• östgötetös

    Kissande katt - DESPERAT!

    Katten kom till oss när han var 15v gammal.


    LIVRÄDD för människor. Jag bodde ihop med honom instängd i ett rum för att få honom tam vilket gick väldigt snabbt.


    Efter en vecka släptes han fri ut i resten av huset & det var då problemen började.


    Han började kissa i våra sängar, så vi fick ha dörrarna stängda.
    Han kissar framför oss, bredvid oss och utan oss... när som helst alltså.


    Han togs till vetrinär för undersökning, han kastrerades trots att han ej var könsmogen ännu.


    Kissandet har avtagit men han kissar i snitt ENBART var 3vecka ungefär. Ibland färre ibland oftare.


     


    Har haft konstant kontakt med vetrinär för rådgivning, jag googlar på tips & råd..


     


    Detta har vi provat:


    + flera kattlådor på varje husplan.


    + olika kattströ i alla lådor


    + kattlåda med & utan tak


    + feliway i kontakterna & spray


    + kastrering vid 5mån ålder


    + Inget kissvänligt på golv eller soffor eller dylikt (dvs tygaktiga ting)


    + han har fått fri tillgång till att få gå ute


    + provat bo i nytt boende som ensamkatt & i lugn å ro (vi har 2 barn & 2 katter till)


    + kissar på olika ställen - tvättar alltid med urin off & "handsprit" (minns inte vad det heter men det är ungefär som handsprit - köpt på apotek) för att få bort urin & kristaller som ligger kvar & lockar


     


    Vetrinär & jag står som frågetecken, vad är det för fel??


     


    En kissande katt brukar väl pissa inne mer ofta än så här?


    Vetrinär har endast bett om urinprov, & allt såg normalt ut.


    Men när man googlar så nämner flera blodprov, då undrar jag varför? Vad kan man hitta där som rör denna typ av problem?


     


    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag slits mellan min man & vår katt.


    Jag har inte hjärta att låta honom somna in för ett dumt beteende! :(


    Han har stort behov av närhet, jättekelig & muppig & han älskar att vara utomhus.


    Men nu börjar snart kylan dra sig in över landet & då kan han inte gå in & ut fritt. Då vi jobbar långa dagar så känns det inte snällt att låta honom vara ute i bitande kyla så många timmar.


     


    Har funderar på att ge bort honom som stallkatt men då har jag ingen person som tar sig an honom med att ge honom vård vid behov eller att han får regelbundet mat & vatten. Samt någon som ger honom uppärksamhet pga han kelbehov.


    Så då känns stall uteslutet med... :(


     


    Vad kan vi mer göra????

  • Svar på tråden Kissande katt - DESPERAT!
  • nevermind

    Jag har inga råd att ge, men jag håller tummarna för att kissen inte kommer få ett nackskott på grund av detta.

  • viseversa
    nevermind skrev 2014-09-03 09:19:40 följande:

    Jag har inga råd att ge, men jag håller tummarna för att kissen inte kommer få ett nackskott på grund av detta. smile4.gif


    Var har ts nämt nackskott? Btw ÄR det jobbigt att ha en katt som pissar inne.
  • nemo1

    Be veterinären skriva ut Metacam. Det är smärtstillande men även antiinflammatoriskt, det brukar ges vid idiopatisk cystit. Man vet inte orsaken till detta men man tror att det beror på stress. Cystit syns inte på urinprov och är en inflammation i blåsan. Skadar inte att prova anser jag. Jag hade en jourkatt som kissade runt och hon fick Metacam i två omgångar med tio dagar och det gick över.

    Har ni duntäcken? Stäng dörrarna till era sängar under en period. Läs även kattstatus.se där du kan hitta fler tips på felkissande katt.

  • östgötetös

    En annan sak... hör hemma så är han väldigt pipig/pratig. På det nya stället så var han tyst.

    När jag kom dit för att hämta honom så lockade jag på honom & då sa min vän att så där har han aldrig jamat här förut.

    Jag har en känsla av att han "letar" efter något. Han har alltid gått & jamat här hemma. Går från rum till rum, verkar orolig men ändå avslappnad.. ska ta kontakt med vetrinär igen. Funderar på Zylkene men hittar inget om att det skulle hjälpa mot kissande katt. Ändå rek folk det. Nån som provat detta?

    Han kissade bara i sängarna i början. Nu håller han sig till golvet eller till sånt som råkat hamna på golvet..

    Vi har ej duntäcke.

    Under bilresan i kattburen så kissar han på sig, antar att han är så rädd att åka bil?

    Denna sista ggn då jag hömtade hem honom tömde han tom analsäckarna..

  • Anonym

    Tack flr tips! Ska absolut kolla upp detta!


    nemo1 skrev 2014-09-03 10:17:30 följande:

    Be veterinären skriva ut Metacam. Det är smärtstillande men även antiinflammatoriskt, det brukar ges vid idiopatisk cystit. Man vet inte orsaken till detta men man tror att det beror på stress. Cystit syns inte på urinprov och är en inflammation i blåsan. Skadar inte att prova anser jag. Jag hade en jourkatt som kissade runt och hon fick Metacam i två omgångar med tio dagar och det gick över.

    Har ni duntäcken? Stäng dörrarna till era sängar under en period. Läs även kattstatus.se där du kan hitta fler tips på felkissande katt.


  • Anonym

    Som jag skrev så har jag inte hjärta till att avliva honom för dumt beteende!

    Men att ha en kissande katt tär på tålamodet & i längden är det inte hållbart då kattpiss förstlr så mkt. Men jag gör allt i min majt för att få bukt på problemet. Därför aom jag vänder mig till er här på FL för att få tips & råd.


    nevermind skrev 2014-09-03 09:19:40 följande:

    Jag har inga råd att ge, men jag håller tummarna för att kissen inte kommer få ett nackskott på grund av detta.


  • östgötetös

    Jag har bokat in en tid hos vetrinären nästa vecka.

    Vi har haft mkt telefonkontakt & hon i tele tyckte det var konstigt att jag inte fått komma in å få mer hjälp än bara tips över tele.

    Så nu blir det koll igen av urin samt ev blodprov & röntgen.

    Hoppas de finner något.

    Jag ska ta upp Metacam då.

  • nemo1
    östgötetös skrev 2014-09-04 08:42:19 följande:
    Jag har bokat in en tid hos vetrinären nästa vecka.
    Vi har haft mkt telefonkontakt & hon i tele tyckte det var konstigt att jag inte fått komma in å få mer hjälp än bara tips över tele.
    Så nu blir det koll igen av urin samt ev blodprov & röntgen.

    Hoppas de finner något.

    Jag ska ta upp Metacam då.
    Jättebra. Ja du det finns många stolpskott till veterinärer och det gäller att man hittar en som har intresse av katter. Fråga då om idiopatisk cystit, hittas inget på urinprovet så be då att få prova Metacam.
Svar på tråden Kissande katt - DESPERAT!