• Äldre 2 Sep 18:15
    732 visningar
    5 svar
    5
    732

    Han vägrar flytta på sin järnväg, det drabbar dottern.

    Hej!

    Min dotter (16 år) har länge velat flytta ut från vårt boningshus till vårt "gästhus". Det hon menar med "gästhuset" är egentligen bara ovanvåningen på ett lite mindre hus som vi har på vår tomt, på nedervåningen ligger kontor, garage, tvättstuga samt en toalett. Ovanvåningen (vi kan kalla det för loftet) är ganska stor, och har ett eget litet kök men också tillräckligt med plats för säg, soffhörna, skrivbord och garderob. Jag och min man har nu gått med på det eftersom vi tycker att det är kul att utrymmet faktiskt används. Vi har tidigare använt loftet som förvarningsutrymme/gästboende och hobbyrum.

    Min man snöade för några år sig in sig på modelljärnvägar riktigt mycket och byggde upp värsta banan uppe i loftet. Jag tyckte bara att det var kul att han hade hittat någonting annat att göra än att bara jobba och sitta vid datorn. Men efter bara ett halvår så tappade han intresset igen, dvs efter han hade köpt vagnar, räls, verktyg och använt upp två tredjedelar av loftets utrymme till denna järnvägsmodell. Järnvägen har stått orörd och obyggd sedan 2011. Ungefär förra året bad jag honom att ta ner en del av banan, vilket han gjorde efter många protester. 

    Nu är grejen den att min man vägrar att flytta på resten av järnvägen när vår flicka ska flytta dit ut. Järnvägen tar just nu upp en femtedel av loftets utrymme. Min man har alltså inte använt eller rört denna modelljärnväg sedan 2011. Jag förstår att min dotter inte vill ha den där eftersom den 1) är oehört ful, 2) inte används och 3) tar upp ganska mycket plats. 

    Hur ska jag lösa detta/övertala min man? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Han vägrar flytta på sin järnväg, det drabbar dottern.
  • Äldre 2 Sep 18:25
    #1

    Han har gått med på att hon ska få bo där, det är bara att hjälpas åt att ta ner resten, hade aldrig ställt mig och bråkat med en vuxen karl som vägrar plocka ner/bort något speciellt när det inte ens används.

    Han får väl bygga upp det igen i dotterns gamla rum... om det finns möjlighet till det.

  • Äldre 2 Sep 18:26
    #2

    Hade jag varit 16 år och fått lov att flytta ut dit hade jag plockat ihop den i en kartong utan att fråga farsan.


    42.
  • Äldre 2 Sep 18:27
    #3

    Sätt upp ett draperi framför? 

  • Äldre 2 Sep 18:28
    #4

    Uppmuntra honom att bygga upp den på nytt i dotterns gamla rum nu när hon flyttar till sitt nya?

  • Anonym (Skärm­?)
    Äldre 2 Sep 18:36
    #5

    Går det kanske att ställa en skärm runt den?

    Det är ju 4 femtedelar av loftet kvar, om jag förstod rätt. Om det går att bo där med järnvägen kvar, tycker jag den kan få stå kvar men mer dold. En del är väldigt känslomässigt anknutna till sina hobbyprojekt, och har svårt att ta ner dem, har jag märkt. Jag har inte själv snöat in på något så, men har sett det i andra. :)

Svar på tråden Han vägrar flytta på sin järnväg, det drabbar dottern.