• Gossii

    TFCC operation

    Någon som gjort en sådan operation? Jag gjorde en den 19/8.
    Anledningen till att jag fråga är för att smärta hade jag i början fick ligga kvar på sjukhuset ca 4 dagar. När jag var hemma så började värken avta. Min kirurg gjorde en öppen tfcc och lagade ledbandet på 2 ställen.
    Jag bytte gips efter 2 veckor, samt tog stygn..

    Min fråga .. Nu värker fingrarna och jag det tar emot att sträcka ut fingrarna...ska det göra det?

  • Svar på tråden TFCC operation
  • Gossii

    Jag ringde i torsdags och hon tog det så lättsamt, trots att jag berättade att fingrarna blir lila ibland. Hon tyckte jag skulle stå it till den 16 sep då ska det bytas gips igen och träffa kirurgen. Men blev lite småorolig ändå eftersom hon viftade bort det och sa även att gipset kanske trycket... Då byter man väl tänker jag.

    Därför vill jag se om någon hade gjort samma operation och kunde känna igen smärtan

  • Helena Storm

    Tog det lång tid för dig att komma till op?Har nämligen väntat lääänge... Tog op lång tid att utföra? ????

  • Gossii

    Nä jag fick prioritet jag operates första gången förra sommaren. Sen vile dom att det skulle läka. Men från det dom bestämde att jag skulle opereras igen för denna delen då (tfcc) tog det 3 månader. Jag kan inte mer än önska dig lca till och över ansträng dig inte när du blivit opererad. Denna operation är en utav mina värsta. Men det är upp till varje individ i och för sig. Sen gjorde han lite annat också.

    Hur länge har du fått vänta? Vilken sjukhus? Och vilken kirurg? Min kirurg trodde att det skulle ta ca 2 och en halv timme (normalt sett gör de det) men på mig hittade han mer så tog 6timmar

  • dfqyaag

    Jag skadade mig 26/3. Sen tog det tid innan dom tog mig på allvar och skickade mig på röntgen. Långt om länge kom dom framtill att det var ett fall för handkirurgen i Malmö. Så jag var där 20/8. Har varit helt sjukskriven hela tiden. Jag ringde till Malmö igår för att höra hur jag låg till i kön. Men ingen tid inbokad i oktober och november schemat hade hon inte fått. Vill ju bara få det överstökat. För sen är det ju ca: 5 månader till innan jag kan börja jobba... Har du överarmsgips??

  • Gossii

    Jag fick hel arms gips. Slutade straxt under armhålan i 4 veckor. Men fick byta efter första 2 veckor till ett plast gips. Det var skönare trot att det var hela armen. Men mindre och lättare. Min olycka hände 2012 Nov. Jag fick vänta 1 år på första op. Då fixade dom karpal tunnelsyndrom och compartment syndrom. Sen i maj detta året så bestämde det att jag skulle göra tfcc. Fick göra den den 19 Aug. Men min operation var lite annorlunda postoperativ än vad man normalt sett gör då jag har en nerv sjukdom ochans fick stanna kvar i 4 dagar, normalt stannar man bara 1 dag/natt. Men min arm var tvunget att vara bedövad/förlamad flera dygn.

    Hoppas du/ni får tid snart. Men förvänta er smärta, frustration att inte kunna göra ett skit. Jag är sjukskriven till 5 Dec. .lååångsam tid. Lång rehabilitering minst 3 ggr i vecka. Men nu utgår jag från mig själv.

  • dfqyaag

    Usch då!! Hoppas du blir bra!! Dom sa tre månaders rehab utan arbete. Sen börja lite smått med lättare arbetsuppgifter. Men jag jobbar i livsmedelsbutik, så det är inte så lätt.

Svar på tråden TFCC operation