• Anonym (rädd)

    anmälan om incest

    hej

    jag anmälde min pappa för incest för ca fyra år sedan, men efter att han till slut blivit förhörd, så lades det ner. jag överklagade, men det lades ner.

    idag minns jag mycket mer och mycket värre saker, och dessutom fyller jag 28 år om fem månader - så jag har bara fem månader på mig (om rätten inte anser det vara grov våldtäkt vill säga, vilket det enligt min mening är vissa gånger). dessutom mår jag bättre idag och orkar kämpa för min rätt!

    kan jag anmäla igen? vad bör jag tänka på denna gången eftersom det lades ner förra gången? sist förhörde inte polisen alla jag ville att de skulle förhöra, kan jag begära att de ska göra det denna gången? kan jag begära att de ska ta fram de läkarutlåtanden som finns? vilket inte heller gjordes förra gången. 

    kan jag begära att jag vill ha en advokat när jag gör anmälan och att jag vill ha denna redan till jag blir kallad till förhöret så att säga. så att min advokat vet allt jag säger och kan jobba utifrån det. 

    min sista fråga är, om jag kan anmäla i en annan stad är den jag bor i? jag bor i en liten stad. därför vill jag åka en timme bort till en större stad, därför att jag tror att de har kunnigare personal inom området. får man göra så?

    vore tacksam för svar snarast då jag vill göra anmälan snart.

    Tack!

  • Svar på tråden anmälan om incest
  • Emma jurist

    Hej,


    Jag vill börja med att poängtera att det är mycket tråkigt att läsa om vad du varit med om. 
    Till att börja med så bör du anmäla de händelser du inte tidigare anmält. Därtill bör du också göra tilläggsanmälan avseende inte tidigare anmälda omständigheter för de tidigare anmälda tillfällena. Du bör även nämna de personer som kan ha bevittnat någon eller flera av händelserna om du inte tidigare gjort det, samt informera om eventuell dokumentation som kan finnas från sjukhus eller dylikt. 

    Vad gäller försvarare är det ingenting du har någon rätt till per automatik, eftersom du inte är misstänkt för något brott. Däremot är det att rekommendera att du kontaktar ett ombud som kan företräda dig och hjälpa dig med hur du gör för att gå tillväga. 

    Du kan välja att vända dig till en annan polisstation för att göra anmälan. Det mest troliga scenariot är dock att utredningen kommer att ske på den polisstation som är närmast den plats där brottet begicks. 

    Jag önskar stort lycka till!

    avtal24.se/boka
Svar på tråden anmälan om incest