• Alexi

    Har lediga föräldrar barnen på förskolan så mycket de får eller mindre?

    Har föräldrar barnen på förskolan så mycket som de får eller faktiskt mindre?

    Jag bor i en 15-timmarskommun där det nu finns förslag att höja till 30 timmar. Jag är emot det av två skäl.

    Det ena är att barn till föräldralediga och arbetslösa ska få mer tid med familjen och syskon än vad de får när föräldrarna jobbar och mer hemmatid generellt, 30 timmars förskola i veckan bara för barnets utveckling känns som väldigt mycket. Jag tycker barn till lediga föräldrar ska få minst en extra dag ledigt per vecka jämfört med den vanliga vardagen och hela skoltiden. Det gynnar också möjligheterna att träffa andra barn hemma på lekplatserna, på Öppna förskolan osv att dessa barn inte går på förskola fem dagar per vecka. Jag tycker 20-25 timmar per vecka är ett rimligt max för dessa barn, inkl lediga lov.    

    Det andra är att det för förskolorna blir många barn, stora grupper och det dessutom året runt (52 veckor) eftersom det åtminstone här på familjeliv ofta beskrivs hur det är barnen till de föräldralediga och arbetslösa som är där på loven, inte barnen till arbetande föräldrar. Och detta försvårar för personalens ledigheter osv. Och alla barn behöver en längre sammanhängande ledighet vilket inte rimmar väl med 30 timmar i veckan året runt.

    När jag pratar om detta med folk jag känner säger många att föräldrar ju ser till det bästa för sina barn och verkligen inte kommer utnyttja dessa 30 timmar regelmässigt. Att föräldrar ju vill ha sina barn hemma och umgås med dem osv. Jag tror tvärtom att rättigheten blir en norm och efter ett tag reflekterar ingen längre över möjligheterna att göra annorlunda, hävdar att det inte finns några barn hemma att leka med och barnet behöver förskolan.

    Hur är det i de kommuner där 30 timmar per vecka är tillåtet? Är alla barn där 9-15 fem dagar per vecka eller är de ofta lediga? Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Har lediga föräldrar barnen på förskolan så mycket de får eller mindre?
  • Anonym (cc)

    På 15 timmar, skulle jag ALDRIG finna vila upp mig när jag är sjukskriven.
    På 15 timmar, skulle jag ALDRIG finna söka jobb (eftersom jag inte alltid kan sitta hemma vid datorn)
    På 15 timmar, skulle aldrig mina barn komma in i gruppen samt att dom skulle missa en massa aktiviteter och arbeten som förskolan har.

    30 timmar kan kanske kännas överdrivet. Här har vi 24 och det känns alldeles perfekt. Har man inte tid som familj så är det inte tiden på förskolan som är problemet.

  • Anonym (pedagog)

    Det jag har upplevt under de åren jag har jobbat inom barnomsorgen (ca 12 år) så har majoriteten av föräldrar sina barn så mycket som möjligt på förskolan.


    Dvs oavsett om de är föräldralediga, arbetslösa, studerar eller arbetar. Har man rätt till 30 timmar då går banne mig barnen 30 timmar varje vecka också.


    Är de barnen sjuka så är dom ändå på förskolan, "mitt barn ska inte behöva missa saker för att hen är lite snorig, hen är inte tillräckligt sjuk för att vara hemma!".


    Senaste året har jag i min nuvarande barngrupp haft 4-5 stycken föräldrar som suckat över att det är semester och dom känner att dom måste vara lediga med sina barn...


    "Nej, jag vet inte om hen är ledig 2 eller 3 veckor ännu, det beror på om hens andra förälder är ledig då eller om det bara är jag hemma med båda barnen". Sånt säger våra föräldralediga föräldrar (i just de här fallen är det mammor som inte kan ta hand om två barn utan att även pappan är hemma).


     


    Jag ser så mycket skit så jag blir livrädd för vad det ska bli av barnen som verkar så oönskade av sina föräldrar, det är så jobbigt allting tydligen. Att hämta barnen direkt när man slutar och sen åka och handla mat t.ex. går ju verkligen inte för sig, då låter man hellre barnen gå någon timme till eller kanske till och med flera timmar till så föräldern hinner handla lite annat också och fika med en kompis.


     


    Jodå - såhär ser verkligheten ut!


    Jag har i min nuvarande barngrupp 20 barn, av de föräldrarna så finns det bara 2 (TVÅ) stycken som väljer att hämta sitt barn INNAN man gör en massa annat för att de tycker att det är viktigt att barnen får vara med även om vardagliga saker, att lära sig uppföra sig i en butik plus att de vill vara med sitt barn.


