• Anonym (mammaih)

    Mitt barn fick inte vara med och leka - glass förändrade det!

    Jag läste nyligen en debatt om hurvida det är okej att barn nekas få vara med i lek och jag blev lite fundersam över hur många det är som tycker att det är okej för barn att neka andra barn att vara med i lek. Jag lär mina barn att de alltid ska låta alla vara med, och om någon är ensam så vill jag gärna att mina barn ska gå till dessa personer och fråga om de vill vara med. Jag vill inte att mina barn ska bli mobbare och att låta alla vara med anser jag vara en god start. 


      Hur som helst:


    Där vi bor finns det två barn på samma gata (4 och 5 år), och vår son (3,5). Nu är det så att dessa barn verkar utnyttja att leka med min son för frukt, andra mellanmål, glass och utegrill och är sällan så snälla mot min son i lek - då de alltid ska klaga på hur han pratar, hur han går, hur han uttalar, hur han kastar, hur han skjuter - och min son, som försöker imponera, blir ofta besviken på sig själv och blir väldigt generad när han blir skrattad åt.


    Nu var det så att de inte har träffats på länge och min son var jätte glad över att se att de båda var ute. Så han kom ut och ropade dem till sig, de kom till staketet och sa till mig: "Vi vill inte leka med honom".. "Han får inte vara med"..


    Min son blev märkbart ledsen och besviken. Och då sa jag: "Varför får han inte det? Det är väll inte vidare schysst".. Varpå jag fick till svar: "Vi vill bara inte.."


    Tänkte inte mer på det, utan vi satte upp fotbollsmålet och sonen fick en piggelin. DÅ.. Som två getingar.. Kom de till staketet, viskade (och jag hörde att de sa nått om glass) och sen sa en av dom "Vi vill leka med **** nu!*


    Det jag sa då var: "Nej, vi ska snart gå in och ni sa ju att ni inte ville leka med honom, då behöver ni inte det nu heller tycker jag, för **** blev ju faktiskt ledsen när han inte fick vara med er"


     


    Därefter har föräldrarna varit lite sura på oss, har vi fått för oss, men hur skulle jag tillåta att de ÅTERIGEN ska utnyttja lekandet med min son för lite glass?
    Hur hade ni gjort och förhållt er? 

  • Svar på tråden Mitt barn fick inte vara med och leka - glass förändrade det!
  • Anonym (mimmi)

    Fast, du måste väl ändå ha förstått när du hela tiden bjuder på glass, frukt osv osv. Jag bjuder aldrig.. vill dom ha får dom gå till sina egna föräldrar och be om det.

    Sen handlar det inte alltid om att man kan neka bara för att. Det kan ha varit så att ens föräldrar har sagt nej till lek med kompisar, att man just denna dag har en dag med sin bästa kompis.
    Om du sitter hemma med din bästa vän och har det mysigt bara ni 2, bjuder du då in 3 av dina andra vänner bara för att dom "ringer på dörren"?
    Det spelar ingen roll om man är vuxen eller barn, man som förälder får se till att det går rätt till och förklara för ens barn att man inte alltid kan vara med, eller behöver känna sig tvingad att låta någon annan vara med bara för att en mamma säger så.

    Men för att svara på din fråga. Jag hade också sagt nej, man kan inte komma 5 min senare bara för att en glass uppenbarar sig. Men även om jag hade sagt ja så hade dom aldrig fått en glass.
    Vad andra föräldrar tycker och tänker om saken rör mig inte i ryggen.

  • Anonym (mammaih)
    Anonym (mimmi) skrev 2014-09-02 23:07:18 följande:

    Fast, du måste väl ändå ha förstått när du hela tiden bjuder på glass, frukt osv osv. Jag bjuder aldrig.. vill dom ha får dom gå till sina egna föräldrar och be om det.

    Sen handlar det inte alltid om att man kan neka bara för att. Det kan ha varit så att ens föräldrar har sagt nej till lek med kompisar, att man just denna dag har en dag med sin bästa kompis.
    Om du sitter hemma med din bästa vän och har det mysigt bara ni 2, bjuder du då in 3 av dina andra vänner bara för att dom "ringer på dörren"?
    Det spelar ingen roll om man är vuxen eller barn, man som förälder får se till att det går rätt till och förklara för ens barn att man inte alltid kan vara med, eller behöver känna sig tvingad att låta någon annan vara med bara för att en mamma säger så.

