• jageintebarapappa

    Vad gör man nu?

    Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig. Men jag har läst flertalet sidor och forum kring detta. Jag har läst där personen som var otrogen känner fruktansvärd ånger och vet inte hur den skall förklara för sin partner att den ALDRIG kommer göra om samma misstag och vet inte hur den skall få den utsatte att förstå det. Har läst om förhållanden där dom fortsatte och efter något år så insåg dom att det inte gick, har läst om personer vars förhållanden blev stärkta och nu lever dom lyckliga. Har läst om personer som vill ha alla detaljer, om personer som tycker att man plågar sig själv om man frågar detaljer. Har läst om personer som tycker man ska sparka ut "fanskapet" direkt, eller personer som säger att det alltid är två personer i ett problem osv. Jag har läst väldigt mycket kring detta..... MEN, jag har inte hittat någon tråd med liknande situation som min.

    Vi träffades väldigt intensivt i början, vi umgicks varje dag i 9 månader (på riktigt). Vi flyttade tillsammans till en trea bara efter 3 månader. Vi var väldigt impulsiva och kära. Vi fick barn efter 9 månader. Vid det tillfället så kunde jag inte ta föräldraledigt ifrån mitt jobb, jag led varje gång jag gick utanför dörren. Hon var då hemma med barnet, vi hade inte hjälp ifrån föräldrar eller kompisar. Vi hade INGEN avlastning (på riktigt)på 9 månader. Hon blev "galen" av att vara hemma med en bebis som inte kunde föra en vettig dialog. Hon skyllde mycket på att hon fick vara ensam och allt var jobbigt. Sedan så började hon en tvåårig utbildning. Jag tänkte att nu får hon träffa folk och bli lite människa igen. Mitt jobb är mycket kvällar, så vi möttes mycket i dörren. Efter ett halvår på skolan så var hon då otrogen för första gången. Med en i sin klass. Som hon sedan träffade och hade sex med under ett halvår tid (!), sedan träffade hon en annan som hon hade sex med under några veckor, och sedan en sista snubbe som hon sa var sista gången (allt detta är fakta jag vet efter konfrontationen).

    Så för 2 årsedan så slutade hon ha sex med sista snubben och sedan var allt bara piss hemma. Under tiden det skedde och efteråt, så kunde jag inte förstå varför hon inte vill ha en kram, eller prata med mig om dagen. Hon la över ALLT på mig, att allt var mitt fel, att jag inte var man, att jag hade bekräftelsebegär, att jag var en energitjuv, hon störde sig på massa saker jag gjorde. Jag frågade flera ggr om hon var otrogen eller om något var fel. Hon ljög mig så klart rätt upp i ansiktet.


    Det värsta är att alla tre snubbar är inga engångsligg på krogen, utan personer som hon haft nära sig hela tiden (ifrån skolan). SAMT att jag har jobbat med den ena av dom, flera ggr. Den första snubben (som hon var mest med) har jag ätit lunch med, han fick låna våran lägenhet när vi åkte på utlandsresa. Då hade hon träffat och haft sex med han innan resan, sedan med mig en gång under resan, sen när vi kom hem så fortsatte hon ha sex med honom (oralsex och vanlig sex).
    Den sista snubben har hon umgåtts sjukt mkt med, tagit hem honom, vi har alla tre suttit här hemma (för jag trodde det var en killkompis, för tjejer kan ha killkompisar, samt hon sa innan vi blev ihop att hon mest haft killkompisar, hon fungerar inte så bra med tjejer. Vilket jag kan tycka är förståeligt). Han har passat vårat barn, vårat barn har uttryckt att "jag älskar *personens namn*" vilket smärtar något så sjukt.. I efterhand så ser jag ju alla tecken, men jag trodde verkligen på denna kvinnan. Jag gillar inte att sätta upp stängsel eller blockera någon från dens frihet. Hon åkte ofta iväg för att vila sig. Men hon gjorde ju helt andra grejer förstod jag nu då.. Så att hon haft dom framför näsan på mig sårar nog mest..

    Under dessa tre åren, så var det jag som tog hand om vårat barn, offrade jobbet, fick förklara för vårat barn varför inte mamma var hemma, för hon var tvungen att "vila". Vi hade sex en gång per år.  På utlandsresan så lämnde hon oss tidigt på morgonen och kom hem sent på natten med sina kompisar, medans jag och barnet fick klara oss bäst själva.. Jag var på lekplats varje dag med vårat barn, jag hatade lekplatser efter det.

    Jag har gått igenom mycket tragedi ifrån tidig ålder i mitt liv. Haft känslan av att all skit SKALL hända mig, för det är så mitt liv/mitt test på jorden ser ut. Destruktivt beteende med andra ord. Jag har alltid trott på att sex är något två människor har mellan varandra osv. Har alltid trott på kärleken. Har mycket tålamod och har verkligen litat på min partner, jag upprepar det, jag har verkligen litat på min partner.

