• Nerd

    Bröstinlägg, bröstvärmare? Vad är allt detta? Behöver jag det?

    Snälla, Hjälp mig att reda ut detta!

    Bröstvärmare = Värmande inlägg som man har i bn för att förebygga/"bota" mjölkstockning??
    Behöver man det? Vilka material finns, vad funkar bäst?

    Bröstinlägg(?) = Inlägg man har i bh:n eftersom att brösten kan läcka mjölk? Det har man dygnet runt och alla behöver ha det någon gång?
    Finns engångs men även andra som man kan tvätta och använda massor?

    Någon form av kräm som man ska smörja bröstvårtorna med så att man inte får så eller blir torr när man ammar?
    Behöver man det i förebyggande? (isf önskas tips på nån eko-variant om det finns!)

    Nåt annat i ämnet man behöver använda?

  • Svar på tråden Bröstinlägg, bröstvärmare? Vad är allt detta? Behöver jag det?
  • mumsigmuffin

    Jag har aldrig behövt använda varken bröstvärmare eller bröstvårtskräm under amningen. Om jag har haft såriga bröstvårtor (hänt EN gång på 5 månader) så använde jag bröstmjölk och lät lufttorka, problemen var borta på 1-2 dagar.

    Inlägg använde jag engångsinlägg vid behov. I början av amningen & slutet av graviditeten använde jag inlägg dygnet runt, men har inte behövt använda mer sen min bebis var 3 månader..

    Mitt förslag är att du väntar med att införskaffa allt sånt här tills du vet om du behöver det. Engångsinlägg kan du kanske ha med till BB då brösten blir väldigt spända första dygnen och då kan läcka lite, så slipper du fläckar på kläderna :)

  • chokladgroda

    När ska du få barn? Jag födde första barnet i februari och hade fetvadd i bh-n när jag var ute för att förebygga mjölkstockning. Perfekt och nödvändigt för mig där och då. Andra barnet är född i juli och hade fetvadd första dagarna men inte sen. Fetvadden är dessutom väldigt skön att ha mot mjölkstinna bröst om du frågar mig!

    Jag har alltid någon form av skydd i bh-n, sympatiläcker alltid från brösten när jag ammar samt från båda när jag inte ammat på ett tag. Absolut nödvändigt!

    Aldrig använt någon kräm. I början (första 7-10 dagarna) smörjde jag in brösten med mjölken och lät lufttorka innan jag var färdig (givetvis endast i hemmet). Funkade superbra för mig!

  • chokladgroda
    chokladgroda skrev 2014-09-12 10:53:32 följande:

    När ska du få barn? Jag födde första barnet i februari och hade fetvadd i bh-n när jag var ute för att förebygga mjölkstockning. Perfekt och nödvändigt för mig där och då. Andra barnet är född i juli och hade fetvadd första dagarna men inte sen. Fetvadden är dessutom väldigt skön att ha mot mjölkstinna bröst om du frågar mig!

    Jag har alltid någon form av skydd i bh-n, sympatiläcker alltid från brösten när jag ammar samt från båda när jag inte ammat på ett tag. Absolut nödvändigt!

    Aldrig använt någon kräm. I början (första 7-10 dagarna) smörjde jag in brösten med mjölken och lät lufttorka innan jag var färdig (givetvis endast i hemmet). Funkade superbra för mig!


    Glömde säga att jag inte har något skydd nattetid. Lägger en mjuk handduk mot bröstet när jag ammar istället. Klarar inte av att sova med bh.
  • Nerd

    Bebisen ska komma i slutet av oktober så det kan ju vara kallt och jag tänker att man kanske behöver värmare då?
    Har hittat i ull som jag tycker verkar bra.

    Är inte den som vill köpa alla grejer på marknaden varken till mig eller bebisen då jag ju faktiskt inte vet än vad vi har behov av.
    Dock kan ju en förpackning engångsinlägg vara smart att ha till hands på bb kanske?

  • Baktakt
    Bröstvärmare: Jag hade det och tyckte det var otroligt obekvämt och varmt. Man svettas som en gris i början efter förlossningen och är inte så sugen på att klä sig varmt, men man har amningsinlägg och ofta dubbelt tyg över brösten på amningskläder. För mig räckte det. PM:a mig, så skickar jag dig mina. Lägg inte pengar på det i onödan om du inte vet om du får problem. Amma ofta, spola varmt vatten på brösten i duschen och massera. Det hjälper också.

    Bröstinlägg: Kallas vanligen amningsinlägg. Det är svårt att hitta bra sorter vad jag förstår och i början kan det behövas byte både vid amningarna (8-24 ggr/dygn x 2 i början)och däremellan. Man behöver således MÅNGA och ha goda tvättmöjligheter. Köp hem ett paket engångs och se vad DU behöver. Det är inte säkert att amningen funkar (för de flesta är det ett härke i 2-3 månader). Sen kan du bestämma dig för om du vill köpa flergångs, utifrån dina eko-ideal, eller ekonomiska ideal. Ska det löna sig ekonomiskt ska man kunna använda dem till ett andra barn iaf, är min erfarenhet, men man får ju tänka på moder jord också.

    Bröstvårtorskräm:  Be om babypåsarna på BB så får du flera olika gratisprover. Då kan du se vad som passar dig. En del av det är eko, mycket är svanen- och/eller astma och allergi-märkt. Flera apotek har också boxar som man kan gå dit och be om. 

