• Anonym (Lydia­30ish)
    Äldre 11 Sep 22:52
    3255 visningar
    29 svar
    29
    3255

    Underhåll av barnens styvfar??

    Jag skall separera från min sambo. Vi har inga barn ihop men jag har sedan tidigare till vilka han fungerat som pappa åt då deras riktiga pappa bara haft varannan helg. Så min fd. sambo har ju vart med på allt från föräldramöten skjutsat till dansträningar mm. och verkligen vart deras pappa.

    Nu skall vi separera och jag undrar om han borde betala underhåll? jag tycker att han borde det då han har vart mer pappa än deras riktiga pappa. Det skall ju liksom inte spela någon roll att vi växte ifrån varandra och jag träffade en annan det borde ju inte barnen straffas för menar jag. 

  • Svar på tråden Underhåll av barnens styvfar??
  • Äldre 11 Sep 23:11
    #1

    Hur menar du nu? Du vill ha underhåll från både barnens riktiga pappa och deras styvpappa? Eller ska den biologiska slippa nu och styvpappan ta över?

  • Äldre 11 Sep 23:15
    #2

    Nej, det finns ju en biologisk pappa som ska vara med och betala för barnen oavsett om han träffar dem. För barnens riktiga pappa betalar väl underhåll?

  • Anonym (Lydia­30ish) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 00:06
    #3

    Ja alltså barnens pappa betalar ju underhåll och skall givetvis göra det men jag tycker att deras styvpappa också borde göra det då han faktiskt varit mer deras pappa än deras riktiga pappa.

    Han har ju betalat mat, kläder semestrar mm. åt barnen så länge vi var ihop och så helt plötsligt bara sluta med det är fel. Han är ju också deras pappa och var det i många år och då har han ett ansvar för dem med inte sant??? 

  • ursula
    Äldre 12 Sep 00:13
    #4

    Du måste skämta

  • eslah
    Äldre 12 Sep 00:13
    #5

    Ja du var mig en skarp och logisk typ, men självklart ska han göra det....och nästa snubbe, och den som kommer efter det borde också försörja dina avkommor. Inte ska väl du behöva göra det.

  • Anonym (oj)
    Äldre 12 Sep 00:22
    #6

    Vilken fantasi du har!

  • Äldre 12 Sep 05:14
    #7

    Underhåll är såklart helt orimligt att begära. Däremot om det är så att han har varit som deras pappa att ni ska ordna så att barnen får umgänge med honom så att de inte förlorar honom ut ur sitt liv.

  • Anonym (På riktig­t???)
    Äldre 12 Sep 06:03
    #8

    Skulle du gå med på om styvpappan ville ha varannan vecka, halva barnbidraget och halva underhåller från barnens biologiska pappa??

  • Anonym (Hahah­a)
    Äldre 12 Sep 07:31
    #9

    Haha.
    Detta gjorde min morgon.
    Antingen är du pantad, eller så trollar du.

  • Anonym (get reale)
    Äldre 12 Sep 07:40
    #10
    Anonym (Lydia30ish) skrev 2014-09-12 00:06:25 följande:

    Ja alltså barnens pappa betalar ju underhåll och skall givetvis göra det men jag tycker att deras styvpappa också borde göra det då han faktiskt varit mer deras pappa än deras riktiga pappa.

    Han har ju betalat mat, kläder semestrar mm. åt barnen så länge vi var ihop och så helt plötsligt bara sluta med det är fel. Han är ju också deras pappa och var det i många år och då har han ett ansvar för dem med inte sant??? 


    Nej som bonus har han varesig skyldigheter eller rättigheter när det kommer till dina barn, de har en biologisk pappa som är försörjningsskyldig. 

    Däremor kan du prata med honom och kolla om han vill ha fortsatt relation med barnen. Främst för barnens skull... Och då är det upp till honom om han vill ge presenter osv.... 

    Du kan inte kräva ett öre från honom, däremot är du skyldig dina barn att göra det bästa för dem och då kanske du bör uppmuntra kontak mellan honom och dem!
Svar på tråden Underhåll av barnens styvfar??