• Anonym (snål man)

    Min man vill inte köpa nya kläder till barnen

    Ska försöka förklara en del så får ni fråga om resten ,jag måste få en annan persons åsikt om mitt "problem".
    Jag och min man är gifta, vi har 3 gemensamma barn och jag har ett par sen innan, men detta gäller bara våra gemensamma, 
    Jag är sjukskriven och han jobbar. Pga en ryggskada som läkarna inte "vill" göra nåt åt pga riskerna så ser inte min framtid att jobba speciellt ljus ut. Min man tjänar hyfsat och jag får endast in en bråkdel av vad han får in. Jag betalar allt till barnen,räkningar,försäkringar,el, mm Han betalar endast lånen på huset och ett billån på sammanlagt ca 3000:- + bensinen till hans jobb ca 2000:- Han har minst 10-12000:- kvar varje månad, medans jag är glad om jag har ca 2000 kvar till mat. Vi handlar aldrig kläder i stan till barnen endast skor och bara på skopunkten ta tre betala för två. Vi åker istället till ullared 2 ggr om året, en gång på våren och en gång till hösten då vi samtidigt handlar alla julklappar. Min man kan ibland vara "snäll" och sätta in 500 på mitt konto men vill gärna att jag ska vara oerhört tacksam över det.... Ibland får jag betala tillbaka summan. Han gnäller ofta över att jag aldrig får pengar över, undrar vad jag slösar på, ehh våra räkningar? svarar jag då, genast vill han spara på något. Varmvattnet är en het fråga härhemma, Han vill att barnen enbart ska duscha i skolan och på träningen, så sparar vi vatten hemma, småbarnen våra gemensamma kan göra det max 2-3 ggr i veckan, själv duschar han bara på jobbet... Vi trälar ofta om ekonomin och kommer sällan fram till nåt vettigt=( Jag känner mig konstant i underläge, pga min sjukskrivning.

    Nu till problemet, våra gemensamma barn har under sommaren växt ur det mesta av sina kläder, naturligtvis ärver de en dela av varandra ,men mina pojkar sliter rätt hårt på sina kläder. Nu har jag inför skolan märkt att de flesta kläder har fläckar,småhål och är urväxta. (på sommaren använder de mest shorts och linne) Ska jag dra en ungefärlig linje så har de ca 1-2 tjocktröjor,3-4t-shirtar, 2-3 par byxor, strumpor och kalsonger har de, köpte massa extra sist jag var i ullared och la undan. Jag har rätt svårt att tvätta då tvättstugan är en trappa ner, så vill försöka begränsa det till max en maskin om dagen. Men i dagsläget går inte det, jag måste tvätta mer om barnen skitat ner flera plagg den dagen. Nu ska de även ha extra kläder i skolan och förskolan ochså vilket ger mig huvudbry. Nämnde drf till min man att situationen med kläder till barnen är dålig, de behöver nya kläder. Berättade om sånt som var urväxt trasigt och fläckigt. Men han tycker vi kan vänta nån månad till och att barnen inte dör av lite små hål. Men JAG skäms över att skicka dom så till skolan och dagis. Jag är den som har all kontakt med lärare och det slipper han... 
    Nu tror han att jag bara vill åka och "nöjeshandla" till mig och barnen. Saken är den att jag får max handla för 1000:- per person, så nåt jättenöje är det inte ,utan det är en jakt på de billigaste kläderna jag kan hitta på reastångar och sånt. Sen igår kom han hem skitglad, han hade fyndat ett par svarta joggingbyxor till minsta grabben för 79:- så nu behövde vi inte åka till ullared... Jag vet inte hur jag ska få min man att förstå att barnen behöver kläder... Vi har pengar, på sparkonto som enbart han har tillgång till, som han sätter in lite på varje månad. Han säger att det är våra pengar men när de ska användas så är det hans pengar...
    Hur ska jag övertala min man? Att lämna är inte ett alt, han är förutom pengafrågan en underbar man och pappa som jag älskar väldigt mycket.

  • Svar på tråden Min man vill inte köpa nya kläder till barnen
  • Bunny on speed

    Sluta ta allt ansvar. Gör som han tycker så lär han ju uinse att det är åt skogen. Är han inte kapabel att ttitta i ggarderoben och se hur tom den är?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • SupersurasunkSara

    Ni är gifta. Det innebär att ni ska leva med samma standard. Alltså är alla pengar ERA pengar om man ska hårddra det.

    Det enda raka som jag ser det är att antingen är alla pengar allas pengar, allt sätts in på ett gemensamt konto och så betalas allt därifrån inkl sparande och sen får man en viss summa till sig själv som man kan göra vad man vill för.

