• Anonym (Dotte­rn)
    Äldre 3 Sep 08:05
    1418 visningar
    13 svar
    13
    1418

    Nyfödd på begravning

    Idag ska vi begrava min pappa. För en vecka sen föddes vårt minsta barn och nu funderar jag på vad som är ok "beteende" under begravningen. Kan det ses konstigt om jag tar bebisen och går ut ur kyrkan om hon gnäller etc.? Eller om det är så att jag känner ett behov att gå ut ur kyrkan under begravningen, kan det ses som konstigt? Jag är inte stabil för fem öre, nyförlöst och hormoner som rusar runt, så jag känner på mig att jag inte riktigt kommer fixa att vara kvar under hela begravningen. Var sätter man sig bäst i kyrkan? Långt bak? Långt fram men längst ut mot mitten? Tänker att det ju kommer spelas musik och jag anar att då får jag ta bebisen och gå ut en stund. Kan det ses som konstigt om jag följer begravningen längst bak i kyrkan?
    Ni får ursäkta om det blir rörigt men jag är rörig i huvudet just nu! Det kommer ca. 40-50 personer på begravningen.

  • Svar på tråden Nyfödd på begravning
  • Anonym (ella)
    Äldre 3 Sep 08:10
    #1

    Min pappa dog precis efter att min dotter föddes. Jag satt längst fram, hon sov i vagnen bredvid bänken. Hade hon vaknat hade min sambo gått iväg med henne.
    För mig var det viktigt att sitta längst fram tillsammans med mina systrar men det är såklart okej att sitta längre bak om u vill det, det finns inga egentliga regler. Det är du som ska ta avsked av din pappa, och det ska du göra på det sätt som är bäst för dig.

    Om du inte orkar vara kvar under hela begravningen så är det såklart okej att gå ut.

  • Äldre 3 Sep 08:10
    #2

    Det är din Pappa som begravs! Du har full rätt att göra precis vad du och din bebis mårbäst av i en sån här otroligt tuff situation. Beklagar sorgen och grattis till din bebis.

    Men, om du skulle vilja sitta långt fram och fokusera på begravningen, finns det någon kompis som skulle kunna ta bebisen och gå ut om det behövs?

  • Äldre 3 Sep 08:15
    #3

    Oavsett vad du gör kommer ingen tycka det är konstigt. Bortsett från att dansa glädjedans naken

  • Anonym (Dotte­rn) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 08:16
    #4

    Min man kommer vara med men vi har tre barn till som också kommer att vara med. De är större (lägre skolåldern upp till början av tonåren) men behöver ändå ha en stabil vuxen vid sin sida. Att min man skulle ta bebisen och gå ut om hon knorrar skulle kännas mer stressande då jag inte vet om hon kanske vill amma. Dessutom blir han lite stressad när hon gnäller och knorrar och inget han gör duger, för det är titten hon vill ha.

    Men jag känner också att jag gör det som känns bäst för mig och mitt barn! Ville bara kolla så jag inte kommer upplevas som "konstig" för att jag kanske går ut ur kyrkan eller så.

  • Anonym (Dotte­rn) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 08:17
    #5
    Kjell2 skrev 2014-09-03 08:15:59 följande:

    Oavsett vad du gör kommer ingen tycka det är konstigt. Bortsett från att dansa glädjedans naken


    Skulle vara det då Fast då hade pappa bara skakat på huvudet, skrattat och sagt nåt om att den där, hon är som hon är
  • Anonym (ella)
    Äldre 3 Sep 08:19
    #6
    Anonym (Dottern) skrev 2014-09-03 08:16:47 följande:

    Min man kommer vara med men vi har tre barn till som också kommer att vara med. De är större (lägre skolåldern upp till början av tonåren) men behöver ändå ha en stabil vuxen vid sin sida. Att min man skulle ta bebisen och gå ut om hon knorrar skulle kännas mer stressande då jag inte vet om hon kanske vill amma. Dessutom blir han lite stressad när hon gnäller och knorrar och inget han gör duger, för det är titten hon vill ha.

    Men jag känner också att jag gör det som känns bäst för mig och mitt barn! Ville bara kolla så jag inte kommer upplevas som "konstig" för att jag kanske går ut ur kyrkan eller så.


    Om du ändrar dig och vill vara kvar kanske någon annan kan vara back-up med bebisen?

    Men nej, jag kan inte tänka mig att någon uppfattar dig som konstig om du går ut med bebisen.
    Och det viktiga är att du tar dig igenom begravningen på det sätt som känns bäst för dig.
  • Äldre 3 Sep 08:35
    #7

    Va på mannens mosters begravning när sonen va liten. Jag kollade med mannens mamma först att det va okey och hon sa självklart! Mostern älskade å tyckte mycket om sonen så hon hade velat ha med honom och jag kan tänka att din far hade velat samma. Det viktiga är inte vad andra tycker utan att du känner att du får ut ett avslut. Bebisen är ett väldigt bra sätt att få gå undan när man känner att man inte orkar. Å vilken styrka man kan få av en liten bebis i famnen, att få se världen gå vidare på ett underbart sätt.

    Gör det som känns bäst :) jag satt på första raden längst ut å när sonen börja knorra gick jag ut.

  • Anonym (Klart du ska.)
    Äldre 3 Sep 08:54
    #8

    Klart du ska gå på din pappas begravning ts. Och nej det är inte det minsta konstigt att ha med sig sitt spädbarn heller. Jag hade med mig min son när en väldigt nära vän till familjen begravdes. Han var då 2månader och sov mest hela tiden. Och alla tyckte det var bra att han var med. Livet fortsätter sa dom. Hon som dog hann aldrig träffa honom tyvärr. Men hennes son sa att "hon nu fick träffa honom trots allt" ingen av alla gäster tyckte det var konstigt eller fel att han var med. Det var så självklart liksom

  • Äldre 3 Sep 09:07
    #9

    Klart du ska gå på begravningen - och som dottern sitter du väl ganska långt fram, men se till att sitta nära gången så kan du lätt gå ut om det behövs. 

    jag var på begravning när min dotter var 2 veckor, då hjälpte en kompis mig, så hon gick en promenad med dottern under tiden det var begravning i kyrkan, sen kom de tillbaka och dottern var med under kaffet - det kan kanske vara ett alternativ för er, om ni har någon som kan hjälpa till! 

  • Äldre 3 Sep 09:10
    #10

    Jag hade med mig min tre månaders bebis på mormors begravning. Han var vaken och lyssnade på prästen, klockorna och tittade på blommorna. Att han ibland lät gjorde inget alls, ingen som tyckte att det inte passade. Många uppskattade att han var med och lyfte stämningen lite.

  • Äldre 3 Sep 21:13
    #11

    Jag var på begravningen av min älskade och mycket saknade farmor när min äldsta var ca 1 månad. Hade laddat upp med ersättning (ammade inte), men allt gick bra!

    Om bebis gallskriker kan väl din sambo gå ut med hen.

    Annars brukar ju själva begravningsakten vara snabbt avklarad. ~30 min.

  • Äldre 3 Sep 21:14
    #12

    Och musiken brukar ju vara ganska dämpad, så jag tror inte du behöver gå ut.

  • Äldre 3 Sep 21:15
    #13

    Och jag satt nästan längst fram, men på kanten, och hade sonen i famnen. Även bärvidd gick runt kistan för ett sista farväl.

Svar på tråden Nyfödd på begravning