• Anonym (Trötter)

    Fel sjukskriva sig pga grav?

    Jag är gravid i vecka 6 och mår verkligen kasst. Känner mig sjuk med feber huvudvärk och extrem trötthet. Jobbpassen är en plåga att försöka ta sig igenom. Jag har inte feber, utan det verkar som att det bara är hormonerna som har slagit till. Om jag inte var gravid skulle jag definitivt stanna hemma och vila imorgon. Vad tänker ni, är det fel att vara hemma en dag för normala graviditetssymptom? Vet att graviditet inte är en sjukdom, men det känns verkligen så :(

  • Svar på tråden Fel sjukskriva sig pga grav?
  • Anonym (hemma)

    Klart det inte är fel att vara hemma när man mår så dåligt att man inte fixar att sköta jobbet bra. Många får flera veckors sjukskrivning i början av graviditeten, men det är nog oftast pga kräkningar.
    Jag är själv hemma idag och imorgon. Har en lättare förkylning som jag normalt skulle jobbat med, men nu som gravid i v 12 är jag dubbelt så trött och fixar inte jobbet. Kommer jobba igen i slutet av veckan.

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (hemma) skrev 2014-09-02 20:56:10 följande:

    Klart det inte är fel att vara hemma när man mår så dåligt att man inte fixar att sköta jobbet bra. Många får flera veckors sjukskrivning i början av graviditeten, men det är nog oftast pga kräkningar.

    Jag är själv hemma idag och imorgon. Har en lättare förkylning som jag normalt skulle jobbat med, men nu som gravid i v 12 är jag dubbelt så trött och fixar inte jobbet. Kommer jobba igen i slutet av veckan.


    Ja det kanske är så som du säger.. Det är bara så många som säger att man måste bit ihop och att graviditet inte är sjukdom. Men det kanske är ok att vara henne en dag ändå..
  • SatanLendMeADollar

    Är man död bör man få sjukskriva sig.

  • Anonym (-)
    Anonym (Trötter) skrev 2014-09-02 21:09:37 följande:

    Ja det kanske är så som du säger.. Det är bara så många som säger att man måste bit ihop och att graviditet inte är sjukdom. Men det kanske är ok att vara henne en dag ändå..


    Jag sjukskriver mig vid extrem mensvärk. Jag kan inte gå, ligger som en båge i sängen och bara hyperventilerar.
  • Honungsblomman

    Oavsett om illamåendet kommer sig av smitta (typ kräksjuka), matförgiftning, eller graviditet, så måste man ju sjukskriva sig om man är så illa däran att man inte klarar av att sköta sina arbetsuppgifter.

  • Aileen Allannah

    Nej, graviditet är ingen sjukdom, och graviditet i sig är ingen anledning att sjukskriva sig. Men mår man så dåligt att man faktiskt inte kan sköta sitt jobb så ska man förstås sjukskriva sig, vare sig man är gravid eller inte.

  • Anonym (Trötter)

    Jag kan sköta mina arbetsuppgifter. Det går långsamt och blir inte lika klockrent, men det går. Stora problemet är bara att det är en plåga för mig och det vore skönare att vara hemma och vila.

  • Anonym (ja)

    klart du ska sjukskriva dig!
    HATAR uttrycket "graviditet är ingen sjukdom" Nej men det ger symtom som en sjukdom! säkert en gubbe som kommit på uttrycket.
    var du hemma med gott samvete!

  • Anonym
    Anonym (ja) skrev 2014-09-05 06:26:46 följande:

    klart du ska sjukskriva dig!
    HATAR uttrycket "graviditet är ingen sjukdom" Nej men det ger symtom som en sjukdom! säkert en gubbe som kommit på uttrycket.
    var du hemma med gott samvete!


  • jessan9107

    Jag var sjukskriven nästan hela mina graviditet, var nog på jobbet Max 1 1/2 månad, i början pga illamående i ca 7 veckor därefter kom foglossning och annat samt trötthet osv ( är lastbilschaufför så att jobba i det skicket var inte säkert varken för mig eller andra trafikanter.) så klart att mår du dåligt stanna hemma! Lyssna till kroppen! Tillslut kan det bara bli värre och kroppen orkar inte om den inte får den vilan den behöver vilket kan resultera i än jobbigare situationer ! :(

    Stå på dig och gör det som känns bäst för dig och kroppen och det lilla livet som växer innom dig! <3 kram

  • Anonym (också hemma)

    Vad skönt att läsa era kommentarer!
    Jag mår så himla illa, har "bitit ihop" och jobbat i mer än två veckor men nu kände jag att det inte går längre. Och sen kom det dåliga samvetet som får mig att må ännu sämre :( 
    Behövde verkligen läsa dethär. Tack.

Svar på tråden Fel sjukskriva sig pga grav?