• Xemma74

    Vad fick ni för resultat KUB?

    Här ligger jag och ältar och ältar och väntar på mkp. Jag är 40 år och gjorde precis KUB. Risk 1/41 för T21, så det var riktigt stor risk. Nackspalten var 2.2. Vad har ni andra 40+ fått? Jag tycker att alla verkar få så bra. Antar att det var blodprovet som drog ner mest, men det får jag inte veta.

  • Svar på tråden Vad fick ni för resultat KUB?
  • Honungsblomman

    Upp till 3.0 är inom normalspannet,
    Jag tror att din ålder läggs på när man räknar på riskerna.

  • Maie

    Jag är inte över 40, utan 34, men fick 1:42. Moderkaksprovet visade dock att det inte var någon fara.

  • Dimisi

    Jag är 42 och trodde att jag skulle få dåliga siffror pga min ålder, men fick lägsta risk. Om man bara hade gått på min ålder skulle risken ha varit 1:42.

    Skönt att du erbjuds moderkaksprov, så du slipper vänta länge på ett fvp.

  • AnnaL72

    Hej!
    Jag är 42 år och fick resultatet 1/2 på KUB-testet i torsdags. Nackspalten var 2,7 mm men mina blodvärden var riktigt urusla. För mig låter 1/41 bra. Vänd på det och se så som 40 friska barn och eventuellt 1 barn med en möjlig kromosomavvikelse.
    Mina odds är katastrofala - 1 friskt barn och 1 med eventuell kromosomfel.

    Minns du dina blodvärden?

    Lycka till med allt!

  • Calendula

    Nackspalt 1,6 mm.

    1/66 för trisomi 18 och 1/122 för trisomi 21.

    Väntar nu på NIPT testet som jag tog för en vecka sedan. Vägrar ta mkp och fvp då jag haft flera missfall och när risken ändå finns för missfall med mkp och fvp.

    Hade väldigt låga värden för beta hcg och papp-a, så det var blodprovet samt min ålder som gör att risken ökar.

  • Calendula
    Xemma74 skrev 2014-09-07 12:00:30 följande:

    Här ligger jag och ältar och ältar och väntar på mkp. Jag är 40 år och gjorde precis KUB. Risk 1/41 för T21, så det var riktigt stor risk. Nackspalten var 2.2. Vad har ni andra 40+ fått? Jag tycker att alla verkar få så bra. Antar att det var blodprovet som drog ner mest, men det får jag inte veta.


    Ser nu att du skrivit detta för ett tag sedan. Hur har det gått för dig? Var allt bra efter att du tagit mkp? Hoppas det!!
  • Xemma74

    Jag fick inte veta mina blodvärden. Jo, allt gick bra! Inga kromosomavvikelser och vi gjorde precis RUL. Inget konstigt där heller.

  • Calendula
    Xemma74 skrev 2014-10-20 21:32:51 följande:

    Jag fick inte veta mina blodvärden. Jo, allt gick bra! Inga kromosomavvikelser och vi gjorde precis RUL. Inget konstigt där heller.


    Härligt!

    Då finns det hopp om att det inte är kört trots det "dåliga" blodprovet.
Svar på tråden Vad fick ni för resultat KUB?