• majamia4

    berätta om ADHD diagnos

    Hej
    Vår son har fått en ADHD diagnos nyligen och nu måste vi berätta för alla som står honom nära, för att få ökad förståelse för hans funktionsnedsättning.

    Vår tanke är att skriva ett kort och positivt brev där vi beskriver ADHD kort, hans svårigheter och hur man bäst bemöter och stöttar honom så att hans liv blir så bra som möjligt och så skickar ut denna info till alla samtidigt.

    Alla får info samtidigt och samma innehåll och så kan man gå tillbaka och läsa igen och vi avlastas i all info och kan lägga mer fokus på honom.

    Någon som gjort så här?
    Tar gärna emot tips och ideer, tack :)

  • Svar på tråden berätta om ADHD diagnos
  • Anonym (Sliten mamma)

    Hej!

    Tycker det låter som en jättebra idé!

    Vi har funderat på ngt liknande till föräldrar i vår sons klass mfl.

    Skolpersonalen har fått info via BUP, psykologen kom ut till skoan och förklarade tester och utredningsresultatet - vilka svårigheter sonen har.

    När det gäller klasskompisarna har sonen ev redan berättat, han är verbal. Han har berättat för min bror då de sågs senast.

    Hur gammal är er son? Hur har han tagit det?

    Vår son är 8 år, det är blandade känslor hos honom.

  • Anonym (Sliten mamma)

    I vårt mail som vi inte ännu skickat men filar lite på tänkte jag länka till
    ADHD-center (habilitering i Sthlm), där finns så mycket bra info. Eller ADHD-info Riksattention.

  • Anonym (Sliten mamma)

    Puff. Hur går det?

    Inte många aktuella ADHD-trådar här på familjeliv....

  • Isanol

    Hej.

    När vi berättade om vår dotters adhd så var de andra föräldrarna jätteförstående och positiva. Kändes jättebra efteråt.

    Månaderna efteråt försvann kompisarna en efter en. Min dotter blev inte hembjuden längre eller bjuden på kalas. Föräldrarnablev väldigt undvikande mot mig och min man. På mindre än ett halvår hade min dotter blivit helt utryst.

    Så behöver det självklart inte gå men vet flera med liknande erfarenhet. Informationen kan ju inte tas tillbaka om det skulle bli misslyckat så att säga.

Svar på tråden berätta om ADHD diagnos