• happy90

    Vad gör man efter 5(!) missfall?

    Vad gör man efter fem missfall?

    Under ett år nu så har jag blivit gravid fem gånger (har ett barn sen innan) och fått missfall lika många gånger. Är under utredning och fick hjälp under sista graviditeten som tyvärr avstannade i vecka nio.. Dem andra fyra graviditeterna har avstannat i ca vecka 5-6, alltså väldigt tidigt.

    Vad fan gör man? Någon i liknande situation?

  • Svar på tråden Vad gör man efter 5(!) missfall?
  • Jag är bara jag

    Läs tråden "4 missfall-finns det hopp?" under svårt få barn. För hopp finns det,finns de som lyckats efter ännu fler m.f. men det måste i regel till mediciner och det gäller att hitta en villig läkare.

  • Lantis86

    Har 4 mf/ MA bakom mig... Gjort utredning som inte visat nått än... Fått trombyl och progesteron vaggisar att ta vid plus... Vad fick du för behandling?

  • che71

    Hej!
    Beklagar dina missfall.
    Kolla Atentråden! Det kan vara immunförsvaret som orsakar upprepade missfall.
    Vi hade 6 missfall o efter nästan 4 års försök fick vi barn nu i Maj
    Jag tog då Intralipid dropp, prednisolon, Fragminsprutor, babyaspirine, progesteron...(samt fiskolja o tomatjuice)
    Du kan läsa mer om min historia i min presentation.
    (En annan tjej i Atentråden hade 9 missfall o sen med samma behandling lyckades hon också.)
    Jag har nyss fyllt 43 o detta var vårt första barn.
    Så det finns hopp!Drömmer

  • Lantis86

    Om man har mycket autoimmuna sjukdomar i släkten tror du man kan få dom att kolla närmare på det i Sverige?

  • che71

    I Sverige tror läkare inte på detta tyvärr.

    Jag har Crohns o diskbråck o eksem men när jag frågade om det kunde vara immunförsvaret även upprepade missfall så svamlade läkaren här bara om att forskningen inte är färdig...men utomlands har de tydligen vetat det länge. Hemskt att vi behöver söka hjälp utomlands.

  • Lantis86

    Jo, tragiskt:( men hur mkt gick allt på? Hur många ggr måste man fara dit? Kan man försöka på vanligt sätt lr hur funkar det?

    Har läst massor om det, vi har pratat om att testa om det inte har funkat förrns i vår...

  • che71
    Lantis86 skrev 2014-09-20 20:00:55 följande:

    Jo, tragiskt:( men hur mkt gick allt på? Hur många ggr måste man fara dit? Kan man försöka på vanligt sätt lr hur funkar det?

    Har läst massor om det, vi har pratat om att testa om det inte har funkat förrns i vår...


    Dr D i Aten - 1 resa bara där han tar blodprover o gör grundlig Vul.. sen hans uppföljning o koll av blodprover under graviditet till fött barn också. .23-24000 kr plus resa o hotell.

    Sen tillkommer ju mediciner. .billigast om man lyckas få det utskrivet här hemma (fast prednisolon kan man köpa billigt o receptfritt i Aten)

    svårast av allt är att hitta någon som kan sätta dropp..intralipiddropp behövs minst kanske 6 gånger under en graviditet o så 1 dropp varje månad man försöker.

    Jag har blivit gravid utan Ivf.
Svar på tråden Vad gör man efter 5(!) missfall?