    Övrigt: Mjölkuppsamlare! Sätt en på bröstet du inte ammar på. För de flesta så läcker det ena när det andra ammas på. Den mjölken kan man ta tillvara och ge med kopp, eller flaska när brösten ömmar för mycket, eller om man behöver vara borta en stund och pappa/partner/annan ska ge mat. De finns som hela kupor att samla upp i och luftningskupor som underlättar läkning för såriga bröst. Guld värt i mitt tycke! Philips och Medela har och man hittar dem i babybutiker och på apotek. www.babyland.se/philips_avent_brostkupor

    Bra att veta: Amningsnapp kan underlätta om man har små/inåtvända/ömma bröstvårtor, eller barnet har fel grepp. Den ska inte sitta tight på bröstvårtan, för då gnider den emot huden, vilket gör ont. Du behöver de inte från början. Kolla först hur amningen går och ha lite tålamod. Bröstet töms nämligen sämre med amningsnapp, vilket gör att det blir svårt att få upp produktionen i rätt takt, plus att man ökar risken för mjölkstockning. Som avlastare då och då kan det dock vara bra, men det är lite som med napp: man vet inte om barnet accepterar att maten serveras så i förväg, eller hur det kommer att begära att maten serveras därefter.

    Jag var tvungen att använda det i början till dottern pga fel grepp. Sen var det tjorvigt som attans att få henne att gå med på att äta utan när hon lärt sig äta rätt. Dock hade vi inga problem med att växla mellan flaska och bröst, även om hon var noga med att berätta att det INTE var flaska hon hade väntat sig när det var det som erbjöds. (Ammade först och fick ge tillägg med flaska efteråt första 2-3 månaderna. Sen lossnade amningen när hon fick rätt på tekniken och blev sådär underbar som man hört talas om, tills hon själv valde att sluta).
  • Stårschan

    Det låter som om det bästa för dig (och egentligen alla andra också) är att vänta tills barnet är ute, så märker du vad du behöver. Butikerna som säljer bröstvärmare och inlägg kommer att finnas kvar då också. Vill du göra egna bröstvärmare har du kanske någon gammal stickad ylletröja som du inte använder längre som du kan slakta och göra egna värmeinlägg av? Blir det akut med inlägg för läckage så kan du lägga in papper eller tyg i BH-n tills du hunnit handla inlägg (eller skickar en löpare för att göra det). Bröstvårtkräm har jag aldrig använt så det vill jag inte uttala mig om.

  • Flickan och kråkan

    Vänta och se vad du behöver. Jag har ammat tre barn länge - yngsta är 15 månader och ammar ännu - och det enda jag har behövt vad gäller bröst och amning är en amnings-BH som ger rejält stöd. Men jag utgör inget statistiskt underlag, andra behöver andra saker . Men köp inte på dig en massa saker i onödan......varken till dig eller bebisen. Butikerna har öppet även efter förlossningen .

  • kexsan

    Jag önskar verkligen att någon hade berättat för mig om krämen Purelan innan jag åkte in till BB. Det är en kräm som man kan smörja in brösten och som man inte behöver torka av när barnet ska amma. Krämen göra att det inte bildas några sårskorpor då den är så fet att bröstvårtorna inte "torkar". Om man använder den så behöver man dock amningsinlägg då krämen gör att det blir fettfläckar på kläderna annars, men som någon nämnde så finns det amningsinlägg i BB-påsen som man får på BB.
    Jag köpte krämen på babyproffsen första gången men såg sedan att den finns på många apotek.
    Det är långt ifrån alla som har problem med amningen men om det krånglar så kan det krångla ordentligt. Jag hade jättemycket sår på bröstvårtorna och grät nästan varje gång jag skulle amma på BB och det trots att sonen hade rätt teknik.
    Lycka till!

  • Flickan och kråkan
    kexsan skrev 2014-09-16 13:52:24 följande:

    Jag önskar verkligen att någon hade berättat för mig om krämen Purelan innan jag åkte in till BB. Det är en kräm som man kan smörja in brösten och som man inte behöver torka av när barnet ska amma. Krämen göra att det inte bildas några sårskorpor då den är så fet att bröstvårtorna inte "torkar". Om man använder den så behöver man dock amningsinlägg då krämen gör att det blir fettfläckar på kläderna annars, men som någon nämnde så finns det amningsinlägg i BB-påsen som man får på BB.

    Jag köpte krämen på babyproffsen första gången men såg sedan att den finns på många apotek.

    Det är långt ifrån alla som har problem med amningen men om det krånglar så kan det krångla ordentligt. Jag hade jättemycket sår på bröstvårtorna och grät nästan varje gång jag skulle amma på BB och det trots att sonen hade rätt teknik.

    Lycka till!


    Ja, sugblåsor är väldigt vanligt och beror inte på feltag. Gör djävulusiskt ont.....och så försvinner de efter sådär två veckor. Bra att veta en massa så att man kan skaffa det man behöver när man vet .
  • Annelie 76

    Jag behövde ullinlägg för att hålla brösten varma. Fast jag har stora bröst så de räckte inte riktigt till. Man känner när man får ont att brösten börjar ända ute i armhålan... Jag kompletterade med en bit fleecetyg som jag täckte framsidan med och "hängde" i linnet jag alltid hade under tröjan.

    Min faster använde en täckjacksväst för att värma sina bröst, båda hennes barn är födda i juni. Vissa behöver extra värme men det märker du nog ganska fort, brösten gör ONT om de inte tål kyla.

  • Glinda

    Jag väntar andra barnet och den här gången är jag bättre förberedd - med första tänkte jag att det löser sig när barnet är ute, men sen satt jag dag 3-4 med blödande sår på bröstvårtorna och outhärdlig smärta och hade panik då sonen ville amma dygnet runt! Det var helg och ingen kunde hjälpa.

    Så nu har jag förberett med salva (purelan) och amningsnapp, som hjälpte mig sist. Det är en sån liten kostnad att det känns mycket bättre för mig att vara förberedd även om det kanske inte behövs denna gång.

  • