• Äldre 9 Sep 19:46
    3380 visningar
    9 svar
    9
    3380

    ADHD-medicin strattera?

    Hej

    Vår son på 7 år har fått diagnosen ADHD och fick börja med medicinen medikinet men den mådde han inte alls bra av, blev fruktansvärt orolig och nervös av den och ticksen blev värre. Nu ska han istället få testa Strattera.

    Jag skulle gärna höra vad ni som vet något om denna medicin har att säga. Positivt och negativt.

  • Svar på tråden ADHD-medicin strattera?
  • Äldre 9 Sep 19:47
    #1

    Min sin mådde mycket bra av Strattera. Det tog ett litet tag innan det blev stabilt men sen fungerade det felfritt. 
    Innan han började medicineras med det så fick han stämningshöjande medicin för att jämna ut humöret bl. a. 

  • Äldre 9 Sep 19:52
    #2

    Majsan70.

    Många säger att man tappar livslusten och blir deppig. Inget din son har känt av? Vilken ålder är det på honom?

  • Äldre 9 Sep 19:55
    #3
    LilMama80 skrev 2014-09-09 19:52:34 följande:

    Majsan70.

    Många säger att man tappar livslusten och blir deppig. Inget din son har känt av? Vilken ålder är det på honom?


    Min son var 12 eller 13 när han började med Strattera. Eftersom han fått humörmedicin innan så var det inte nån större skillnad. Han tappade ca 10 kilo i vikt det första halvåret men sen gick han upp igen. Han fick lugn i själen av medicinen och fungerade mycket bättre. Tyvärr slutade han ed den när han blev 18 och han behöver verkligen sin medicin. 
  • Äldre 9 Sep 20:30
    #4

    Strattera funkade inte alls för min son. Han äter concerta nu, kanon!

  • Äldre 9 Sep 20:35
    #5

    Det är ju lite dumt att sitta och berätta dåliga saker om den om ni ska testa den eller?  Nu låter jag antagligen lite dryg men det är inte min mening utan kunde bara inte formulera mig bättre än så :p

    Vill du verkligen veta hur det kan bli så säg till så ska jag berätta hur min son mådde av dem

    Men kom ihåg att de flesta mår bra av den annars så skulle de inte skriva ut det

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 20:54
    #6
    vampyria2 skrev 2014-09-09 20:35:47 följande:

    Det är ju lite dumt att sitta och berätta dåliga saker om den om ni ska testa den eller?  Nu låter jag antagligen lite dryg men det är inte min mening utan kunde bara inte formulera mig bättre än så :p

    Vill du verkligen veta hur det kan bli så säg till så ska jag berätta hur min son mådde av dem

    Men kom ihåg att de flesta mår bra av den annars så skulle de inte skriva ut det


    Vi känner oss osäkra på att ge honom den därför vill jag gärna veta hur det kan bli. Så berätta :)
  • Äldre 9 Sep 21:02
    #7
    Anonym skrev 2014-09-09 20:54:02 följande:
    Vi känner oss osäkra på att ge honom den därför vill jag gärna veta hur det kan bli. Så berätta :)
    Min son tillhör de få som fick panikångest av dem, han låg i många timmar och bara skrek på hjälp och att vi skulle ta bort det, han såg i syne och var livrädd hela tiden.
    Läkaren sa att det inte var pga tabletten, vi tyckte att det var konstigt då det aldrig hade hänt tidigare dumma som vi var så gav vi en tablett till och utsatte honom för samma mardröm igen
    När vi ringer och berättar om det så erkänner han att det kan hända men att det är väldigt ovanligt, så vi hade "bara" en fruktansvärd otur.

    Det är helt klart det vidrigaste jag någonsin har sett, den paniken och den ångesten hoppas jag att han aldrig mer får uppleva

    Det tog oss tre år innan vi vågade testa medicin igen och då fick han concerta och den fungerar kanon på honom som tur är, så det slutade gott i vilket fall.

    Åter igen var beredd på att såna saker kan hända men samtidigt så är vinsterna så stora så fanken testa i vilket fall, de kan få helt nya liv med hjälp av medicinering, mina har gått i från att gå i små klasser och sitta i egna klassrum med en lärare för att de inte fungerar ibland andra barn till att gå i vanlig klass och smälter in perfekt...sa jag älskar verkligen att de får den
  • Anonym
    Äldre 9 Sep 21:20
    #8
    vampyria2 skrev 2014-09-09 21:02:19 följande:
    Min son tillhör de få som fick panikångest av dem, han låg i många timmar och bara skrek på hjälp och att vi skulle ta bort det, han såg i syne och var livrädd hela tiden.
    Läkaren sa att det inte var pga tabletten, vi tyckte att det var konstigt då det aldrig hade hänt tidigare dumma som vi var så gav vi en tablett till och utsatte honom för samma mardröm igen
    När vi ringer och berättar om det så erkänner han att det kan hända men att det är väldigt ovanligt, så vi hade "bara" en fruktansvärd otur.

    Det är helt klart det vidrigaste jag någonsin har sett, den paniken och den ångesten hoppas jag att han aldrig mer får uppleva

    Det tog oss tre år innan vi vågade testa medicin igen och då fick han concerta och den fungerar kanon på honom som tur är, så det slutade gott i vilket fall.

    Åter igen var beredd på att såna saker kan hända men samtidigt så är vinsterna så stora så fanken testa i vilket fall, de kan få helt nya liv med hjälp av medicinering, mina har gått i från att gå i små klasser och sitta i egna klassrum med en lärare för att de inte fungerar ibland andra barn till att gå i vanlig klass och smälter in perfekt...sa jag älskar verkligen att de får den

    Tack snälla för att du delar med dig! När man googlar runt om strattera så känns det mycket tveksamt att vi vill ge våran son det. Många skriver att concerta är bättre men det är säkert olika på olika personer.
    Ja nu har vi något att fundera på...

  • Äldre 9 Sep 21:40
    #9
    Anonym skrev 2014-09-09 21:20:28 följande:

    Tack snälla för att du delar med dig! När man googlar runt om strattera så känns det mycket tveksamt att vi vill ge våran son det. Många skriver att concerta är bättre men det är säkert olika på olika personer.
    Ja nu har vi något att fundera på...


    Har ni haft någon medicin tidigare? Är det läkaren eller ni som känner att strattera är det ni vill testa? Haha återigen jag låter dryg men är inte så jag menar det utan bara svårt att få till det bättre
Svar på tråden ADHD-medicin strattera?