• Anonym (Undrar)

    Hur gör kvinnliga egenföretagare med föräldraledighet?

    Det sägs att män som är egenföretagare inte har möjlighet att ta ut föräldradagar, för då går företaget i konkurs.
    Det sägs också att kvinnor med eget företag ser till att lösa detta på något vis så att de ändå kan ta ut FL.
    Hur?
    Stämmer detta?
    Du som är kvinnlig egenföretagare, hur löste du tiden med spädbarn?
    Stämmer det att ni män inte fixar att ta FL med eget företag?

    Eller är detta en myt som späds på av alla som önskar fler låsta pappamånader?

  • Svar på tråden Hur gör kvinnliga egenföretagare med föräldraledighet?
  • SatanLendMeADollar

    Du har ju ingen sådan ersättning som egen företagare. Så du har inte heller semester eller föräldraledighet i den bemärkelsen.

    Sen är det väl upp till var och en att lösa det med vikarie eller liknande.

    Kvinnor är väl mer mån om att få ledigt, eftersom de måste klämma ut ungen ur fittan och sedan låta den suga på tuttarna. Och det är sällan passande att utföra nämnd aktivitet på en arbetsplats.

  • Anonym (Undrar)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 20:48:21 följande:
    Du har ju ingen sådan ersättning som egen företagare. Så du har inte heller semester eller föräldraledighet i den bemärkelsen.

    Sen är det väl upp till var och en att lösa det med vikarie eller liknande.

    Kvinnor är väl mer mån om att få ledigt, eftersom de måste klämma ut ungen ur fittan och sedan låta den suga på tuttarna. Och det är sällan passande att utföra nämnd aktivitet på en arbetsplats.
    Kan man inte jobba upp en SGI som egen företagare?
    Det är alltså så att kvinnor skaffar vikarier som driver företaget, medan männen är oförmögna/ovilliga att låta någon annan ta över en period?
    Rätt många ammar ju inte, så det problemet borde inte vara så stort. Klämma ut ungen måste man ju, men efter några få veckor kan man ju jobba igen om man vill.
  • SatanLendMeADollar
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-02 20:53:09 följande:
    Kan man inte jobba upp en SGI som egen företagare?
    Det är alltså så att kvinnor skaffar vikarier som driver företaget, medan männen är oförmögna/ovilliga att låta någon annan ta över en period?
    Rätt många ammar ju inte, så det problemet borde inte vara så stort. Klämma ut ungen måste man ju, men efter några få veckor kan man ju jobba igen om man vill.
    Driver du t.ex. enskild firma har du ju inte direkt någon lön, så nej.
    Förmodligen tar de flesta män också ledigt mer under spädbarnstiden. Företagande kvinnor tar förmodligen inte ledigt speciellt länge heller....
  • Anonym (Undrar)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 20:59:15 följande:
    Driver du t.ex. enskild firma har du ju inte direkt någon lön, så nej.
    Förmodligen tar de flesta män också ledigt mer under spädbarnstiden. Företagande kvinnor tar förmodligen inte ledigt speciellt länge heller....
    Precis vad jag tror, men det verkar som om alla som debatterar för en 3e pappamånad bla har som argument att "kvinnor kan alltid lösa detta med ledighet" men "männen klarar inte av att ta ledigt från företagande".
    Jag tror inte på att kvinnor alltid löser detta lätt, och jag tror att kvinnliga företagare är hemma mindre än anställda kvinnor.
  • Anonym (-)

    Jag är inte företagare själv men min frisör (som har egen salong) var borta lite mindre än två månader, inräknat tiden innan förlossningen. Hon jobbar inte heltid nu, men rätt så mycket. Pappan tar helt enkelt större delen av ledigheten.

  • SatanLendMeADollar
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-02 21:02:50 följande:
    Precis vad jag tror, men det verkar som om alla som debatterar för en 3e pappamånad bla har som argument att "kvinnor kan alltid lösa detta med ledighet" men "männen klarar inte av att ta ledigt från företagande".
    Jag tror inte på att kvinnor alltid löser detta lätt, och jag tror att kvinnliga företagare är hemma mindre än anställda kvinnor.
    Du får ju ingen lön oavsett om du är kvinna eller man och är "ledig" från företagande.

