• merixson

    hur mycket får man gå ner av adhd-medicin?

    min bonus på 10 år och vägde när han började med concerta för typ 4 månader sen 46kg, jag har inte sett han på en månad och idag när han kom var han sjukt mager!!! han väger nu 38 kg. fick även veta idag att han bytt medicin till elvanse för 1,5 vecka sen.


    hur mkt får man gå ner i vikt egentligen?!

  • Svar på tråden hur mycket får man gå ner av adhd-medicin?
  • Mammans

    Medicinerar man för adhd ska man ha täta uppföljningar med vården minst var tredje månad. För att kolla puls ,vikt och blodtryck. Ett barn ska absolut inte gå ner i vikt. Viktnedgång är en vanlig biverkan av concerta, och just därför ska man hela tiden ha koll på vikten. Har du bra kontakt med barnets andra förälder? Har du frågat om det? Fråga om du kan få vara med på nästa uppföljning hos vården. När jag har pratat med läkare om just nedsatt aptit så har dom sagt att det är viktigt att äta frukost och sen ta medicinen och inte tvärt om. Dom har även sagt att det är viktigt att man äter på schema och inte bara när man är hungrig. Hur ofta har ni sonen hos er? Försök göra extra god mat när han är hos er. Lycka till!

  • Anonym (Adhd)

    Min dotter får "önskekost" dvs mat som hon äter samt inga soppor och light produkter i skolan. Hemma lagar vi mat som hon äter samt använder grädde i det mesta.
    Andledningen till detta är att hon gick ner 2 kg under tre månader (en tandolycka var även en bidragande orsak till att det blev så mycket - hon kunde bara äta flytande under en vecka och mosad mat under ytterligare en vecka). Sen vi började med detta har hon gått upp 1 kg och växt 2 cm under 6 månaders tid.
    Hon böt från concerta till elvanse i augusti 2014. 

  • Pie de limon

    Sonen skall eventuellt börja med läkemedel snart.Han är en riktig "storätare" men smal. Alltid ätit mest på dagis, i skolan etc. Äte ri princip vuxenportioner med mat (ibland flera) och rejäla mellanmål däremellan.

    Är lite orolig över hur detta ska gå men frukost innan man tar medicinen låter som ett bra tips.
    Han är 8.

    Vad är Elvanse? Vad är skillnaden mellan den och andra?

Svar på tråden hur mycket får man gå ner av adhd-medicin?