• Micki

    Resa med barn,era bästa tips.

    Om en vecka åker vi på solsemester med våra 2 barn,3,5 och 5,5 år. Vilka är era mest värdefulla tips? Vad man ska tänka på att ha med sig osv..


    ♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • Svar på tråden Resa med barn,era bästa tips.
  • emelieh87

    Vi kom hem igår kväll efter två härliga veckor i Spanien:) Äldsta sonen blir tre i oktober och yngsta föddes i april i år. Vart ska ni? Det var guld värt att ha en surfplatta laddad med äldsta sonens favorit filmer. Annars hade jag nog inte velat vara 4 timmar i ett flyg med honom:)

  • Micki

    Det skulle en vara 2 frågetecken utan en sol hade jag tänkt. ????


    ♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • emelieh87

    Har du blöjbarn? I så fall så var det dubbelt så dyrt ned blöjor i iaf Spanien som det är i Sverige så ladda upp med det i resväskan:) Nappbarn? Ta med många nappar i handbagaget, du anar inte hur lätt dom försvinner mellan sätena i planet! Kallt på planet och varmt när man landar så ombyte i handbagaget är bra.

  • Stårschan

    En uppsättning extrakläder i handbagaget är bra att ha om det händer en olycka (åksjuka på transferbussen t.ex) och det vanliga bagaget kommit bort/är försenat.

  • Sisisisi

    Ha med iPad på planet och särskilt på tillbakavägen då man kan få vänta länge på flygplatsen.

    Ge bara Festis på planet, inte dricka ur glas ;)

    Bilkuddar såklart om ni tänkt åka bil. Vi har sitsac som är som en ryggsäck.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Missyk

    Ska till Mallis på fredag med en 14mån och en 9åring :) tack för tips!:)

    MEN man får väl inte ta med egen dricka/mat på flyget?!

  • Mikki86

    Massor med pyssel småpåsar med snack varsin väska med saker de själva får packa med sig, till flyget!

    Packa inte för mycket kläder finns billigt att köpa i Turkiet!

    Va en månad och reste runt i Thailand med en 4 åring och en 1 åring! Fråga om ni vill!

    Till 14 mån ta med nappflaskor och fyll med vatten på planet, squizisar får man ta med sig!

  • emelieh87

    Dom kollade våran yngsta sons ersättning och frågade bara om det var barnmat så det gick iaf jätte bra att ta med

  • Alexi

    Man får visst ta med mat. Vi ska till Kanarieöarna och beställer bara mat till barnen, inte till oss vixna då jag är rätt allergisk. Vi tar med oss lite smörgåsar mm istället.

  • Missyk

    Pratade med ving, och de säger stt man absolut inte får ta med mat. Välling på tetrapack är det enda och detta i orginalförpackning. Nä nu måste jag fråga dom igen!!

  • Alexi

    Pratade med Ving om en annan grej och dubbelkollade då detta med maten och nej det finns inga regler. De vill helst inte att man tar med mat men de kan inte säja nej. Men man bör ju tänka på at ta med mat som inte luktar och inte är allergen, tex nötter.

  • Missyk

    Pratade också med ving och 2 olika på chatten, de säger olika saker. Killen sa enbart tetrapack välling, den andra tjejen sa att dom vet att vissa godkänner barnmat (burk) båda två var överens om att inget annat fick följa med. Väldigt lustigt!!

    Ringde flygplatsen som gav ok till både pulvervälling burkmat samt kex

  • Kodia

    Flygplatsens säkerhetskontroll släpper inte igenom vätskor, förutom ersättning eic.De bryr sig inte om om du har med dig smörgåsar, frukt, kex, godis osv.

    Flygbolaget vill inte att man ska ha med sig egen mat, pga hygien, allergier osv. Om du sköter det lite snyggt tror jag ingen kommer att kommentera om du äter en macka eller en banan,,,

  • Soluppgång

    Jag har inte åkt med Ving, men brukar ha med mig lite torr mat eller snacks att äta på planet. (Med torr mar/snacks menar jag "ej vätska", d.v.s. t.ex. chokladkaka har också funkat.)

    Vätskor brukar man väl få ha om det STÅR på förpackningen (ej ditskrivet av dig själv) att den rymmer max 1 dl (100 ml), och om man lägger dessa småvolym-vätskeförpackningar i sådana där plastpåsar som man visar separat i säkerhetskontrollen (där brukar jag ha t.ex. maskaran, någon minitvålflaska, någon minischampoflaska, tandkrämen, liten handkrämtub etc. när jag reser utan incheckat bagage).

    Om de kan göra undantag på förpackningsvolymen för ersättning/barnmat har jag ingen aning om.

    I vissa länder får man inte ta med sig mat (eller frön/jord etc.) IN I LANDET, då de är rädda att få spridning av nya arter in i landet. När jag flugit till sådant land har jag, om det blivit lite rester kvar av mina snacks, lämnat resterna i påse i stolsryggen på planet innan jag kliver av planet.

  • Missyk

    Ringde flygplatsen, och det stämmer, man får ta med "mat" inom eu, de är endast blöt mat (ex sås) och vätska de säger stopp till. Ni hade rätt :) De på ving, behöver läsa på lite så de inte lämnar ut fel information. Inte konstigt att man typ ALDRIG det folk äta på planet.

    Har börjat packa:
    - Plasttallrik/sked
    - Hörselskydd till kvällens underhållning
    - Ipren , flytande
    - Leksaker till strand
    - Extra ombyte kläder och välling i handbagage
    - Uv kläder
    - underhållning på planet
    - haklapp
    - flytleksaker
    - nagelsax

    Detta är bara lite bra att ha

  • Badfantasten

    Lägg era badkläder i handbagage... om väskan kommer bort!
    Vi reser ofta med våra barn. Lite tips:

    Alvedon/ipren
    Myggmedel
    Resorb (vätskersättning att lösa i vatten. Glöm ej!!!!)
    Solskydd
    Plåster, förband
    Temp
    Kritor, block, målarböcker. ev Ipad, bärbar DVD att ha på flyget.
    Klubbor och ev tuggumi för större barn.. tidsfördriv.
    Nasspray stunden (10 min)  före start och före landning??? + tugga tuggimi el suga på napp för att ej få ont o öron!
    Ta med el köp någar saronger. Att lägga över vagn el som skydd vid vila. Tunt och härligt.
    Solhattar
    Inityol
    Blöjor
    Våtservetter

    Sen vatten- leksaker och andra leksaker och kläder finns i massor! Roligt att köpa nytt än att dra med!

    Trevlig resa

Svar på tråden Resa med barn,era bästa tips.