• Anonym (fundersam)

    Hoppa över ett år fsk - fklass?

    Jag funderar på om det är lämpligt att låta min fyraåring going on fem "hoppa över" ett år i förskolan och börja i fklass ett år tidigare.

    Hen läser, skriver, har väldigt lätt att lära och är både social, verbal och analytisk. Största sorgen just nu är att hen inte får äta med de äldre barnen i matsalen, alltså de som bara har ett år kvar i fsk. 

    När vi säger att hen ska gå två år till i fsk blir hen väldigt trumpen men förstår att det beror på det år hen är född - 2010. Jag är bara så rädd att hen inte kommer att få de utmaningar hen behöver för att gå vidare utifrån sin egen kunskaps- och intressenivå.

    Är det ngn som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Hoppa över ett år fsk - fklass?
  • Anonym (-)

    Vilken ålder är det på barnen som ditt barn umgås med mest?
    Tänk på att de första åren i skolan kanske spelar mindre roll med åldersskillnad, men i tonåren är det desto surare att få vänta när kompisarna skaffar moppe, kommer in på krogen osv.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2014-09-02 20:48:35 följande:

    Vilken ålder är det på barnen som ditt barn umgås med mest?
    Tänk på att de första åren i skolan kanske spelar mindre roll med åldersskillnad, men i tonåren är det desto surare att få vänta när kompisarna skaffar moppe, kommer in på krogen osv.


    Bästa kompisen är ett år äldre... Och de barn hen leker mest med är äldre, även om hen leker bra med både jämngamla och yngre... Hen är väldigt snäll och mjuk.
  • Anonym (!)

    Hon kanske kan läsa och skriva, men kommer att behöva sexårs för att utvecklas även på det sociala planet.

  • Anonym (Blomma)

    När på året är hen född? Är det tidigt på året gör det kanske inte så mycket när hen kommer upp i tonåren. Men om hen nyligen har fyllt fyra kanske det blir jobbigare

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (!) skrev 2014-09-02 21:29:41 följande:

    Hon kanske kan läsa och skriva, men kommer att behöva sexårs för att utvecklas även på det sociala planet.


    Ja, det är ju sexårs som är tanken... Hoppa över "sista" året på förskolan...
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2014-09-02 20:56:41 följande:

    Har ni pratat med pedagogerna? Vad säger de?


    Vi har nyss bytt förskola, på inrådan från pedagoger på förra fsk som kände att de med den åldersspridning som var i barngruppen inte kunde ge vårt barn det hen behövde fullt ut. De andra i samma åldersgrupp blev också rekommenderade byte av förskola och samtliga bytte.

    Så de pedagoger barnet har nu har hen inte haft särskilt länge. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Blomma) skrev 2014-09-02 21:42:00 följande:

    När på året är hen född? Är det tidigt på året gör det kanske inte så mycket när hen kommer upp i tonåren. Men om hen nyligen har fyllt fyra kanske det blir jobbigare


    Hen är en tidig -10... Hade hen varit född i slutet av året hade vi inte tänkt tanken.
  • Anonym (ett år yngre)

    Jag hoppade över förskoleklassen. Det fanns flera orsaker till det, en var att det var första året med förskoleklasser. Min mamma skulle jobba i en av förskoleklasserna på min skola och de visste inte vad tanken var med dessa klasser, vad de förväntades göra med eleverna. Hon tyckte allt kändes osäkert och ville inte att jag skulle gå förskoleklass. Alla mina kompisar på dagis var ett år äldre och jag är född tidigt på året så det passade helt klart bättre att jag började ettan än förskoleklass. Det hade ingenting med att göra om jag kunde läsa, skriva osv. Visst var det tråkigt när jag blev äldre och åldersskillnaden blev tydligare, åldersgränser på bio och när alla fyllde 18, men det var ändå en ganska kort tid. Hade två kompisar som fyllde år samma månad som jag så de fick alltid göra saker ett år innan mig men hade också en kompis som fyllde år i slutet av december så vi fick vänta nästan lika länge. Jag tyckte snarare det var skönt att bli färdig med skolan ett år tidigare än alla jämnåriga.

    Jag har även jobbat som förskollärare i en förskoleklass och precis som någon skrivit tidigare så ligger inte fokus i den åldern på att lära eleverna läsa, skriva och räkna utan på den sociala utvecklingen. Självklart hjälper man elever som vill läsa/skriva/räkna och man jobbar med bokstäver och siffror och så men det finns inga krav på att eleverna ska kunna det när de slutar förskoleklass. Vi jobbade mycket med hur man gör vid samlingar, räcka upp handen, turtagning, vara en bra kompis mm. "Lektionerna" var runt 15 min långa, mer orkade de inte, sedan lek. Eller barnen ser det som lek men egentligen är leken den bästa sociala träningen! Jag har haft barn i förskoleklass som både varit ett år äldre och ett år yngre, och har inte sett några problem med något utav det. Men jag tycker du ska diskutera detta med pedagogerna på förskolan där hen går nu. Kanske ser de någonting under dagarna som inte du inte ser eller så håller de med dig till fullo och kan hjälpa er. Lycka till!

  • Anonym (!)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-09-02 21:42:09 följande:
    Ja, det är ju sexårs som är tanken... Hoppa över "sista" året på förskolan...
    Ja, fast är det verkligen så smart? Är hon så pass mogen, menar du?
    Det är ju en sak att redan kunna läsa, skriva och räkna - men är hon lika utvecklad på övriga plan? Redo att kliva in i nästa steg?
Svar på tråden Hoppa över ett år fsk - fklass?