    Nu kanske det inte var vad du TS frågade om men jag anser att det borde krävas lite mer av iaf föräldralediga att även ta sig an syskonen och inte dumpa av dom på förskolan så mycket det bara går (och gärna lite extra då och då)...

  • Alexi
    Anonym (pedagog) skrev 2014-09-08 20:52:14 följande:

    Det jag har upplevt under de åren jag har jobbat inom barnomsorgen (ca 12 år) så har majoriteten av föräldrar sina barn så mycket som möjligt på förskolan.


    Dvs oavsett om de är föräldralediga, arbetslösa, studerar eller arbetar. Har man rätt till 30 timmar då går banne mig barnen 30 timmar varje vecka också.


    Är de barnen sjuka så är dom ändå på förskolan, "mitt barn ska inte behöva missa saker för att hen är lite snorig, hen är inte tillräckligt sjuk för att vara hemma!".


    Senaste året har jag i min nuvarande barngrupp haft 4-5 stycken föräldrar som suckat över att det är semester och dom känner att dom måste vara lediga med sina barn...


    "Nej, jag vet inte om hen är ledig 2 eller 3 veckor ännu, det beror på om hens andra förälder är ledig då eller om det bara är jag hemma med båda barnen". Sånt säger våra föräldralediga föräldrar (i just de här fallen är det mammor som inte kan ta hand om två barn utan att även pappan är hemma).


     


    Jag ser så mycket skit så jag blir livrädd för vad det ska bli av barnen som verkar så oönskade av sina föräldrar, det är så jobbigt allting tydligen. Att hämta barnen direkt när man slutar och sen åka och handla mat t.ex. går ju verkligen inte för sig, då låter man hellre barnen gå någon timme till eller kanske till och med flera timmar till så föräldern hinner handla lite annat också och fika med en kompis.


     


    Jodå - såhär ser verkligheten ut!


    Jag har i min nuvarande barngrupp 20 barn, av de föräldrarna så finns det bara 2 (TVÅ) stycken som väljer att hämta sitt barn INNAN man gör en massa annat för att de tycker att det är viktigt att barnen får vara med även om vardagliga saker, att lära sig uppföra sig i en butik plus att de vill vara med sitt barn.


    Nu kanske det inte var vad du TS frågade om men jag anser att det borde krävas lite mer av iaf föräldralediga att även ta sig an syskonen och inte dumpa av dom på förskolan så mycket det bara går (och gärna lite extra då och då)...


    Det var precis det jag frågade om, och det bekräftar ju helt min känsla av att 30 timmar är fel att införa. För att då kommer de allra flesta gå 30 timmar och det är mer än vad de behöver.

    Hur mycket tid per vecka tycker du som pedagog att barn behöver gå, eftersom nu forskningen tydligen visar att barn som gått i förskola får bättre resultat i skolan än de som inte gått i förskola?
  • aksj

    Min 5-åring har rätt till 30 timmar/v. Under våren när storasysters skola började kl 9 så gick hon oftast 6 timmar 4 dagar/v =24 Tim. Nu börjar skolan tidigare så då blir det 26-27 Tim istället. (Det passar inte så bra att hämta före kl 3) Lite då och då tar vi också en extra ledig dag så att det bara blir 3 dagars förskola. 9 veckors sommarlov har vi haft.

  • Anonym (pedagog)
    Alexi skrev 2014-09-08 20:58:44 följande:
    Det var precis det jag frågade om, och det bekräftar ju helt min känsla av att 30 timmar är fel att införa. För att då kommer de allra flesta gå 30 timmar och det är mer än vad de behöver.

    Hur mycket tid per vecka tycker du som pedagog att barn behöver gå, eftersom nu forskningen tydligen visar att barn som gått i förskola får bättre resultat i skolan än de som inte gått i förskola?

    Nej vi behöver inte öka timmarna för barn i förskolan. Och det är ju som du säger också, grupperna blir större och jag anser att förskolan i första hand är till för de som BEHÖVER det p.g.a. arbete/studier.


    Små barn behöver ju egentligen inte alls förskolan på samma sätt som de äldre, barn som inte fyllt 2 t.ex. har ju inte det behovet alls. (Vi har barn som är under 2 år som har syskon hemma men likväl går så många timmar man har rätt till, vidrigt i mina ögon.)


    Om jag tänker på barn i åldrarna 3-5 år så skulle jag säga att drömscenariot är att dom skulle gå max 30 timmar/veckan. Om dom har föräldralediga/arbetslösa föräldrar så max 20 timmar.


    Påtalar igen att det är ett drömscenario, nu ser inte det vanliga samhället ut såhär såklart för de som arbetar (inkl mig själv).


