• Angeliens86

    Stökig gymnasie 1:a, hjälp sökes!

    Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig då jag har sökt på olika forum på nätet.
    Mitt problem är detta: Jag är nybliven gymnasielärare inrikt. Svenska och Engelska. Jag har precis fått min första tjänst, har tidigare haft vikariat och liknande. Jag trivs jättebra på skolan jag jobbar och har supertrevliga kollegor, de är dock inte problemet. Terminen startade för ca 2 veckor sedan och jag undervisar i två olika 1:or, både Sv och Eng. Den ena klassen är jag även mentor för och det är här problemen börjar. Det är en relativt liten klass, 15 elever, som har lärt känna varandra väldigt snabbt på både gott och ont. Redan på dessa två veckor så har det bildats en grupp som stör undervisningen trots att den knappt har börjat. Jag har hört mig för och det är inte bara på mina lektioner utan det är i alla ämnen som detta sker. Ca 15 min per lektion och mentorsid på 30 min går åt till detta problem, alltså 60 min per vecka av tid som borde läggas på annat. Jag känner mig givetvis extra ansvarig då jag känner dem bäst. Idag kom ett antal elever från den här klassen till mig för att klaga, vilket de ska ha mycket beröm för. Jag tycker att det är starkt att våga stå emot. De kan inte koncentrera sig och känner allmän oro. Den här lilla gruppen i klassen är väldigt högljudd, har problem med impulskontroll och är väldigt självupptagna. De är fem men låter värre än tjugo. Trots att vi diskuterat detta om och om igen så sker ingen förbättring trots konsekvenser, de får tex inte sitta som de vill längre utan har bordsplacering. Det gav resultat i 1 dag, 1!! Sen var det som vanligt igen, dock med rop och snack tvärsöver klassrummet. Jag har involverat de andra lärarna och rektor pga en incident tidigare idag som jag pga sekretess inte kan prata om.