• Anonymiteten

    krångel vid amning

    Bebis krånglar så mycket vid amning. Det började vid 2 månader och har hållit på så i 4-5veckor. Jag får gärna sitta ner och amma när hon är helt nyvaken, innan hon riktigt vaknat till. Men annars blir hon sur, gråter, skriker, släpper taget om bröstet om jag inte står och går, ibland tom guppar. Bra för mina ben kanske, men väldigt jobbigt i längden. Det verkar vara både i ett tyst och lite mörkare rum, i ett "vanligt" rum med tv eller radio, folk som pratar och normalljust. Spelar heller ingen roll om mjölken sprutar eller om det rinner sakta. Och liggamma fungerar inte heller.
    Suck.
    För mig känns det som att allting med bebis har krånglat medans för en del vänner som har barn i samma ålder fungerar allting hur finfint som helst. Ja, jag vet att alla barn är olika. Men att stå och gå under amning flera flera gånger per dag är lite halvjobbigt. Särskillt om man har besök, är borta eller tom ute på fiket (ja, jag tycker att det är ok att amma på cafe).
    Någon som vet varför jag inte kan sitta och amma? Har hört att vid 3 månaders ålder har de en utveklingsfas, men det började ju redan vid 2 månader, och inte kan de väl hålla i sig i ca 5 veckor och inte spela någon roll när/var/hur jag ammar?

  • Svar på tråden krångel vid amning
  • isolande

    Har tyvärr inga tips men kan säga att du inte är ensam. Båda mina barn har krånglat och jag var så avundsjuk på dem som hade bebisar som låg still och snuttade och myste.

    Usch, allt var bara en kamp, vilket oxå gjorde att jag slutade amma och gick över till ersättning runt 4-5 månader. Vilket lugn det blev sen Glad

  • Hoppfull84

    har du provat sjal? då kanske du kan ha henne i sjalen och stå upp och amma utan att det känns så bökigt, du får händerna fria och slipper känna dig så naken när du står och guppar.

    hade en jättejobbig månad med dottern(vid 4mån) då hon bara ryckte bort huvudet, skrek och slängde sig, ville titta på andra saker. det enda som fungerade för oss var att ligga i ett helt tyst och mörkt rum och enbart när hon nyss sovit en liten stund.
    alla runtomkring tyckte jag var så fånig och pjoskig som var tvungen att gå undan, men det var ju det enda som fungerade!

    jag lovade mig själv till slut att om det inte blir bättre om en vecka så ger jag upp!
    men konstigt nog så lugnade hon sig, och så småningom kunde vi amma på som vanligt var som helt igen. ammade faktiskt tills hon var ett år, vilket var längre än jag hade planerat men det var ju så otroligt smidigt så vi fortsatte en stund till.

    det är svårt för en utomstående att förstå hur frustrerande det är när matsituationen inte fungerar. framför allt om de själva har barn som bara ammar på utan problem.

  • Anonymiteten

    Ja ibland känner jag för att sluta, iaf ge ersättning när man är bland folk..

    Ja det smidigaste är ju att ge när hon är nyvaken, men tyvärr är hon inte alltid nyvaken när hinör hhungrig =/ får helt enkelt kämpa på, för de gånger det funkar så är det ju supermysigt!

  • Anonymiteten

    Funderar på om det kanske beror på att när hon ska sova så söver jag henne i 'amningsläge' med napp i hennes mun och emot mitt bröst, att hon kanske blir förvirrad..

  • Hoppfull84

    alltså man måste ju inte se det som att det är antingen amning eller bara flaska som gäller.

    om du vill prova med flaska och det funkar smidigt kan man ju köra på det när man är bland folk eller om det krånglar för mycket. det kan ju ta udden av stressen lite.
    att barnet skulle glömma bort hur man gör när man ammar är ren propaganda.

    själv blev jag tvungen att ge flaska vid sidan av amningen i perioder då jag var tvungen att pumpa pga bröstinfektion. men inte glömde hon bort hur hon skulle göra med tutten för det.

    det enda man ska se upp med är att om man byter ut för många mål mot flaska så minskar mjölkproduktionen, men det i sig behöver ju inte vara nåt problem om man tycker det fungerar lagom att ge nåt mål flaska och nåt mål bröst.

  • Anonymiteten

    Nä klart att man kan ge flaska när man är borta, har funderat på det och är inte rädd att hon ska glömma hur man gör. Är mer rädd att det blir knas med mjölkproduktionen men om man gör de nån enstaka gång så kanske det inte spelar någon roll.

  • Anonymiteten

    Nu är det 2-3 dar som det knappt gått att amma gåendes heller :(

  • isolande
    Anonymiteten skrev 2014-09-08 10:10:02 följande:

    Nu är det 2-3 dar som det knappt gått att amma gåendes heller :(


    Oj vad jobbigt. Får hon i sig något alls eller matvägrar hon i princip? Isf kanske det är dags att gå till BVC/Vårdcentralen?

