• Julia23

    Noll sexliv

    Hej! 

    Jag vet inte om jag har valt rätt forum för det här inlägget, jag vet inte ens om jag valt rätt hemsida då jag inte har barn eller ens är i det stadiet i livet då jag vill skaffa heller. Men jag behöver råd, tips eller åtminstone lite medömkan. 

    (Varning för långt inlägg!)

    Det är såhär: 
    Jag har i flera år lidit av fruktansvärda menskramper. Jag har testat Neovletta, Trionetta och Trinovum (p-piller), för att inte tala om alla otaliga slags värktabletter för att lindra värken. Ingenting hjälpte. En dag i maj 2012 gick jag till barnmorskan för att be om råd. Hon gav mig då Cerazette (minipiller) och mensen, med alla dess baksidor, försvann. Inte en droppe blod, inte en aning till värk på två år. Jag hade hittat hem, om ni förstår.


    När jag i maj i år, gick till en ny (pga flytt) barnmorska fick jag rådet att byta från Cerazette till Gestrina då de, enligt henne, skulle innehålla exakt samma substanser, skillnaden var att priset var billigare. Jag är student och drar gärna in på alla kostnader jag kan men eftersom att jag haft sådana problem med andra piller förut var jag väldigt(!) skeptisk till att byta ifrån Cerazette. På något sätt övertalade hon mig och en vecka senare bytte jag alltså till Gestrina. När jag hämtade ut dessa piller hade barnmorskan glömt att fylla i min "ungdomsrabatt", det vill säga att jag, trots att jag är under 26, fick betala fullpris på 119 kr á 3 månaders piller. Okej, tänkte jag. Det får väl gå an. 


    Redan efter några veckor började mitt humör svikta, jag blev hyperkänslig och mina bröst började ömma. Efter ungefär en månad fick jag den första mellanblödningen. Strax en vecka efter det fick jag mens. Därefter fick jag mens två gånger till under loppet av 6 veckor. Mensvärken var "okej" men att inte veta när den kommer, hur länge den stannar eller när man kan komma behöva packa med sig extra trosor, tamponger, trosskydd, osv, är jobbigt. När min pojkvän och jag semestrade i Frankrike i somras vågade jag knappt klä mig i klänning eftersom att klänningar ofta kräver string och string + mens = disaster. 


    Jag hade då ätit Gestrina i strax tre månder. Jag ringde därför min barnmorska och sa att nu är jag trött på det här. Jag vill ha tillbaka Cerazette. "Men de innehåller samma, förstår du." Ja, fast någonting är olikt. Och denna yttepyttelilla detalj som skiljer dessa piller åt har stört hela min menscykel. 


    Jag fick byta tillbaka till Cerazette. Så jag gick till apoteket och hämtade ut tre månaders tabletter för 25 kronor!!! (Det här stör mig något oerhört, inte nog med att Gestrina inte alls passade mig och att hon fick mig att byta till dem trots att jag egentligen inte ville, men hon fick mig att tro att Gestrina var billigare när de i själva verket kostar tre gånger så mycket som Cerazette, i detta län.) En månad med Cerazette och min mens försvann. Tills för två veckor sen. Då kom den tillbaka. Med den värsta mensvärken jag någonsin känt. Och nu har den alltså varat i två veckor. Jag ringde återigen till barnmorskan där jag fick till svar: 


    ? Ja men, sa inte (kvinnonamn) det till dig? Det kan ju ta upp till sex månader innan du får rätsida på det där. Så, i januari ungefär borde det ha rättat till sig. Du får ha lite is i magen bara. 


     


    Så här sitter jag nu, med konstant mens och på grund av detta; noll sexliv. Jag känner mig fruktansvärt ofräsch under mensperioden, vilket stör min sexlust och min pojkvän är inte särskilt intresserad av att ge sig in i leken heller. 


    Är det någon här som varit med i liknande situation? Någon som kan ge mig lite tröst? Lite medömkan eller råd? 


     


    Väldigt tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Noll sexliv
Svar på tråden Noll sexliv