    ELLER så delar man utefter % av vad var och en tjänar. Alt så delar man 50/50 på allt men då får man anpassa livsstilen efter den som tjänar minst, dvs mindre lgh, färre fasta kostnader osv.

    För mig hade din situation varit helt otänkbar. Min man tjänar mer än jag, men han har också fler kostnader så om vi hade kört att var och en har sina egna pengar och betalar lika mycket till det gemensamma eller efter %, ja då hade han haft dryga tusenlappen kvar per månad och jag hade haft flera tusen.
    Jag hade aldrig stannat med en sådan man, du får det ju betydligt bättre ekonomiskt om ni flyttar isär, antingen genom att du bara har kostnaderna för barnen varannan v eller att du får underhåll.

    Dessutom slipper du en gniden karl som irritationsmoment.

    Vill du promt stanna så meddela att from nu är kläder till barnen HANS sak att ordna både vad gäller tvättning och inköp.

  • jenny99

    Ni är gifta har hus och barn.Finns inget HANS utan allt är ert om inte det finns giltigt papper på annat.Detta var det snålaste jag läst på länge,väldigt läskigt att inte vilja ta hand om sin familj som är bägges ansvar.Lättaste är att allt går in på samma konto och där betalas räkningar och ev sparande,sen delas resten på er vuxna och en summa för barnens kläder.Du får inte acceptera detta,ska era barn växa upp i denna skeva syn på ekonomi och ansvar?

  • fjonkelina

    I det här läget är det barnen som blir lidande för att du älskar karln...Han verkar inte intresserad av att ta sitt ekonomiska ansvar för hela familjen. Era barn blir dessutom dyrare i klädkostnader ju äldre de blir. Hur ska du lösa det?

    Ta fram sidor på internet som visar hur mycket vart barn kostar varje månad så kanske han förstår.


    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (x)

    Fy fan vad snålt! Jag älskar att handla kläder och ger bort kassvis till vänner. Mina barn hinner knappt använda sina kläder. Om du bodde nära mig hade du gärna fått kläder av mig.
    Gubbjäveln får kamma till sig. Min kärlek hade tagit slut. Snålhet är ett av de fulaste dragen som finns.

  • SupersurasunkSara

    Som äkta makar ska man gemensamt hjälpa till att bidra till familjens ekonomi efter sin förmåga och se till att det finns tillräckligt för båda parternas behov. Det betyder i praktiken att om den ena parten tjänar mer än den andre och det fattas pengar till det mest nödvändiga för den med lägst inkomst så säger lagen att man ska hjälpa sin äkta hälft. För gifta par råder alltså en viss underhållsskyldighet, medan man faktiskt är gifta med varandra. Detta underhåll ska inte förväxlas med underhåll till barn i förhållandet, utan det är bara mellan makarna. Oftast behöver man inte använda sig av dessa regler utan de allra flesta par löser dessa frågor bra på egen hand, det är bara om det skulle uppstå konflikter som det kan vara bra att vända sig till lagtexten för att få råd eller till och med hjälp att komma överens. Detta kanske framför allt när det finns barn med i bilden eller om skillnaderna är väldigt stora mellan makarna.

    Detta hittade jag här:
    www.lag24.se/a/%C3%A4ktenskapets-ekonomi

  • Lilla räven

    Du beskriver en jobbig beroendesituation till din man. Jag förstår din frustration.
    Hur ser möjligheten ut för dig att stå på egna ben? Vad kan du göra för att förändra din situation? Din ryggskada förstår jag är ett hinder men finns det någonting som kan ändra läget?

    Sedan tycker jag att du och din man ska sätta er ner och lägga en budget ni båda är överens om. Att en person håller i pengarna när resten av familjen behöver kläder är inte en hållbar situation.

  • uglygodcilla81

    Oj... Det låter som om du har det jättejobbigt. Har inga konkreta råd att ge, det får du från smarta personer här. Men när man lever ihop borde man ju bara ett team tycker jag... Skit samma vem som tjänar mest, i en familj tycker jag inte man tjänar till sig själv! Lättare sagt en gjort (med tanke på eventuell ovilja från mannen att reda upp ekonomin) men kan ni få hjälp av någon med att planera ekonomin så att det blir mer rättvist? Ett gemensamt konto där alla inkomster kommer in o räkningar betalas. Sen får båd vuxna Lika mkt " veckopeng" att lägga på "egna" saker (tex ett par snygga skor, nagellack, en mountainbike, vad som...)

Svar på tråden Min man vill inte köpa nya kläder till barnen