    Har du provat flaska? Tar hon den utan problem får du väl finna dig i att hon vill ha det på det viset istället. Såklart trist kanske om man verkligen vill amma, men jag tycker inte man ska kämpa sig blå om det finns en enkel lösning på strulet Glad
  • Hoppfull84

    du får ju känna efter lite också om du tycker det är värt att fortsätta kämpa också.

    Det går precis lika bra att leva och växa på flaska som på tutte, så om det känns som om detta strulet förmörkar hela vardagen kanske d ändå vore dags att fundera på att byta. men det måste man ju känna efter själv. Personligen var jag för lat för att orka slabba med flaskor osv, så jag tyckte det var värt att försöka lite till.

    men kan säga ärligt att om det blir samma krångel med bebben som ska komma nu i vinter som med första barnet så åker nog flaskorna fram kvickt. jag har ju en treåring att ta hand om också så då kan man ju inte hålla på och strula med matning av lillebror hur mycket som helst heller.

  • Anonymiteten
    isolande skrev 2014-09-08 10:25:03 följande:

    Oj vad jobbigt. Får hon i sig något alls eller matvägrar hon i princip? Isf kanske det är dags att gå till BVC/Vårdcentralen?

    Har du provat flaska? Tar hon den utan problem får du väl finna dig i att hon vill ha det på det viset istället. Såklart trist kanske om man verkligen vill amma, men jag tycker inte man ska kämpa sig blå om det finns en enkel lösning på strulet


    Jo ibland får hon i sig som vanligt, när hon är nyvaken. Men annars vet jag faktiskt inte. Ska på bvc imorgon så ska kolla med henne vad hon tror. Och flaska tar hon, har dock aldrig prövat ersättning men ska prova det idag få se om det duger.
  • Anonymiteten
    Hoppfull84 skrev 2014-09-08 10:36:11 följande:

    du får ju känna efter lite också om du tycker det är värt att fortsätta kämpa också.

    Det går precis lika bra att leva och växa på flaska som på tutte, så om det känns som om detta strulet förmörkar hela vardagen kanske d ändå vore dags att fundera på att byta. men det måste man ju känna efter själv. Personligen var jag för lat för att orka slabba med flaskor osv, så jag tyckte det var värt att försöka lite till.

    men kan säga ärligt att om det blir samma krångel med bebben som ska komma nu i vinter som med första barnet så åker nog flaskorna fram kvickt. jag har ju en treåring att ta hand om också så då kan man ju inte hålla på och strula med matning av lillebror hur mycket som helst heller.


    Ja fortsätter det bara såhär så kommer jag nog inte orka kämpa. Ska se vad bvc säger om vikten och ev kontakta amningsmottagningen få se vad dom säger. Ska pröva ersättning idag nästa gång hon blir sådär tjurig få se om det går bättre.

    Hoppas att det går bättre för dig nu med bebis som kommer i vinter.
  • Anonymiteten

    Tänkte göra en up-date. Flickan växer som hon ska och är hur välmående som hellst. Men det går fortfarande (ca2,5månader senare) bara att amma när hon är nyvaken. Med undantag för enstaka tillfällen.

    Jag tycker att det funkar finfint, blir dock less på alla i min omgivning som hela tiden säger 'hon är nog hungrig' så fort hon gnäller/gråter för att hon är trött eller liknande.

    Men de funkar förr både mig och henne och det är väl huvudsaken! :)

  • tomsfru

    om du tycker det krånglar väl mycket nå mer i framtiden kan du ju alltid pumpa ut bröstmjölk som du har med dig när du ska ut bland folk så du kan sitta ned.... finns ju ingen anledning att ge ersättning när du har mjölk o riskera att minska produktionen. risken är ju nämligen att man minskar lite för mycket

  • Panda79
    tomsfru skrev 2014-10-23 17:42:00 följande:

    om du tycker det krånglar väl mycket nå mer i framtiden kan du ju alltid pumpa ut bröstmjölk som du har med dig när du ska ut bland folk så du kan sitta ned.... finns ju ingen anledning att ge ersättning när du har mjölk o riskera att minska produktionen. risken är ju nämligen att man minskar lite för mycket


    Jag
  • Anonymiteten
    tomsfru skrev 2014-10-23 17:42:00 följande:

    om du tycker det krånglar väl mycket nå mer i framtiden kan du ju alltid pumpa ut bröstmjölk som du har med dig när du ska ut bland folk så du kan sitta ned.... finns ju ingen anledning att ge ersättning när du har mjölk o riskera att minska produktionen. risken är ju nämligen att man minskar lite för mycket


    Problemet är bara det att hon inte tar flaskan :( vi kämpar för fullt nu men det går inge vidare.. men som sagt så går det bra att amma som vanligt när hon är nyvaken.
Svar på tråden krångel vid amning