• kasovi

    Sertralin + graviditet

    Tjo!
    Jag har precis börjat med Sertralin (25mg) pga ångest. Min fråga är om någon här har erfarenhet av Sertralin och graviditet?
    Jag vet att det är nästintill ofarligt att äta Sertralin under graviditet och att många som blir gravida rekommenderas att fortsätta äta dom.
    För övrigt så är det inte så att jag aktivt försöker bli gravid, utan händer det så händer det. I och med att jag slutat äta p-piller så finns ju tankarna varje månad när mensen närmar sig.

    Vad hände med er känslomässigt ?
    Hur reagerade kroppen i övrigt?
    Försenad mens vid försök att bli gravid?
    Berätta allt!

  • Svar på tråden Sertralin + graviditet
  • Anonym (Hm)

    Jag skulle ha slutat med alla sådana typer av mediciner för att det kan påverka fostret. All medicin överlag förutom alvedon då, om man nu måste ha det tex vid en influensa eller liknande. 9 mån är inte lång tid, så kam folk sluta röka så kan folk även sluta knapra piller.

    Tycker du ska gå och prata hos en psykolog istället och få bukt varför du har ångest och få hjälp därifrån än och ta tabletter.

  • Anonym (klara)
    Anonym (Hm) skrev 2014-09-02 15:37:30 följande:

    Jag skulle ha slutat med alla sådana typer av mediciner för att det kan påverka fostret. All medicin överlag förutom alvedon då, om man nu måste ha det tex vid en influensa eller liknande. 9 mån är inte lång tid, så kam folk sluta röka så kan folk även sluta knapra piller.

    Tycker du ska gå och prata hos en psykolog istället och få bukt varför du har ångest och få hjälp därifrån än och ta tabletter.


    Eftersom du uppenbarligen inte har någon insikt så är ditt svar fullständigt onödigt, och snudd på otrevligt.
    Gör oss allihop en tjänst och håll dig till trådar där ditt svar faktiskt tillför någonting i fortsättningen.
  • kasovi
    Anonym (klara) skrev 2014-09-02 17:27:57 följande:

    Eftersom du uppenbarligen inte har någon insikt så är ditt svar fullständigt onödigt, och snudd på otrevligt.

    Gör oss allihop en tjänst och håll dig till trådar där ditt svar faktiskt tillför någonting i fortsättningen.


    Tack!

    Sen så brukar det ju faktiskt vara så att man får medicin utskrivet av folk som hjälper en att försöka få bukt med sina problem. Jag är INGET fan av att "knapra piller" ska jag tillägga och gör det endast för att min doktor insisterade på det, då det är lång kötid till psyk.

    Men tillbaks till ämnet nu!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (klara) skrev 2014-09-02 17:27:57 följande:

    Eftersom du uppenbarligen inte har någon insikt så är ditt svar fullständigt onödigt, och snudd på otrevligt.

    Gör oss allihop en tjänst och håll dig till trådar där ditt svar faktiskt tillför någonting i fortsättningen.


    Vart var jag otrevlig? Insikt? Jag har själv haft ångest väldigt länge, så jag vet vad jag pratar om. Min åsikt om tabletter är att man pausar problemen, men dom kvarstår alltid. Bättre och gå till kärnan om varför man har ångest och arbetar utifrån det hos en psykolog.
  • kasovi
    Anonym (Hm) skrev 2014-09-02 19:38:08 följande:

    Vart var jag otrevlig? Insikt? Jag har själv haft ångest väldigt länge, så jag vet vad jag pratar om. Min åsikt om tabletter är att man pausar problemen, men dom kvarstår alltid. Bättre och gå till kärnan om varför man har ångest och arbetar utifrån det hos en psykolog.


    ...vilket jag är på g med. Kul att du mår bättre nu, men skit i det här nu och låt folk som har erfarenhet av ämnet skriva!
  • Anonym (klara)
    Anonym (Hm) skrev 2014-09-02 19:38:08 följande:
    Vart var jag otrevlig? Insikt? Jag har själv haft ångest väldigt länge, så jag vet vad jag pratar om. Min åsikt om tabletter är att man pausar problemen, men dom kvarstår alltid. Bättre och gå till kärnan om varför man har ångest och arbetar utifrån det hos en psykolog.
    Din åsikt är oönskad och irrelevant. Det är en åsikt, och ingenting annat.
    Att du har haft ångest väldigt länge gör dig inte till en expert. Andra människor har andra förutsättningar och att ge medicinska råd baserat på dig själv är direkt korkat.
    Det uppfattas dessutom som otrevligt att skuldbelägga människor som gör andra val än du.

    Du vet väl att anledningen till att de skriver ut sertralin är att det finns en brist på seratonin i hjärnan? Det är inget man bara kan önska bort eller prata bort hos en psykolog. Det är när man har balans på nivåerna igen som pratandet har någon som helst chans att hjälpa.

    En graviditet kan vara oerhört påfrestande på psyket och är verkligen inte rätta tiden att börja experimentera med en fungerande medicinering. Risken för post partum depression är hög och verkligen inget man ska ta lätt på.
  • Anonym (L)

    Jag tycker mig nyligen ha läst forskningsresultat som visade att antidepressiva inte på något vis är skadligt under en graviditet. Så det låter ju lovande.
    Bäst ändå att rådfråga en läkare, jag fick inte utskrivet något mot min allmänna oro för att jag försöker bli gravid. Men detta är i Finland, kan vara annorlunda i Sverige.
    Lycka till!

