• Anonym (Gravid)

    Föräldrapenning/abort

    Jag blir av med mitt jobb sista december och har precis blivit gravid. Vill egentligen inte göra abort men funderar över ekonomin.
    Om jag får sista lönen i december och inte hinner få jobb innan barnet kommer får jag ut någon föräldrapenning då eller blir de lägstanivån då?

  • Svar på tråden Föräldrapenning/abort
  • Anonym (D)

    Men du kommer väl att anmäla dig till AF och stå som arbetssökande?  Du söker väl nytt jobb redan nu?

  • Anonym (No worries)

    De tittar på inkomsten från året innan så du behöver inte oroa dig. 

  • Anonym (my)

    Beror ju på hur länge du jobbar innan du blir av med jobbet? Brukar vara att man ska ha jobbat 8 sammanhängande månader innan barnet föds för att få högre föräldrapenning och att du skyddar föräldraPenning genom att skriver in dig på arbetsförmedlingen första vardagen efter att du blir arbetslös.

  • Anonym (No worries)
    Anonym (my) skrev 2014-09-05 10:54:48 följande:

    Beror ju på hur länge du jobbar innan du blir av med jobbet? Brukar vara att man ska ha jobbat 8 sammanhängande månader innan barnet föds för att få högre föräldrapenning och att du skyddar föräldraPenning genom att skriver in dig på arbetsförmedlingen första vardagen efter att du blir arbetslös.


    Jo men jag skrev ju "förra årets inkomst" så då tänkte jag att det var självklart att hon hade jobbat det året? har hon någon annan form av anställning hade det ju varit klokt att nämna det i frågeställningen. 
  • Hoppfull84

    arbetslöshet är överhoppningsbar tid, så länge du anmäler dig till arbetsförmedlingen direkt(du får inte ha något glapp!)

    så då kollar de på vad du tjänade innan du blev arbetslös. men du måste ha jobbat stadigvarande i minst 8 månader innan du blev arbetslös för att få en inkomstbaserad beräkning.

  • Anonym (my)
    Anonym (No worries) skrev 2014-09-05 11:14:33 följande:

    Jo men jag skrev ju "förra årets inkomst" så då tänkte jag att det var självklart att hon hade jobbat det året? har hon någon annan form av anställning hade det ju varit klokt att nämna det i frågeställningen. 


    Varför hoppa du på mig så? Har inte skrivit någonting om ditt inlägg svarade bara på ts fråga vad som gäller med föräldrapenning. Du behöver ju inte bli otrevlig mot mig för det. Framgår inte hur mycket hon jobbar därav frågan till henne.
  • Anonym (No worries)
    Anonym (my) skrev 2014-09-05 13:57:58 följande:
    Varför hoppa du på mig så? Har inte skrivit någonting om ditt inlägg svarade bara på ts fråga vad som gäller med föräldrapenning. Du behöver ju inte bli otrevlig mot mig för det. Framgår inte hur mycket hon jobbar därav frågan till henne.
    Jag förtydligade bara vad jag menade. Det är du som tar det som ett personligt påhopp. Det var något jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg bara. Chilla
Svar på tråden Föräldrapenning/abort