• Bonfire

    Finns verkligen "lätt Asperger", tror mer på trots!

    Hej,

    Jag skriver inte detta för att provocera, utan om okunskap. Berätta gärna för mig.

    Har en vän med ett barn i samma ålder som mitt eget. De är 4,5 år. Hon har alltid tyckt att sin dotter är krävande, jobbig, annorlunda. Att något är fel på barnet. Hon är världens bästa mamma, men jag upplever att hon ej ställer krav på barnet och låter henne få som hon vill jämt. Kan inte säga nej till henne.
    Nu har de börjat utredning och fått ett första besked att hon kan ha en form av lätt Asperger(?).

    Vi var på en weekendresa ihop för ett tag sen. Hon vägrade äta frukost en dag, fick då hot om att hon inte fick godis om hon inte åt mat (var ej lördag), hon åt ej. Blev erbjuden fika istället, åt ej för det var fel sort. Slutade med att hon fick en godispåse ändå som hon åt istället. Mitt barn undrade självklart varför hon fick godis, precis som jag också undrade??
    Likaså åker hon barnvagn överallt för att hon "plötsligt kan springa iväg". Men då säger man väl till barnet eller springer efter?
    Hon får alltid specialmat för hon är väldigt kräsen. Kunde inte äta ute på restaurang, utan vi fick gå förbi McDonalds efter middagen. Äter bara fika, godis, viss korv och makaroner, pannkaka. Socker hela dagen igenom, inte konstigt hon blir hyper??
    Är många sånna här saker. Fast hon är 4,5 år åker hon fortf vagn, har blöja, sover middag (vägrar sen sova på kvällen, undrar varför??). Mycket som hon inte vill göra, och då slipper hon. Blir ofta arg och får utbrott över småsaker.
    En annan sak när hon och mitt barn lekte ihop så ville de ha samma leksak. Gick bra när hon hade den, sen fick min dotter låna en stund, gav sedan tillbaka till flickan. Sedan fick mitt barn ej leka mer den, då sa jag "om ni inte kan dela med er så får ingen leka med leksaken". Då får jag svar fr mamman att "nej så kan man inte göra, man får vänta på sin tur". Vi fick aldrig tillbaka den för "XX har tvätt svårt att dela med sig"- ursäktade mamman sig. Lär ungen ta ett nej??
    Blir mer och mer övertygad om att "lätt Asperger" är en hitta-på-diagnos för osäkra föräldrar som ej vågar konfrontera sina barn. Jg kommer aldrig konfrontera mamman med detta, vill behålla henne som vän, men undrar dock över detta. Existerar verkligen denna "sjukdom"??

  • Svar på tråden Finns verkligen "lätt Asperger", tror mer på trots!
  • MallaL

    Olika barn har olika svårt att förstå det där med gränser, och vissa föräldrar har svårt att sätta dem. Ett "lättuppfostrat" barn med föräldrar utan krav kan fungera hur bra som helst, men ett krävande barn och föräldrar utan ledarskapsförmåga och gränssättning kan gå riktigt illa. Ett barn med stark vilja som konstant testar gränserna behöver absolut inte ha någon diagnos, däremot behöver det ha "starka" och konsekventa

    föräldrar och barnet kan då bli hur välfungerande som helst. Dottern i ts fall ser jag framför mig som odräglig tonåring, hennes mamma skulle nog behöva en föräldrakurs.

  • Litet My

    Överlåt det åt de som utreder och kan. Vet med erfarenhet hur otroligt störande det är när vänner och bekanta promp skall sätta sig emot läkare och annat och tycka att de vet bättre. Ett barn med diagnos ser ofta till synes ouppfostrad ut när det snarare handlar om att barnet inte kan bättre och föräldern inte har rätt verktyg att få det att fungera. På de barnen fungerar inte heller konsekvenser eller sätta "hårt mot hårt" som det oftast gör för barn utan diagnos.

  • Litet My

    Och nej, det ställs inga diagnoser baserat på uppfostran, det är en ganska lång och invecklad process med flera träffar och många inblandade kring barnet där föräldern bara är en liten liten del. Låter otroligt okunnigt att tro att diagnoser är ett hittepå för ouppfostrade barn.

  • Chrysabelle

    Asperger påverkar olika personer olika helt enkelt. Om hon nu får en diagnos, kanske modern får bättre verktyg att hantera sitt barn.

  • Alisa
    Litet My skrev 2014-09-06 16:40:01 följande:

    Och nej, det ställs inga diagnoser baserat på uppfostran, det är en ganska lång och invecklad process med flera träffar och många inblandade kring barnet där föräldern bara är en liten liten del. Låter otroligt okunnigt att tro att diagnoser är ett hittepå för ouppfostrade barn.


    Tummen upp!
Svar på tråden Finns verkligen "lätt Asperger", tror mer på trots!