• Anonym (Mamma2015)

    Fick ni förlossningsskador efter första vaginala förlossningen?

    Hej! det går mycket snack om förlossningsskador här på FL och jag har några frågor. Hur var din första förlossning? då talar jag om vaginal förlossning.
    Fick du några bestående men? Hur stort var ditt barn? fick du all den hjälp och stöd du behövde före och efter förlossningen? tog du något smärtlindrande? hur lång tid tog det?
    Tack på förhand, kram till er alla

  • Svar på tråden Fick ni förlossningsskador efter första vaginala förlossningen?
  • Mercurialis

    Nej, jag fick inga förlossningsskador och inga bestående med.

    Jag blev igångsatt i vecka 36+1. Från fjärde och sista igångsättningsförsöket tog det 14 timmar (fyra timmar med krystvärkar). Förlossningen avslutades med klipp och sugklocka.

    Smärtlindring: Jag provade akupunktur. Lustgas.

    Bebisen vägde 2,1 kg.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fannybk

    Jag är supernöjd med min förlossning! Den startade väldigt plötsligt i v 38+4 med att vattnet gick och en timme senare började värkarna. Då var kl 3.20. De var intensiva och täta från början så kl 4.00 åkte vi in. Var ute i skärgården så det tog ett tag men kl 6.00 blev jag inskriven. Då var jag öppen 8 cm och fick epidural. Det bästa som kunde hända för jag hade knappt sovit något innan vattnet gick heller för jag var och kissade en gång i timmen. Under en timme kunde jag vila/slumra och äta ett par mackor. Efter den timmen var jag fullt öppen och började känna ett tryck neråt. I början var det mest en obehagskänsla men sen gjorde det mer och mer ont. Jag kunde känna krystvärkarna trots epiduralen, vet att många inte gör det. Fick lustgas men tyckte inte det hjälpte mot smärtan direkt. Däremot var det skönt att sätta masken över munnen när värkarna kom för då hade jag någonting att fokusera på och då var det lättare att andas, och då var det lättare att hantera smärtan. Så indirekt hjälpte den mot smärtan. Knappt nio timmar efter att vattnet gick föddes sonen. Han var 52 cm lång och vägde 3850 gram. Jag sprack på insidan, ingenting på utsidan. Vet inte hur många stygn det blev för det står bara fortlöpande i journalen. Det jag vet är att jag förlorade mer blod än vad de först trodde vilket gjorde att jag hade svårt att resa mig upp det första dygnet. Svimmade så fort jag satte mig upp så jag fick kateter eftersom jag inte kunde gå på toa och sen järn genom infarten i armen. Jag läkte iaf fint och har inga problem alls idag sedan förlossningen. Födde i juli 2013.

    Jag är som sagt väldigt nöjd med min förlossning i stort. Men när jag/min sambo ringde förlossningen när det startade kändes det inte som de förstod eller trodde på att det gick snabbt. Jag förstår det till viss del eftersom det var så fullt på alla förlossningskliniker och jag var förstagångsföderska så det är vanligare att det inte går så fort. Första gången vi ringde, när vattnet gick, sa de att vi skulle ringa tillbaka fyra timmar senare när det var skiftbyte eftersom värkarna inte hade startat. Inte så konstigt. När vi ringde två timmar senare och sa att vi var påväg in mot stan och ev till förlossningen beroende på hur värkarbetet skulle fortsätta under resan in fick vi till svar att det var lika bra att åka hem för det var fullt. Då fick vi ingen hjälp med att hitta en förlossning som hade plats för oss. Tredje gången vi ringde var vi fem min från sjukhuset och jag hade aldrig klarat att åka hem då och det hade varit jobbigt att bli hänvisad vidare. Som tur var fanns det en plats till mig då och väl på förlossningen blev jag otroligt bra bemött och jag kände mig trygg direkt. Eftersom min förlossning gick snabbt hade jag nästan alltid barnmorskan eller undersköterskan med mig i rummet vilket kändes bra. Jag fick mycket stöd och hjälp både på förlossningen och på BB men vi blev hemskickade från BB tidigare pga av platsbrist. Det kändes rätt jobbigt för jag tyckte det var jättesvårt med amningen och var fortfarande lite yr efter blodförlusten. Samtidigt vet jag att någon annan behövde vår plats mer och det var skönt att komma hem så det var inga problem. Vi fick komma på återbesök efter bara ett par dagar och då fanns det mer tid till att få hjälp av barnmorskan med amningen och efter det kom den igång på allvar. Den tiden med barnmorskan är jag väldigt tacksam för.