     


    Det som är så oerhört sorgligt i detta är att numera tror inte föräldrar heller att dom KAN ta hand om sina barn, vi får höra så oerhört många gånger att "hen har det ju bättre här hos er än hemma med mig". Nej, det är inte sant!


    OM det hade varit på det sättet, att vi är bättre än föräldrarna, då är det inte personer som alls ska ha barn. Vi kan inte vara bättre än föräldrarna, det handlar ju inte om att stimulera barnet och hålla igång så mkt som möjligt. Barn behöver få vara med sina föräldrar så mycket som möjligt.

  • Anonym (pedagog)
    aksj skrev 2014-09-08 21:07:59 följande:

    Min 5-åring har rätt till 30 timmar/v. Under våren när storasysters skola började kl 9 så gick hon oftast 6 timmar 4 dagar/v =24 Tim. Nu börjar skolan tidigare så då blir det 26-27 Tim istället. (Det passar inte så bra att hämta före kl 3) Lite då och då tar vi också en extra ledig dag så att det bara blir 3 dagars förskola. 9 veckors sommarlov har vi haft.


    Men det är ju jättebra. :)


     


    Oftast är den pedagogiska verksamheten i förskolan mellan kl 9-11, sen är det lunch, vila och mellanmål på eftermiddagen. Många föräldrar verkar anse att mellanmålet är väldigt viktigt och hämtar därmed inte före.

  • Jill 79

    Tja kan ju jämföra lite. Min vän och jag var arbetslösa samtidigt i våras. Hon hade sina barn 30 timmar och jag de femton som min kommun erbjuder. Dra bort en halvtimme med resa, lämning och hämtning= tolv timmar i veckan. Kan ju säga att hon fick betydligt mycket mer gjort än mig. Han ju knappt komma till min arbetsförmedling(2.5 mil) innan det var dax att åka för att hämta. Plus att alla jobbmässor och andra saker arbetsförmedlingen ordnade oftast låg på måndagar och fredagar när mina barn inte nprmalt får gå. Visst så fick man ju byta dagar men inte utan gnäll pcj suck från förskolansn sida.

  • Anonym (pedagog)
    Jill 79 skrev 2014-09-08 21:20:23 följande:

    Tja kan ju jämföra lite. Min vän och jag var arbetslösa samtidigt i våras. Hon hade sina barn 30 timmar och jag de femton som min kommun erbjuder. Dra bort en halvtimme med resa, lämning och hämtning= tolv timmar i veckan. Kan ju säga att hon fick betydligt mycket mer gjort än mig. Han ju knappt komma till min arbetsförmedling(2.5 mil) innan det var dax att åka för att hämta. Plus att alla jobbmässor och andra saker arbetsförmedlingen ordnade oftast låg på måndagar och fredagar när mina barn inte nprmalt får gå. Visst så fick man ju byta dagar men inte utan gnäll pcj suck från förskolansn sida.


    Men att du drar bort restiden t.ex. från barnets tid på fsk är ju något du själv väljer att göra, man kan ju åka tidigare hemifrån också om man nu vill nyttja de 15 timmarna man har rätt till på fsk.


    Om barnet får gå t.ex. 9-14 så är det ju mellan dom tiderna barnet får vara innanför grinden på förskolan, sen hur man lägger upp lämning/hämtning/transport är ju upp till var och en.

  • Anonym (pedagog)

    Och så måste jag ta pedagogerna lite i försvar...


    "utan gnäll och suckar" - ja det handlar ju om vår arbetstid och hur schemaläggningen är på avdelningen. Har man t.ex. många som är lediga måndag/fredag så har man säkert färre timmar de dagarna och då påverkar det ju såklart om det byts dagar.


    Sen vet ju inte jag hur era pedagoger hanterar det när det kommer upp att du behöver byta en dag.

  • Anonym (Fskl)

    Uppsala kommer snart att ha 30 h/v istället för 20 (som det är nu). Jag skulle hellre se att man kunde öka antalet timmar med åldern. Under tre år = 20 timmar. Fyra = 25 timmar och fem år = 30 timmar. Som max, alltså. Ska dessutom föräldrarna få vara med och bestämma (eftersom tiderna ska bestämmas i samråd med familjen) kommer det att innebära att vissa barn kommer att gå t.ex. 10-16 - en helt, ur en pedagogisk synvinkel, förkastlig tid. Jag skulle hellre se att 15-30-timmars-barnen max får vara kvar över mellanmålet och sedan gå hem så att barn som går 7-17 kan få lugn och ro innan det är dags att stressa hem. 

Svar på tråden Har lediga föräldrar barnen på förskolan så mycket de får eller mindre?