• TomasN

    Barn + mobiltelefon?

    Hej på er.


    Snart kommer jag att fylla upp FL med lite frågor om diverse.


    Här kommer frågor om mobiltelefon.

    Ni som har nio-tio åringar... Har era barn mobiltelefon och i så fall vilken sorts abonnemang har ni?


    Hur fungerar barnets "förmånsvärde" för detta? 


    Jag tackar för era svar och tankar.

  • Svar på tråden Barn + mobiltelefon?
  • Honungsblomman

    Min son är inte ens fyra år, men han har trots sin låga ålder ändå en egen mobiltelefon. En iPhone 3.
    Snart kommer han att få en iPhone 4 (när jag uppdaterar till en iPhone 5 till mig).

    Han har kontantkort i sin telefon.

  • SecretMe
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 10:47:08 följande:

    Min son är inte ens fyra år, men han har trots sin låga ålder ändå en egen mobiltelefon. En iPhone 3.
    Snart kommer han att få en iPhone 4 (när jag uppdaterar till en iPhone 5 till mig).

    Han har kontantkort i sin telefon.


    Varför ska ett så litet barn ha egen mobil, barnet lär inte ha något som helst behov av den.
  • Dixie
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 10:47:08 följande:
    Min son är inte ens fyra år, men han har trots sin låga ålder ändå en egen mobiltelefon. En iPhone 3.
    Snart kommer han att få en iPhone 4 (när jag uppdaterar till en iPhone 5 till mig).

    Han har kontantkort i sin telefon.
    vad har en 4åring för behov av en mobil? 
  • Flisan79

    Min 7 åring och min snart 5 åring har varsin iPhone 4. Båda använder de mest för att spela med men 7 åringen har den med sig om hon är ute själv med en kompis osv. Så att hon kan ringa hem eller vi få tag på henne.
    Båda har comviq kontant som jag fyller på vid behov. Lillasysters är aldrig påfylld då hon bara spelar men storasysters fyller jag ibland på med "fast pris" 145:-/mån.
    Mobilerna är kopplade till mitt iTunes konto.

  • Flisan79

    En smartphone är ju så mycket mer än en telefon. Är väl Inge konstigare för en 4 åring att ha än en surfplatta?

  • Dixie
    TomasN skrev 2014-09-02 10:43:28 följande:

    Hej på er.


    Snart kommer jag att fylla upp FL med lite frågor om diverse.


    Här kommer frågor om mobiltelefon.

    Ni som har nio-tio åringar... Har era barn mobiltelefon och i så fall vilken sorts abonnemang har ni?


     


    Min 9åring har ingen mobil - ser ingen anledning till det - han är antingen i skolan (där får han inte ha telefon) eller så är han hemma eller hos en kompis, vet inte vad han skulle ha en telefon till. 
  • Dixie
    Flisan79 skrev 2014-09-02 11:42:32 följande:
    En smartphone är ju så mycket mer än en telefon. Är väl Inge konstigare för en 4 åring att ha än en surfplatta?
    då behöver man ju inte ha kontantkort i - att ha det att spela på är ju en sak, men som telefon är det ju överflödigt. 
  • SecretMe

    Från skolåldern kan jag väl tycka att det är ok, skulle dock inte utrusta en sådan liten knatte med en iphone. En vanlig, enkel mobil som man kan ringa med räcker gott.

    Min 15-åring har iphone, mitt äldre barn köper sina mobiler själv så där lägger jag mig inte i.

  • Honungsblomman
    SecretMe skrev 2014-09-02 11:36:24 följande:
    Varför ska ett så litet barn ha egen mobil, barnet lär inte ha något som helst behov av den.
    Dixie skrev 2014-09-02 11:41:10 följande:
    vad har en 4åring för behov av en mobil?
    Den huvudsakliga anledningen till att han äger en egen telefon, är för att han ska kunna ha friheten att när som helst ta telefonen och ringa till sin pappa, mormor, morfar, farmor eller farfar. Eller ringa till mig då han är hos sin pappa.

    Vi har ingen hemtelefon (som jag hade då jag var barn). Hade vi haft en hemtelefon, så hade han inte behövt en egen mobiltelefon.

    Dessutom så har han några väl utvalda appar på telefonen. Istället för en ondöig GameBoy eller liknande, så har han pedagogiska appar att spela innan läggdags, som avkoppling (han ser inte på TV).
  • Jonasson

    Helt galet! varför ska barn ha mobil för? Det där är väl något man ska vänta med så länge som möjligt. Har svårt att se mitt barn som nu är 5 få en mobil före högstadiets slut. Först efter det börjar de bli mer rörliga med tanke på gymnasium och sånt som det kan vara långt till.
    Och nej här hemma finns det varken dator,platta eller tv-spel som det spelas på och därmed behövs det inte heller en mobil utan simkort för att kunna spela. Barn behöver röra på sig och lära sig använda datorer och dylikt kommer dom göra ändå tids nog, det är jag inte orolig över.

Svar på tråden Barn + mobiltelefon?