• Babyheart

    Trång livmodertapp

    Hej!


    Var på cellprovstagning igår och barnmorskan hade väldigt svårt att komma in i livmodertappen. Jag vet sedan tidigare att öppningen är stor som ett knappnålshuvud och att det brukar krävas rejäl kraft för att komma upp i den. Det barnmorskan påpekade för mig var att hon upplevde det som att det satt en hinna över öppningen. Hon jämförde det med ett hål i örat som vuxit igen och att man därför behöver trycka hål på den. Hon använde en tång för att greppa tag i livmodertappen och på så vis kunna dra i den och föra upp provtagningsborsten.


    Vår IVF-läkare har aldrig ens nämnt att öppningen tycks vara blockerad. Är det någon som vet om det kan hindra spermierna från att komma in i min livmoder? Barnmorskan verkade tycka att det kan vara en orsak, men varför har då inte vår läkare sagt något om det? Vi har hittills misslyckats med naturliga försök att bli gravida och nu oroar jag mig över detta. Hoppas att någon av er på Familjeliv kan komma med lite tankar och funderingar. 

  • Svar på tråden Trång livmodertapp
  • Anonym

    Tack för ditt svar! Jag har telefontid med vår läkare om två veckor. Innan dess är det omöjligt att få svar från henne. Därför vänder jag mig till er, då tankarna snurrar en aning. Glad


     

  • Anonym (Sammaproblem)

    Nu är det länge sen, men hur har det gått för er? Var det anledning till att ni inte blev gravida?

    Har själv samma problem men hittar ingetting om det ::

  • Babyheart

    Jag blev till slut gravid, efter 6 års kämpande med provrörsbefruktningar. Nu är jag mamma till en liten flicka på 6 månader. : ) Vi lyckades till slut via ivf. Jag fick aldrig något riktigt svar kring livmodertappen, så jag har tyvärr ingen information att ge dig kring det. Det är dock aldrig någon som sagt att det är orsaken att vi inte lyckades på naturlig väg, förutom barnmorskan som jag upplevde antydde det. Om du har försökt bli med barn i 1 år eller mer har du rätt att söka hjälp för utredning. Då görs ibland en spolning av äggledarna, vilket i vissa fall har hjälpt kroppen på traven, om man nu skulle ha blockeringar i äggledarna. Önskar dig all välgång och att du får ditt efterlängtade barn. Kram!


  • Elin3146

    Hej! 


    hur Gick embryoåterförandet med tanke på din livmodertapp? Jag gick nyligen avbryta återförandet då läkaren inte kom igenom. Hur var det för dig? 

Svar på tråden Trång livmodertapp