    Jag fick informationen för ca 8 veckor sedan, jag konfronterade henne. Hon nekade och jag trodde henne. Hon sa att dom andra ljög för att "sätta dit" henne. Jag gick på det, sedan trädde det fram flera personer som hade samma info, då går det inte att ljuga om det längre. Så jag konfronterade henne, ringde och träffade först dom hon varit med för att försäkra mig om att det var sant. Hon satt sa att jag ljög, och att dom ljög i en kvart, fast jag sa att jag pratat med personerna, jag VET, sa jag. Sedan bröt hon ihop, skrek att hon skämdes och hyperventilerade gråtandes. Jag kastade ut henne i 4 dagar, sedan träffades vi och pratade i 3-4 timmar. Fick höra saker som jag har förstorat och trott helt fel om, och vissa saker stämde. Så jag beslutade mig att försöka fortsätta med henne. Vilket många gav konstiga blickar för, jag sa att jag inte förlåtit henne, jag sa till henne att jag har inte sagt, "ah nu går vi vidare och nu kör vi", utan att vi tar en dag i taget.

    Nu har det gått 3 veckor sedan jag valde att fortsätta träffa henne. Först nu kommer det massa tankar kring sveket och vad hon verkligen gjort. Jag blir fan manodepressiv på kuppen känns det som. Jag vill ju typ tro att hon inte var i sina sinnens rätt bruk när detta skedde. Det är MYCKET som stämmer in på en narcissist eller en med borderline. Gjort lite "test" på nätet, mycket talar kring att hon skulle lida av det. Då hon har svårt att visa medkänsla, samt måste sakna empati för att göra något sådant mot en.

    Jag vet inte vad min fråga är..... utan mer hur ser ni på situationen? Detta är ändå ett grövre fall? Eller? För mig är det helt sinnessjukt.. Försöker jag tömma en båt som läcker in med en kapsyl? Eller har andra några erfarenheter kring något sådant här? Har som sagt läst mycket och behöver inte höra "lämna kräket" eller "vad naiv du måste varit". Utan mer kring sorg/gå överprocessen...

    Tack på förhand!

    (måste flika in med, att vi hade sex så himla sällan, men vi hade sex precis 2 dagar innan jag fick reda på det, och det kändes så bra och rätt, vilket gjorde att mesta delen av mitt val var för att vi hade sex så nyss, hade det varit ett år tillbaka som jag skulle varit tvungen att föreställa mig i huvudet, hade jag nog inte klarat av att fortsätta förhållandet lika "Lätt")

  • Svar på tråden Vad gör man nu?
  • Anonym (Ajaj)

    Ja vad ska man säga? Nu vet du hurdan hon är, vad du har att förhålla dig till. Du kan inte räkna med att hon förändras. Så du måste fråga dig om DU kan leva med någon som henne.

    Du bestämmer. Men om du vill fortsätta med henne krävs det att ni går i terapi både tillsammans och var för sig. Det är dessvärre inte lätt att hitta terapeuter som förstår sig på den typen av problematik.

  • nyponros69

    Vi gick på parterapi på Humanova i stockholm men finns på andra orter

    Tyckte var riktigt bra i alla fall för oss och när

    otrohet kom till oss

  • jageintebarapappa

    Tack för svaren!

    Ja, det lutar åt terapi.. Jag har alltid ratat psykologer och teurapeuter, sedan jag var liten. Då jag fick gå hos en, när jag gick i femte klass. Sedan dess har jag alltid "klarat mig själv", men är nog dags att svälja stoltheten för att få rätsida på detta...

    Vad menar du med "otrohet kom till oss" nyponros69? :)

  • nyponros69

    Ville avdramatisera genom att skriva så

    En av oss blev otrogen efter 20 år gifta

    Humanova jobbar på helt annat sätt än vanliga parterapi via kommunen

    Han var riktigt bra. Vi grät och skrattade tillsammans

    Gav oss en annan syn på det hela

    Lycka till

  • nyponros69

    Jo höll på glömma maken och jag gick på enskild terapi efteråt också

    Det var riktigt nyttigt varför man gör som man gör

  • Chester Copperpot

    Ursäkta om jag frågar, men varför är ni ens tillsammans? Vill hon verkligen vara med dig? Vill du vara med henne? Det handlar ju inte bara om att du vill "få tillbaka" henne, vill hon verkligen gå tillbaka tlll dig? Det verkar ju inte som om hon har så mycket utrymme för dig i sitt liv.

    Förändringen verkar ha kommit med barnet och förlossningen. Kan hon ha gått in i en kraftig förlossningspsykos?

    sv.wikipedia.org/wiki/Postpartumpsykos

    "Postpartumpsykoser uppträder som regel som affektiva psykoser med bipolära drag vilka kännetecknas av ångestfyllda stämningslägen, att pendla mellan depression och manier samt tvångshandlingar."

