Jag hoppade över förskoleklassen. Det fanns flera orsaker till det, en var att det var första året med förskoleklasser. Min mamma skulle jobba i en av förskoleklasserna på min skola och de visste inte vad tanken var med dessa klasser, vad de förväntades göra med eleverna. Hon tyckte allt kändes osäkert och ville inte att jag skulle gå förskoleklass. Alla mina kompisar på dagis var ett år äldre och jag är född tidigt på året så det passade helt klart bättre att jag började ettan än förskoleklass. Det hade ingenting med att göra om jag kunde läsa, skriva osv. Visst var det tråkigt när jag blev äldre och åldersskillnaden blev tydligare, åldersgränser på bio och när alla fyllde 18, men det var ändå en ganska kort tid. Hade två kompisar som fyllde år samma månad som jag så de fick alltid göra saker ett år innan mig men hade också en kompis som fyllde år i slutet av december så vi fick vänta nästan lika länge. Jag tyckte snarare det var skönt att bli färdig med skolan ett år tidigare än alla jämnåriga.
Jag har även jobbat som förskollärare i en förskoleklass och precis som någon skrivit tidigare så ligger inte fokus i den åldern på att lära eleverna läsa, skriva och räkna utan på den sociala utvecklingen. Självklart hjälper man elever som vill läsa/skriva/räkna och man jobbar med bokstäver och siffror och så men det finns inga krav på att eleverna ska kunna det när de slutar förskoleklass. Vi jobbade mycket med hur man gör vid samlingar, räcka upp handen, turtagning, vara en bra kompis mm. "Lektionerna" var runt 15 min långa, mer orkade de inte, sedan lek. Eller barnen ser det som lek men egentligen är leken den bästa sociala träningen! Jag har haft barn i förskoleklass som både varit ett år äldre och ett år yngre, och har inte sett några problem med något utav det. Men jag tycker du ska diskutera detta med pedagogerna på förskolan där hen går nu. Kanske ser de någonting under dagarna som inte du inte ser eller så håller de med dig till fullo och kan hjälpa er. Lycka till!