    Så om kvinnor har bättre statistik är det förmodligen för att de har en man som kan försörja dem medan de lägger företaget åt sidan en tid.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (-) skrev 2014-09-02 21:03:48 följande:
    Jag är inte företagare själv men min frisör (som har egen salong) var borta lite mindre än två månader, inräknat tiden innan förlossningen. Hon jobbar inte heltid nu, men rätt så mycket. Pappan tar helt enkelt större delen av ledigheten.
    Stämmer alltså inte med vad många säger. Tack.
  • Anonym (Undrar)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 21:04:32 följande:
    Du får ju ingen lön oavsett om du är kvinna eller man och är "ledig" från företagande.

    Så om kvinnor har bättre statistik är det förmodligen för att de har en man som kan försörja dem medan de lägger företaget åt sidan en tid.
    Om man inte har sgi och inte får ut mer än minibeloppet borde det ju vara bättre att överlåta alla sina dagar till partnern. Då skulle det inte se ut i statistiken som om mamman är hemma mycket.
  • egenföretagandekvinna

    Att det inte finns föräldraledighet för egenföretagare är fel, liksom att man inte arbetar upp en SGI. Har man ett företag yngre än 2år får man schablonersättning, efter det baseras SGI på överskottet i verksamheten. Det finns även havandeskapspenning för egenföretagare, dock ej så generös som för anställda. Så jodå, oavsett kvinna eller man omfattas du av föräldraförsäkringen. Huruvida man sen förlorar kunder/har stora utgifter som rullar om företaget står stilla är en annan historia. Detta gäller alltså för enskilda firmor, driver man AB ät man ju anställd.

  • Anonym (Undrar)
    egenföretagandekvinna skrev 2014-09-02 21:12:07 följande:
    Att det inte finns föräldraledighet för egenföretagare är fel, liksom att man inte arbetar upp en SGI. Har man ett företag yngre än 2år får man schablonersättning, efter det baseras SGI på överskottet i verksamheten. Det finns även havandeskapspenning för egenföretagare, dock ej så generös som för anställda. Så jodå, oavsett kvinna eller man omfattas du av föräldraförsäkringen. Huruvida man sen förlorar kunder/har stora utgifter som rullar om företaget står stilla är en annan historia. Detta gäller alltså för enskilda firmor, driver man AB ät man ju anställd.
    Tack för vettig info!
  • Anonym (-)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-02 21:06:53 följande:
    Stämmer alltså inte med vad många säger. Tack.
    Jag tror att folk helt enkelt har lyssnat på vad andra sagt utan att bilda sig en egen uppfattning. Dom flesta egenföretagarna är män, jag "känner" tex ingen kvinnlig förutom min frisör.
    Jag tror dessutom kvinnor oftare har mindre företag (enskilda firmor som inte har några direkta kostnader så länge dom inte jobbar) så det kan ju ligga lite i att fler kvinnor kan "pausa" företaget. Det i kombination med att kvinnan förväntas vara hemma så "man löser det helt enkelt". Typ. Sedan är det väl rätt vanligt att driva företag ihop med sin partner? Då kan man ju ofta lösa det rätt smidigt. 
    sedan tror jag ändå det är fler kvinnor än folk tror som faktiskt jobbar. 

    Jag kommer starta företag och min sambo vill ändå att jag ska ta i princip all föräldraledighet. Jo, lycka till. 50/50 eller inga barn har jag sagt.  
  • sina

    Min fru födde iofs vårt barn, men ändå. Vi var hemma ihop på heltid i två månader, sedan var hon fl på heltid i några månader till medan jag jobbade deltid (kanske 20 % i början, 75 % mot slutet). Sen började hon jobba, jag var hemma föräldraledig men skötte mitt företag lite medan barnet sov, på kvällar och helger.

    När barnet började på förskolan tog jag upp mitt företag på heltid igen.

  • Dixie
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 20:48:21 följande:
    Du har ju ingen sådan ersättning som egen företagare. Så du har inte heller semester eller föräldraledighet i den bemärkelsen. Sen är det väl upp till var och en att lösa det med vikarie eller liknande. Kvinnor är väl mer mån om att få ledigt, eftersom de måste klämma ut ungen ur fittan och sedan låta den suga på tuttarna. Och det är sällan passande att utföra nämnd aktivitet på en arbetsplats.

    Klart man kan få föräldrapenning eller semester som egen företagare!
  • Anonym (?)

    Min tidigare chef, en av delägarna i företaget jag jobbade på, var tillbaka på jobbet på heltid fyra veckor efter att hon fött barn.

    Vet inte om jag beundrar henne eller tycker att det var sorgligt men hon sågs som oumbärlig för firman så hon hade nog inget val om hon inte ville bli av med företaget.

Svar på tråden Hur gör kvinnliga egenföretagare med föräldraledighet?