• Äldre 10 Sep 20:26
    2067 visningar
    4 svar
    4
    2067

    knöl bakom örat? ? bild

    Igår när min dotter vaknade klagade hon över att hon hade ont i huvudet, där fanns en stor bula på ca 3 cm som gjorde ont, och hon har inte slagit i huvudet. Pratade med 1177 som hänvisade oss till vc. Strax därpå upptäcker jag en till bakom örat, den är då röd och varm men hon kände inte av den. Väl på vc, säger läkaren att det nog är bett utan att ens titta lr känna (hon är förkyld så trodde det kanske var nån körtel ev nåt med örat) men hon säger att man inte har körtlar där(?). Någon som haft barn med nåt liknande? Fettknöl?

  • Svar på tråden knöl bakom örat? ? bild
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 20:55
    #1
  • Äldre 10 Sep 23:26
    #2

    Googlade på "knöl bakom örat" och fick upp mängder med sidor, så ovanligt tycks det inte vara! Enligt Vårdguiden har man lymfkörtlar bakom öronen. Infektion, bakterier och virus får drm att reagera. Tydligen svullnar ofta lymfkörtlarna upp i närheten av "problemområdet",dvs vid halsinfektion svullnar lymfkörtlarna upp, så svullna lymfkörtlar bakom öronen kanske tyder på en begynnande öroninflammation?

  • Äldre 12 Sep 09:56
    #3

    Jo, jag har också fått fram det, vilket gjorde mig väldigt fundersam när läkaren säger att man inte har några körtlar där? De tog en snabbsänka som inte visade nån infektion utan hon sa att det bara var virus, då jag förklarade att hon har varit förkyld och haft ont i halsen en längre tid. Självklart vet jag att det går mkt virus och framför allt nu när skolorna har börjat, har man tre barn är man ju införstådd med att det är så. Undrar mest vad det är för läkare, som utesluter att det är ett bett utan att ens tittat ordentligt, när det inte en finns spår efter ett bett och sen säga att det inte ens finns körtlar.. 

  • Äldre 12 Sep 11:28
    #4

    Har du pratat med sjukvårdsupplysningen? Jag hade nog velat träffa en annan läkare, har du möjlighet till det där du bor?

Svar på tråden knöl bakom örat? ? bild