    Det blev väldigt långt det här men sammanfattningsvis så sprack jag under förlossningen, blev sydd och har inga bestående men. Jag är nöjd med min förlossning och den hjälp jag fick före, under och efter. Det negativa jag har skrivit om vet jag beror på platsbrist och underbemanning och är ingenting som personalen kan lastas för. De gjorde ett superjobb! Hoppas du fick svar på dina frågor. :)

  • MrsKnapa

    Nej ingenavmina förlossningar har varit några problem! Jag har inte ens fått en bristning..
    Barn 1; 4100 g 51 cm
    Barn 2; 4350 g 51 cm
    Barn 3; 4850 g (efter 3 bajsnibgar, vägdes inte direkt pga högtryck på förlossningen) 55 cm lång

  • Anonym

    3,5 timmar tog första förlossningen från första känning tills den var över. Han vägde 3720 gr, född 37+2, sydde 4 stygn (2 ute 2 inne) inga bestående men. Inga men efter de 2 sista förlossningarna heller.

  • Nyfiken gul

    blev igångsatt med första barnet då jag var svårt sjuk i preeklampsi, vecka 35 nånting. 

    Tog epidural men den tog fel och det gjorde bara ont,  jag själv tappade medvetandet under förlossningen och akutlarmet gick och tre barnmorskor hängde över min mage för att få ut bebisen vars hjärtljud också hade gått ner - en läkare slet ut bebisen med sugklocka . Det var så bråttom att dom inte hann med att snitta mig.  Jag kunde ha dött där och då enligt journalanteckningarna jag läst efteråt.  Förlossningen tog 5 timmar.

    Fick sy tre stygn pga sugklockan men fick inga bestående men, läkte ihop fint. 
    Födde mitt andra barn bara ett år senare.  Behövde inte sy alls med andra barnet trots att han var stor och var uppe och skuttade bara en halvtimma efteråt. Inga men där heller.  Förlossningen tog även här 5 timmar.

    Tredje barnet föddes åtta år senare och behövde sy ett stygn invändigt. Inga bestående men där heller.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Yonndax

    Prematur vattenavgång i v 35+7. Förlossningen tog 31 timmar krystvärkar i 5 timmar. Började med lustgas som jag blev illamående av. Fick då epidural som tog bra. Blev sugklocka då hjärtljuden gick ner. Sprack väldigt mycket. En grad 4. Hela vägen från slidan ner till analen och en bit in i tarmen. Sonen vägde 3180 och var 48 cm lång. Var på operation inom 30 min från förlossningen. Inge direkt bestående men mer än att jag läcker lite när jag nyser och hostar men håller på att träna bort det med knipövningar.

  • Dixie

    Nej - min 1a vägde 4,5 kg och jag fick inga skador - inte heller med 2an eller 3an. 

  • silhuett

    Fick sy några små stygn på insidan av de inre blygdläpparna, men inget jag skulle klassa som "förlossningsskada". Det läkte snabbt och har inte gett några men. 

    Sonen vägde 3,5 kg och var 50 cm, väldigt genomsnittligt stor Tungan ute

  • Anonym (Jovars)

    Beror väl på vad man menar med skada. Efter första förlossningen fick jag problem med urinläckage, nu efter tredje förlossningen har läckaget bara blivit värre..

Svar på tråden Fick ni förlossningsskador efter första vaginala förlossningen?