• Anonym (polis)

    Kan en polis kolla upp information om andra personer (privat)?

    Min ex och jag separerade och han vill fortfarande inte acceptera det, är väldigt svartsjuk och vill veta vilka jag umgås med, vilka jag träffar, vilka jag pratar med. Han har även hotat mig att han kan ta fram mina telefonsamtal och mail med hjälp av en vän till honom som jobbar i Polisen.

    Jag antar att en polis inte får göra så men undrar om de KAN göra det? Alltså kan hans bekant ta fram samtalslistor, gamla SMS och mails, avlyssna mina telefonsamtal osv.? Jag är alltså inte misstänkt för något brott utan det är endast i privat syfte. Måste han ha något legitimt syfte för att få fram denna information eller kan han göra det när han än vill bara för att han är polis?

  • Svar på tråden Kan en polis kolla upp information om andra personer (privat)?
  • Anonym (polis)

    Jag menar om han behöver ha ett legitimt skäl för att begära denna information från internetleverantören och telebolaget..

  • Smecker

    Innehåll i mail och sms kan endast domstol begära ut, det polis kan begära ut är uppgifter om abonnent och samtalslistor (vilka nummer som du har ringt och vilka som har ringt dig, när och hur länge samtalen pågick). Sannolikheten att ditt ex kompis gör en sån sak är väldigt låg, det är ett omfattande pappersarbete för att få ut uppgifterna och brukande av osann urkund samt missbruk av tjänsteställning är grund för uppsägning och kan leda till fängelse i upp till två år.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Polis)

    Ja. Han KAN få fram det, men det loggas vem det är som begär uppgifterna och när det gjordes.

    Anmäl Om han gjort det, det är ett högst angeläget fall för polisens ansvarsnämnd.

  • Anonym (Polis)

    Inte avlyssna eller ta fram gamla sms men samtalslistor är inget svårt att begära ut.

  • Anonym (polis)
    Anonym (Polis) skrev 2014-09-04 07:09:43 följande:

    Inte avlyssna eller ta fram gamla sms men samtalslistor är inget svårt att begära ut.


    Mail och chathistorik då?
  • Anonym (polis)

    Men om jag skulle anmäla kan jag inte uppge namnet på honom. Eller menar du att de kan få reda på det själva?

  • sextiotalist

    Tekniskt så har han nog alla möjligheter, men han får inte och skulle han göra det (eller be någon kollega göra det), så skulle han och hans kollega troligen få kännbara konsekvenser

  • hännrick

    En person inom polisen har naturligtvis större möjlighet att få fram sådan information än personer med andra yrken har, på samma sätt som en person inom vården har större möjlighet att komma åt sjukjournaler.

    Men det är ingenting som personen får göra hursomhelst, det måste bara relevant för personens arbetsuppgifter och det eller de ärenden personen jobbar med för tillfället. Registerslagningar i interna system (ochr andra system personen har direkt tillgång till) skapar en notering varje gång uppgifter tas fram, där syns vad som togs fram, vem som tog fram det och när det skedde.

    När uppgifter begärs in från företag (exempelvis teleoperatörer) eller myndigheter (exempelvis socialtjänsten) så utgår jag från att det finns särskilda rutiner som ska följas, rätt person på polisen ska kontakta rätt person i på företaget eller myndigheten. I de fall det sker elektroniskt så utgår jag från att någon hos polisen kontrollerar begäran innan den sänds och att någon i andra änden gör en motsvarande kontroll innan något lämnas ut.

    Meta-data så som samtalslistor, sms-trafik och mail-trafik kan såvitt jag förstår begäras ut av förundersökningsledare (vanligtvis en åklagare) men det möjligen kan det vara så att en utredare (polistjänsteman) kan göra det på eget bevåg (jag är osäker på hur det ligger till)

    För att få ut information om innehållet i skickade sms och mail krävs dock ett domstolsbeslut precis som när det gäller telefonavlyssning och kontroll av brev och försändelser via posten.

