• Almagest

    BB Sophia eller Danderyd?

    BB Sophia är ju ganska nytt, men är det någon som vet något om hur bra det är? Jag velar lite mellan BB Sophia och Danderyds sjukhus, så om något har lite info om något av dem läser jag det gärna!

    Jag har testat att föda på SÖS en gång redan, och det funkade bra. Inte spektakulärt bra, men helt ok. Nu har jag dock flyttat norrut.

  • Svar på tråden BB Sophia eller Danderyd?
  • anaconda

    Vi födde på Danderyd sjukhus i mars, och vi hade en jätte bra upplevelse, trevlig personal både bm och ssk, fick även bada! Jag förlora mycket blod så hamna på ett bb vård avd för nyblivna föräldrar, annars har dom bb hotellet vilket jag oxå tycker verkar jätte bra! Vi kommer absolut välja Danderyd igen med barn nr 2

  • Missimissi

    Födde första på DS men har nu valt BB Sophia. 

    Skulle inte vara rädd att föda på DS igen men upplevde att barmorskorna var stressade/underbemannade och inte hade alla möjligheter att ge ett så bra stöd som det kunde ha gett (när det väl small till med själva krystandet var de där dock men innan var man rätt mkt ensam, fick inte bada fast jag ville, de hjälpe inte med lavemang, epiduralen dröjde mm).

    Hoppas på mindre folk och mer(mindre slutkörd personal på BB Sophia + att de har en egen narkosläkare så man kanske hinner få EDA i tid. 

    Med tanke på hon som dog där nyligen + medias smutskastning så kanske det blir ännu tommare på BB Sophia....vi får se. jag känner dock fullt förtroende för BB Sophia.


     


     

  • Daniiielle

    Om du funderar på Danderyd, har du då funderat på BB Stockholm också?

    Jag rekommenderar iallafall BB Stockholm. Jag fick ligga inlagd i fem dagar hos dom på grund av att jag fick havandeskapsförgiftning och sen föddes vår dotter med akut snitt två månader för tidigt. Både jag och min sambo blev väl omhändertagna av personalen. Det enda jag tyckte var jobbigt var att när jag väl mådde bra så var vi tvungna att bo på BB Sthlm medans vår dotter låg nere på neo. Det löste dom sedan efter en natt så en barnmorska från neo fick kolla mitt blodtryck några gånger om dagen.

    Eftersom det finns en risk att jag föder för tidigt igen så kommer jag välja Danderyd just för att man då iallafall har allt på samma ställe eller vad man ska säga.

    Jag skulle aldrig välja BB Sophia just för att dom inte har all vård där.

  • Anonym (Ebba)

    Jag har fött med akut snitt på Danderyd och kommer till 99% att välja det igen. Jag skulle väl i och för sig kunna anmäla mig till BB Sophia också eftersom jag har förstått att de även utför planerade snitt (vilket jag inte trodde först). Men eftersom jag har så bra erfarenheter av just Danderyd så känns det närmast till hands att välja det igen.

  • Missimissi
    Missimissi skrev 2014-09-03 14:20:56 följande:

    Födde första på DS men har nu valt BB Sophia. 

    Skulle inte vara rädd att föda på DS igen men upplevde att barmorskorna var stressade/underbemannade och inte hade alla möjligheter att ge ett så bra stöd som det kunde ha gett (när det väl small till med själva krystandet var de där dock men innan var man rätt mkt ensam, fick inte bada fast jag ville, de hjälpe inte med lavemang, epiduralen dröjde mm).

    Hoppas på mindre folk och mer(mindre slutkörd personal på BB Sophia + att de har en egen narkosläkare så man kanske hinner få EDA i tid. 

    Med tanke på hon som dog där nyligen + medias smutskastning så kanske det blir ännu tommare på BB Sophia....vi får se. jag känner dock fullt förtroende för BB Sophia.


     


     



    kanske ska lägga till att BB Sophia också är det BB som är närmast oss (KS ligger också rätt nära men har hört en hel del negativt om dem så där vågar jag inte föda)
  • Anonym (Ebba)
    Missimissi skrev 2014-09-03 15:50:21 följande:

    kanske ska lägga till att BB Sophia också är det BB som är närmast oss (KS ligger också rätt nära men har hört en hel del negativt om dem så där vågar jag inte föda)
    KS är jag inte heller sugen på. När jag fick mitt första barn kunde de inte garantera att pappan fick stanna så då gick det alternativet bort direkt. Och nu som sagt så har jag haft så bra erfarenheter av Danderyd så nu är det inte aktuellt alls känns det som. De få jag känner som valt KS har alla beskrivit det som rätt stökigt, lite "stordrifts"-känsla.
  • Almagest

    Tack för alla svar! BB Stockholm var ett alternativ jag inte funderat på, jag trodde det var förlossningsavd på DS som hette så. :)

    Egentligen tror jag det mest beror på hur tur man har... Hur många råkar vilja föda precis samtidigt som du på samma ställe, och vilken personal man får.


     

  • Missimissi
    kalleman skrev 2014-09-03 15:51:43 följande:
    www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/0.../

    enough said

    du har väl läst debatten nedan under artikeln?  Läs även barnmorskeförbundets svar/åsikt i debatten. 

    Om man ska kasta länkar fram och tillbaka så är det bara att googla "Lex maria danderyd förlossning" så ser man att det finns risker och misstag överallt. Har en bekant vars barn fick en cp-skada för ett par år sen på DS pga felaktig hantering men man får inse att saker KAN hända överallt och jag skulle själv som sagt inte tveka av säkerhetsskäl att föda varken på DS eller BBS (därmot vägrar jag Södertälje, Nyköping och Gävle (som läkaren som kritisera BBS i artikeln jobbar på) då jag hört både det ena och andra om de sjukhusen och deras resurser.

    Men det är ett svårt val, vissa sjukt ovanliga och komplicerade fall kan de bara rädda på KS så egenligen borde ju alla som inte är oansvariga föräldrar föda där...eller ?
Svar på tråden BB Sophia eller Danderyd?