• Angeliens86

    Stökig gymnasie 1:a, hjälp sökes!

    Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig då jag har sökt på olika forum på nätet.
    Mitt problem är detta: Jag är nybliven gymnasielärare inrikt. Svenska och Engelska. Jag har precis fått min första tjänst, har tidigare haft vikariat och liknande. Jag trivs jättebra på skolan jag jobbar och har supertrevliga kollegor, de är dock inte problemet. Terminen startade för ca 2 veckor sedan och jag undervisar i två olika 1:or, både Sv och Eng. Den ena klassen är jag även mentor för och det är här problemen börjar. Det är en relativt liten klass, 15 elever, som har lärt känna varandra väldigt snabbt på både gott och ont. Redan på dessa två veckor så har det bildats en grupp som stör undervisningen trots att den knappt har börjat. Jag har hört mig för och det är inte bara på mina lektioner utan det är i alla ämnen som detta sker. Ca 15 min per lektion och mentorsid på 30 min går åt till detta problem, alltså 60 min per vecka av tid som borde läggas på annat. Jag känner mig givetvis extra ansvarig då jag känner dem bäst. Idag kom ett antal elever från den här klassen till mig för att klaga, vilket de ska ha mycket beröm för. Jag tycker att det är starkt att våga stå emot. De kan inte koncentrera sig och känner allmän oro. Den här lilla gruppen i klassen är väldigt högljudd, har problem med impulskontroll och är väldigt självupptagna. De är fem men låter värre än tjugo. Trots att vi diskuterat detta om och om igen så sker ingen förbättring trots konsekvenser, de får tex inte sitta som de vill längre utan har bordsplacering. Det gav resultat i 1 dag, 1!! Sen var det som vanligt igen, dock med rop och snack tvärsöver klassrummet. Jag har involverat de andra lärarna och rektor pga en incident tidigare idag som jag pga sekretess inte kan prata om.

    Det jag vill ha hjälp med är tips på hur man kan lösa detta problem som bir större för varje dag som går. Har kollat all kurslitt. som jag har kvar och fått lite idéer kring grupp- och kommunikationsövningar. Om det finns någon kunnig därute så är alla tips välkomna. Det behöver inte vara från lärare specifikt utan även från föräldrar som har haft barn i klasser som denna och sett någon form av lösning.

  • Svar på tråden Stökig gymnasie 1:a, hjälp sökes!
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2014-09-02 21:21:24 följande:

    Får man inte skicka ut dem i gymnasiet? Det är ju inte obligatoriskt som grundskolan.


    Går utmärkt att skicka ut folk även i grundskolan så jag förmodar att det bara är att göra?
  • Anonym (Fiffi)

    Dra ner på helklasstillfällen och låt eleverna lösa uppgifter i små studiegrupper under en period. Du ger dem en uppgift som de får gå iväg och diskutera/lösa inom gruppen, sedan återsamlas ni i helklass mot slutet av lektionen. Det ger dig tillfälle att bryta upp den samling elever som inte fungerar tillsammans och tar ifrån dem den situation då de har möjlighet att få allas uppmärksamhet med sitt dåliga beteende.

     

  • Anonym (Fiffi)
    Tow2Mater skrev 2014-09-02 21:21:24 följande:

    Får man inte skicka ut dem i gymnasiet? Det är ju inte obligatoriskt som grundskolan.


    Ett högst troligt scenario är att de då vägrar lämna klassrummet och än en gång lyckas utnämna sig själva till kungar/drottningar.
  • Charlotte N
    Anonym (Fiffi) skrev 2014-09-02 22:00:46 följande:
    Ett högst troligt scenario är att de då vägrar lämna klassrummet och än en gång lyckas utnämna sig själva till kungar/drottningar.
    Det är bara att inte ge sig. Man skickar givetvis inte ut alla utan en.
  • Anonym (...)
    Charlotte N skrev 2014-09-02 22:16:17 följande:
    Det är bara att inte ge sig. Man skickar givetvis inte ut alla utan en.
    Och om de blåvägrar att lyfta på rumpan?
  • Bunny on speed
    Anonym (Fiffi) skrev 2014-09-02 22:00:46 följande:

    Ett högst troligt scenario är att de då vägrar lämna klassrummet och än en gång lyckas utnämna sig själva till kungar/drottningar.


    Har du en engagerad rektor? Kolla att hen är tillgänglig och begär back-up.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Fiffi)
    Charlotte N skrev 2014-09-02 22:16:17 följande:
    Det är bara att inte ge sig. Man skickar givetvis inte ut alla utan en.
    Och hur mycket lektionstid ska läraren slösa bort på denna elev som vägrar lämna klassrummet?


  • Angeliens86
    Charlotte N skrev 2014-09-02 22:16:17 följande:
    Det är bara att inte ge sig. Man skickar givetvis inte ut alla utan en.
    Anonym (...) skrev 2014-09-02 22:20:56 följande:
    Och om de blåvägrar att lyfta på rumpan?
    Det jag funderar på är att i det läge byta klassrum och lämna den "utkastade" eleven kvar själv

  • Anonym
    Anonym (Fiffi) skrev 2014-09-02 21:57:38 följande:

    Dra ner på helklasstillfällen och låt eleverna lösa uppgifter i små studiegrupper under en period. Du ger dem en uppgift som de får gå iväg och diskutera/lösa inom gruppen, sedan återsamlas ni i helklass mot slutet av lektionen. Det ger dig tillfälle att bryta upp den samling elever som inte fungerar tillsammans och tar ifrån dem den situation då de har möjlighet att få allas uppmärksamhet med sitt dåliga beteende.

     


    Det hade säkert funkat i en två eller trea, kanske tom i min andra etta men inte här. Får de jobba själva så får de förmodligen inget gjort men det är värt ett försök iaf :)
Svar på tråden Stökig gymnasie 1:a, hjälp sökes!