    Men för att svara på din fråga. Jag hade också sagt nej, man kan inte komma 5 min senare bara för att en glass uppenbarar sig. Men även om jag hade sagt ja så hade dom aldrig fått en glass.
    Vad andra föräldrar tycker och tänker om saken rör mig inte i ryggen.


    Kanske var otydlig i min ts. Bjuder alltså inte alltid på det de vill ha. Nån gång får de väll en frukt, efter att ha gått hem och frågat sina föräldrar - men det är sällan.
  • Anonym (A80)

    Jag hade faktiskt försökt få honom att leka med någon annan. De verkar inte vara något bra umgänge om de trycker ner honom.

  • Anonym (mimmi)
    Anonym (mammaih) skrev 2014-09-02 23:14:21 följande:
    Kanske var otydlig i min ts. Bjuder alltså inte alltid på det de vill ha. Nån gång får de väll en frukt, efter att ha gått hem och frågat sina föräldrar - men det är sällan.
    hur kan du då få det till att dom utnyttjar honom för godsaker? För att det skedde 1 gång?

    Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag inte tillåta dom leka med mina barn alls, eftersom dom MOBBAR! Det spelar inte roll om dom är 5 år 15år eller 55år. Att säger elaka saker, att trycka ner någon och få någon att må dåligt över sig själv är mobbning.
    Att du inte har satt stopp för det tidigare kan jag inte förstå.
    Berätta för barnen att det inte är okey att säga elaka saker, säg till din son att han inte ska leka med barn som säger elaka saker, säg till föräldrarna att deras barn säger elaka saker.
    Detta är inte 1 barn som vid 1 tillfälle genom ren ärlighet och sanning råkar säga "man säger inte så, man säger så här" där man fint förklarar att det inte är fint att säga så även om det är sant, enligt din utsago är det upprepade saker och ALLT. Och detta är fullständigt oacceptabelt.
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2014-09-02 23:07:18 följande:

    Om du sitter hemma med din bästa vän och har det mysigt bara ni 2, bjuder du då in 3 av dina andra vänner bara för att dom "ringer på dörren"?


    Eh, ja. Hur gammal är du? Vuxna kan normalt umgås som just vuxna, inte som 12-åringar.
  • Anonym (mammaih)
    Anonym (mimmi) skrev 2014-09-02 23:42:08 följande:
    hur kan du då få det till att dom utnyttjar honom för godsaker? För att det skedde 1 gång?

    Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag inte tillåta dom leka med mina barn alls, eftersom dom MOBBAR! Det spelar inte roll om dom är 5 år 15år eller 55år. Att säger elaka saker, att trycka ner någon och få någon att må dåligt över sig själv är mobbning.
    Att du inte har satt stopp för det tidigare kan jag inte förstå.
    Berätta för barnen att det inte är okey att säga elaka saker, säg till din son att han inte ska leka med barn som säger elaka saker, säg till föräldrarna att deras barn säger elaka saker.
    Detta är inte 1 barn som vid 1 tillfälle genom ren ärlighet och sanning råkar säga "man säger inte så, man säger så här" där man fint förklarar att det inte är fint att säga så även om det är sant, enligt din utsago är det upprepade saker och ALLT. Och detta är fullständigt oacceptabelt.

    Nej, absolut inte. Varför är du så hård? 


    De brukar oftast gå hem strax efter att jag har nekat dem något ätbart. Det säger mig att det inte är min son de är ute efter att ha ett umgänge med. 


    Nu motsvarar inte min son 3 st som ringer på dörren och vill vara med medan jag "leker med min bästis". Han motsvarar ett barn som inte hade någon att leka med och ville vara med. De hängde ju runt vårt hus hela tiden och såg ut att ha JÄTTE tråkigt, så att sonen inte fick vara med var helt och hållet bara för att vara taskig, inte för att de var sånna jäkla bästisar att de var TVUNGNA att säga nej på grund av den mysiga stämningen de hade. De påkallade ju hans uppmärksamhet, en av dessa barn fann njutning i att min son stod vid staketet och trånade efter att få vara med.

Svar på tråden Mitt barn fick inte vara med och leka - glass förändrade det!