    Det finns såklart också en möjlighet att en polistjänsteman kontaktar andra personer såsom grannar, arbetskamrater eller hyresvärd för att ställa frågor. Det lämnar inga spår varken i register eller i dokument men personen som kontaktats vet naturligtvis om det och kan berätta om det eller rent av vittna i domstol om det skulle komma fram.

    Ditt ex försöker skrämma dig med sin poliskompis men det absolut troligaste är att han (om han skulle våga ställa frågan) inte skulle få något annat svar än "Dra åt helvete!". En polis som begär fram information han inte behöver och ertappas kommer få en hel del problem, särskilt om det visar sig att han plockat fram uppgifterna för någon annans räkning.

    Jag tror personligen inte att du behöver oroa dig för det, men skulle du ändå känna dig osäker så föreslår jag att du kontaktar polisen (myndigheten alltså, inte exets kompis) och pratar med någon som har full insyn i verksamheten.

  • Anonym (polis)

    Men kan man verkligen spåra personen (polisen) som tagit fram denna information?
    Och är det inte ett brott att läsa någons SMS, mails osv, genom att få reda på lösenordet på ett otillåtet sätt? Alltså polisen borde råka väldigt illa ut om han gör någon sådan tjänst åt en vän eller?

  • Anonym (polis)
    Smecker skrev 2014-09-04 07:05:15 följande:

    Innehåll i mail och sms kan endast domstol begära ut, det polis kan begära ut är uppgifter om abonnent och samtalslistor (vilka nummer som du har ringt och vilka som har ringt dig, när och hur länge samtalen pågick). Sannolikheten att ditt ex kompis gör en sån sak är väldigt låg, det är ett omfattande pappersarbete för att få ut uppgifterna och brukande av osann urkund samt missbruk av tjänsteställning är grund för uppsägning och kan leda till fängelse i upp till två år.


    Jag missade nog detta... Är det sant att endast domstol kan begära innehåll i SMS och mail?? Förvånad Alltså "vanliga" poliser har inte tillgång till sådan information?
  • Smecker
    Anonym (polis) skrev 2014-09-18 11:26:13 följande:

    Jag missade nog detta... Är det sant att endast domstol kan begära innehåll i SMS och mail?? Alltså "vanliga" poliser har inte tillgång till sådan information?


    Ja.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Kim)
    Anonym (polis) skrev 2014-09-18 11:26:13 följande:

    Jag missade nog detta... Är det sant att endast domstol kan begära innehåll i SMS och mail?? Alltså "vanliga" poliser har inte tillgång till sådan information?


    Det krävs inte ett domstolsbeslut men för att Polismyndigheten ska få inhämta innehåll i sms/mail krävs att det finns en misstanke om brott som har minst 2 års fängelse.

    Så det är inte möjligt för en polis att inhämta information om elektronisk kommunikation hur som helst.
  • Smecker
    Anonym (Kim) skrev 2014-09-18 13:00:26 följande:

    Det krävs inte ett domstolsbeslut men för att Polismyndigheten ska få inhämta innehåll i sms/mail krävs att det finns en misstanke om brott som har minst 2 års fängelse.

    Så det är inte möjligt för en polis att inhämta information om elektronisk kommunikation hur som helst.


    Fel.

    ---

    Operatören får i övrigt inte lämna ut några uppgifter som omfattas av tystnadsplikten. Själva innehållet i ett meddelande får inte lämnas ut utom när en domstol har fattat beslut om hemlig avlyssning.

    ---
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • jaghopparhögt
    Anonym (polis) skrev 2014-09-04 07:39:13 följande:
    Mail och chathistorik då?
    Nej sånt går inte att få fram.
    Och om man gör något mot dig så är risken väldigt stor att han döms för dataintrång, har varit flera såna fall de senaste åren.
Svar på tråden Kan en polis kolla upp information om andra personer (privat)?