• Anonym (Zanzibar)

    Håller på att gå under av återbetalningskrav från csn

    Jag har i alla år haft inställningen att jag naturligtvis ska betala tillbaka mina studielån och medel, precis som alla andra lån. Men i år har jag börjat misströsta, efter att ha haft en dysfunktionell kommunikation med csn sedan i somras.

    Jag har varit sjukskriven för utmattningssyndrom vid upprepade tillfällen de senaste åren och vet inte inte om jag någonsin kommer tillbaka till arbetslivet- men jag vill inte ge upp hoppet- men på csn kräver man att man antinge går på försörjningsstöd eller uppbär sjukerättning- det vill säga i princip är förtidspensionerad för att få lättnader i återbetalningen och/eller avskrivning.

    Csn bryr sig uppenbarligen inte om ifall man lever på samma summa man skulle ha gjort om man gick på försörjningsstöd- och går man på detta, är vägen tillbaka till självförsörjning näst intill omöjligt- jag har själv tagit mig bort från både försörjningsstöd och KF och kämpar med att försöka göra come back på arbetsmarknaden. Hela detta år betalade jag tillbaka på studiemedel och lån. trots att jag var sjuk de första fem månaderna av året. Min sjukpenning var dock ganska ok.

    Men så i somras blev jag av csn anklagad för att inte ha betalat vilket inte stämde alls. Och det insåg de själva efter att ha tjafsat i en vecka.

    När jag äntligen blivit lite bättre och kommit ut ur dimman man går runt i när man lider av utmattningssyndrom, började jag försöka försöka räta ut och räkna ut vad jag egentligen skulle betala. För det verkar helt enkelt inte stämma.

    Jag väntar nu på handlingar från csn så jag kan räkna efter själv.

    Men jag undrar ju om jag överhuvudtaget ska betala mer än 5 % av min bruttoinkomst så länge jag inte fyllt 50 år? Finns det verkligen ingen minimisumma man ska få behålla? Även om man inte går på försörjningsstöd.

    Sedan verkar det så fullkomligt kontraproduktivt av csn att driva folk till psykisk ohälsa som ju stoppar alla möjligheter att återgå till arbete- då blir det ju helt omöjligt att betala tilbaka.

    Men så långt kanske man inte kan kräva att de ska tänka, eller ??

    Ja, ursäkta långt inlägg, men..

  • Svar på tråden Håller på att gå under av återbetalningskrav från csn
  • Anonym

    Hej Zanzibar,


    Det är beklagligt att höra om din sjuksituation och jag hoppas att du mår bättre snart!
    Om du har låga inkomster eller synnerliga skäl kan du begära så kallad nedsättning, vilket innebär att du ansöker om att få tillbaka lägre belopp. För att ha möjlighet att betala tillbaka mindre på grund av låga inkomster kommer dina sammanlagda inkomster av tjänst, kapital samt näringsverksamhet att räknas samman. Det stämmer som du säger, att årsbeloppet som lägst kan bli 5 procent av din årsinkomst om du är under 50 år gammal. 

    Synnerliga skäl kan exempelvis vara att du är beroende av försörjningsstöd, att du får hel aktivitetsersättning eller hel sjukersättning. Det är möjligt att det finns andra omständigheter som kan anses vara synnerliga skäl och innebära nedsättning. Mitt största tips till dig är alltså att undersöka om det kan finnas någon annan omständighet som du kan hävda.

    Stort lycka till!

    avtal24.se/boka
  • Emma jurist

    Hej Zanzibar,



    Det är beklagligt att höra om din sjuksituation och jag hoppas att du mår bättre snart!
    Om du har låga inkomster eller synnerliga skäl kan du begära så kallad nedsättning, vilket innebär att du ansöker om att få tillbaka lägre belopp. För att ha möjlighet att betala tillbaka mindre på grund av låga inkomster kommer dina sammanlagda inkomster av tjänst, kapital samt näringsverksamhet att räknas samman. Det stämmer som du säger, att årsbeloppet som lägst kan bli 5 procent av din årsinkomst om du är under 50 år gammal. 

    Synnerliga skäl kan exempelvis vara att du är beroende av försörjningsstöd, att du får hel aktivitetsersättning eller hel sjukersättning. Det är möjligt att det finns andra omständigheter som kan anses vara synnerliga skäl och innebära nedsättning. Mitt största tips till dig är alltså att undersöka om det kan finnas någon annan omständighet som du kan hävda.

    Stort lycka till!

    avtal24.se/boka
  • Anonym (Zanzibar)
    Emma jurist skrev 2014-09-09 16:50:39 följande:

    Hej Zanzibar,



    Det är beklagligt att höra om din sjuksituation och jag hoppas att du mår bättre snart!
    Om du har låga inkomster eller synnerliga skäl kan du begära så kallad nedsättning, vilket innebär att du ansöker om att få tillbaka lägre belopp. För att ha möjlighet att betala tillbaka mindre på grund av låga inkomster kommer dina sammanlagda inkomster av tjänst, kapital samt näringsverksamhet att räknas samman. Det stämmer som du säger, att årsbeloppet som lägst kan bli 5 procent av din årsinkomst om du är under 50 år gammal. 

    Synnerliga skäl kan exempelvis vara att du är beroende av försörjningsstöd, att du får hel aktivitetsersättning eller hel sjukersättning. Det är möjligt att det finns andra omständigheter som kan anses vara synnerliga skäl och innebära nedsättning. Mitt största tips till dig är alltså att undersöka om det kan finnas någon annan omständighet som du kan hävda.

    Stort lycka till!

    avtal24.se/boka
    Lägst 5 %? Ja, det var ju hoppfullt- de kan alltså kräva mig på 95% av min inkomst, eller? 
Svar på tråden Håller på att gå under av återbetalningskrav från csn