  • Anonym (S)

    Hej! Har ätit sertralin i 8 år. Har inte påverkat min förmåga att bli gravid. Väntar 4:e barnet.

    Under 2 graviditeter gjorde jag uppehåll trots läkares rekommendation att fortsätta men vågade inte riskera något.. Under senaste grav. mådde jag sämre psykiskt men höll upp tills bebis va född. Är gravid nu igen och äter denna gång sertralin för att inte riskera att bli sämre. Det måste ju funka med resten av familjen och livet om man inte kan gå i ide under 9 månader ;/

    Att sluta med antidepressiva - det är knappast som att sluta röka..

    Att behöva antidepressiva läkemedel är likadant som att behöva medicin för någon annan sjukdom!

  • kasovi

    Glömde av den här tråden. Tänkte bara flika in att det inte är några problem alls att äta sertralin. Läkaren sa till och med att det finns de som får förlossningsdepression och dylikt som äter sertralin i mycket större mängder än vad jag gör. Jag har bara 50mg/dag. Jag kan till och med behöva öka dosen sista tre månaderna pga ökad blodvolym i kroppen.

    Men tack för de svar som var vettiga :)

  • Anonym (Undrar också)

    Hej! Jag funderar också på det här. Äter sertralin 50 mg/dag för oro, nedstämdhe, ångest. Har gjort uppehåll under mina första två graviditeter , men har inte mått så bra utan dem och även fått lindrig förlossningsdepression efteråt. Planerar nu tredje barnet och skulle eg vilja fortsätta ta det under grav och amning men orolig att det ska påverka barnet. Men låter ju bra att ni skriver att läkare sagt att det inte är nån fara! Bokade ni läkartid för att prata om detta eller kan bm svara på det?

  • Anonym (klara)
    Anonym (Undrar också) skrev 2014-12-17 21:48:47 följande:

    Hej! Jag funderar också på det här. Äter sertralin 50 mg/dag för oro, nedstämdhe, ångest. Har gjort uppehåll under mina första två graviditeter , men har inte mått så bra utan dem och även fått lindrig förlossningsdepression efteråt. Planerar nu tredje barnet och skulle eg vilja fortsätta ta det under grav och amning men orolig att det ska påverka barnet. Men låter ju bra att ni skriver att läkare sagt att det inte är nån fara! Bokade ni läkartid för att prata om detta eller kan bm svara på det?




    Jag tog det med läkaren när jag ändå var där.
    Det är inte barnmorskans uppgift att ge råd om läkemedel, så det är möjligt att hon hellre vill hänvisa dig till en läkare. Men fråga går ju alltid.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (klara) skrev 2014-12-18 17:53:08 följande:

    Jag tog det med läkaren när jag ändå var där.

    Det är inte barnmorskans uppgift att ge råd om läkemedel, så det är möjligt att hon hellre vill hänvisa dig till en läkare. Men fråga går ju alltid.


    Ok. Men du fick alltså svaret från en läkare att det inte finns några risker med att äta Sertralin under graviditet?
  • Anonym (klara)
    Anonym (Undrar också) skrev 2014-12-18 20:05:22 följande:
    Ok. Men du fick alltså svaret från en läkare att det inte finns några risker med att äta Sertralin under graviditet?
    Jag fick informationen att om man tar sertralin under slutet av graviditeten så finns det en risk att barnet föds med vissa neurologiska symtom som liknar utsättningssymtom men att dessa är övergående och inte ger några bestående men.
    Enligt läkaren finns det inte några andra kända risker med att ta sertralin under graviditeten.


  • kasovi

    Fick en helt frisk liten grispojke! Nu har det gått två månader sedan förlossningen och jag har inte tagit ett enda piller sedan dess. Glömde ta dom först, och sen insåg jag att dom nog inte behövdes mer... :)

  • Anonym (Anonym som försöker)

    Jag har ätit sertralin i typ 7 månader nu och vi försöker bli gravida men det går fan inte. Börjar därför fundera på om det har med tabletten att göra?! Läkaren säger ju att det inte ska vara farligt att äta dessa. Jag vet att det kan ta tid men nu börjar jag bli riktigt ledsen och vet inte vad vi ska göra för att lyckas?

  • kasovi
    Anonym (Anonym som försöker) skrev 2016-01-10 02:45:58 följande:

    Jag har ätit sertralin i typ 7 månader nu och vi försöker bli gravida men det går fan inte. Börjar därför fundera på om det har med tabletten att göra?! Läkaren säger ju att det inte ska vara farligt att äta dessa. Jag vet att det kan ta tid men nu börjar jag bli riktigt ledsen och vet inte vad vi ska göra för att lyckas?


    Min son är nu 8 månader gammal och jag har ätit Sertralin i 4 mån nu igen, men har inte fått tillbaka min mens ännu. Vi har inte skyddat oss och jag har inte blivit gravid igen heller. Antingen beror det på amningen eller medicin, men skulle inte tro att medicinen påverkar något..
Svar på tråden Sertralin + graviditet