• Äldre 4 Sep 09:46
    3047 visningar
    7 svar
    7
    3047

    Sova i eget rum

    Ni som har samsovit och låtit barnen själva bestämma när de är redo att sova ensamma, när har det skett?

    Vår fyraåring har en egen säng i vårt sovrum, nattas där kanske 7 kvällar av 10 (resten i vår säng), och kommer upp till oss kanske 75 % av de nätter som börjar i egen säng.

    Hon har ett eget rum, och planen är att hon ska sova hos oss tills hon själv väljer att flytta ut. Själv säger hon allting ifrån att hon ska sova i sitt rum när hon blir fem år till att hon ska sova hos oss alltid, alltid.

    Klart att alla barn är olika, men när ungefär har era barn velat sova ensamma?

    Obs! Det finns inga syskon, så jag menar verkligen *ensamma* - barn som har gått från att dela rum med föräldrar till att dela med syskon är en annan grej.

  • Svar på tråden Sova i eget rum
  • Äldre 4 Sep 09:49
    #1

    Min son valde att sova i sitt rum för några månader sen, då var han 10,5 år.

  • Äldre 4 Sep 10:17
    #2

    Min dotter har i och för sig alltid mer eller mindre sovit i egen säng och i eget rum, men tänkte att det kanske funkar med samma taktik som när min dotter skulle sluta med tumme, blöja etc.

    Vi har alltid haft ett datum som hon varit med och bestämt. tex när hon fyllde 2 år så skulle hon sluta med tumme på dagen. Det kanske inte alltid funkar precis på dagen, men då vi förberett henne sen flera månader på att hon fram till det datumet är tillåten att fortsätta att ha tummen i munnen så var det ganska självklart för henne att sluta när hon fyllde 2.

    Ni kan ju prova om det funkar att flytta över henne när hon blir 5 år. Funkar det inte så vänta tex ett år till. Tror dock det är viktigt att hon mentalt ställs in på att hon ska sova i eget rum och inte ändra sig fram och tillbaka.
    Kanske ni kan ta det i två steg. På vardagen egen säng och på helgen är det ok om hon vill sova i eran säng.

  • Äldre 4 Sep 10:46
    #3

    Nej, nej. Jag är absolut inte ute efter tips på hur vi ska få henne att sova i sitt eget rum. Planen är som sagt att hon ska få sova i vårt rum så länge hon vill och behöver. Just nu är hon extremt tydlig, i både ord och handling, med att hon vill sova nära och gosa.

    Jag ville mest bara se om det fanns någon trend - typ att många barn väljer att sova i eget rum när de börjar skolan, eller något sånt.


    Tangent skrev 2014-09-04 09:49:51 följande:

    Min son valde att sova i sitt rum för några månader sen, då var han 10,5 år.



    Tack.
  • Äldre 15 Sep 07:31
    #4

    Våra två äldsta flyttade till eget rum när de var drygt 5 respektive 6,5 år. 

  • Äldre 18 Sep 14:05
    #5

    Mitt största barn på 11 sover i egen säng i vårt sovrum sen hon fyllde 10. "Lillan" sover i vår säng och vi har sagt att när hon fyller 10 ska hon sova i egen säng. Mest för att det kommer en baby och det blir ont om plats i själva sängen. Dock är tanken att vi alla ska sova i samma sovrum. 

    Ingen av mina barn har uttryckt någon önskan om att sova i eget rum.

  • Äldre 4 Mar 19:03
    #6

    Min stora tjej började prata om att få egen säng och eget rum när hon var 8. Min yngsta skulle nog varit redo tidigare men vi sover fortfarande alla i samma rum, de är 7 och 10.

    Tycker du gör helt rätt de säger till när det är dags. Jag tror inte mina vill sova med mig när de är 16

  • Äldre 1 Jan 23:23
    #7

    Hur kan ni välja att ha störd nattsömn i 10 år helt i onödan.

    Är ni masochister?

Svar på tråden Sova i eget rum