  • nyponros69

    Det är jag frun som skriver

    Vi har 3 barn och har varit med om mycket tillsammans. Vi har varit gifta länge vi kan inte slänga allt i papperskorgen bara

    Vi har hittat en form.som passar oss vi har provat att swinga. Det funkar för oss

  • Fool
    nyponros69 skrev 2014-09-06 09:53:14 följande:

    Det är jag frun som skriver

    Vi har 3 barn och har varit med om mycket tillsammans. Vi har varit gifta länge vi kan inte slänga allt i papperskorgen bara

    Vi har hittat en form.som passar oss vi har provat att swinga. Det funkar för oss


    Hade du funderat på att swinga innan er kris ?
  • Anonym

    TS du fortsätter ju ditt destruktiva beteende genom att fortsätta vara tillsammans med en person som skadar dig.

  • Anonym (BosseLarsson)

    Jag förstår inte varför du vill fortsätta med henne. Hon visar inga tecken på ånger, hon skiter totalt i era barn som du får ta hand om. Ni åker på semester och hon sticker på eget hela dagarna med vänninorna (varför var de med?). 
    Hon skyller allting på dig och har bevisligen varit otrogen flera gånger (säker att hon inte är det fortfarande med tanke på hur ofta ni har sex?). 
    Att skylla på att hon fick vara hemma i nio månader på grund av första barnet är bara lågt, man har ganska mycket tid över och det finns grupper (via bvc) med andra föräldraledig att träffas genom. Skitsnack med andra ord.

    I mina öron låter det som att hon avskyr dig och varför ska du då stanna kvar? Vad gör hon för att ni ska få det bättre? Vad gör hon för er familj?

    Jag tycker att du ska för det första sätta ner foten med allt arbete hemmavid, dela upp så att ni har ansvaret för barnen och allt däromkring varannan vecka. Agera som om ni separerat för det är nästan det ni gjort förutom att du har barnen på heltid.

  • Anonym (BosseLarsson)

    Måste bara göra att tillägg.
    Att försöka sätta en stämpel via psykisk sjukdom på din sambos uppförande hjälper mer henne än dig och erat förhållande. 
    Efter din text får jag känslan att du gett och gett och hjälpt till och avlastat och tagit ansvaret. Sluta med det, försök inte urskulda hennes beteende med att hon är narcissist eller borderline. Betrakta henne som en ond jävel istället, ond som gjort de saker hon gjort för det är aktiva val, inget som någon sjukdom ligger bakom.

    Så det är dags att någon har ditt bästa för sina ögon även om det just nu enbart är du som har det. Fokusera på ditt mående, sluta upp med att vara en underlättare (enabler).

  • jageintebarapappa

    Tack för allas input! Det har gått lite tid nu, och jag försökte verkligen. Men orkade inte leva med detta.. Dags att rycka upp sig, fixa tillbaka självförtroendet och ta vara på mig själv och mitt barn! Vi har skiljt oss och gått isär nu. Tack för tanken kring "diagnoserna", det stämmer. Bara försvar för henne, finns inget försvar.. :) tack igen alla!

  • Anonym (BosseLarsson)

    Du förtjänar någon som bryr sig om dig, som ger av sig själv till dig och som du kan ge lika mycket tillbaka till.
    Men fokusera först och främst på ditt barns och ditt mående :)
    Lycka till med allt :)

  • Anonym (Hammarby)
    jageintebarapappa skrev 2014-09-17 23:17:55 följande:

    Tack för allas input! Det har gått lite tid nu, och jag försökte verkligen. Men orkade inte leva med detta.. Dags att rycka upp sig, fixa tillbaka självförtroendet och ta vara på mig själv och mitt barn! Vi har skiljt oss och gått isär nu. Tack för tanken kring "diagnoserna", det stämmer. Bara försvar för henne, finns inget försvar.. :) tack igen alla!


    Du gjorde det som var rätt, ta hand om dina barn nu :)
  • Flickanx2

    Det var ett klok beslut att lämna henne. Oavsett om hon har en diagnos eller inte så var det fruktansvärt att svika dig och ert barn på detta sätt. Och inte bara en gång utan många.

    Det kan kännas svårt att se sanningen i vitögat många gånger men det var något du var tvungen att göra. Att försöka lappa ihop och fortsätta tillsammans skulle tyvärr bara att dra ut på skiljsmässan och det som gör så ont.

    Tyvärr finns det folk som utnyttjar andras snällhet och förstår inte att de gör de sina illa. Då tror jag inte att det hjälper utan snarare gör så att hon tror det är ok om hon gör det igen, och igen och igen. Hon har ju fått svart på vitt på att om hon bara visar tillräcklig ånger och hyperventilerar och gör vad som krävs för att du ska fortsätta ha henne kvar, då gäller det. Hon kommer att fortsätta vara otrogen mot dig i framtiden också.


Svar på tråden Vad gör man nu?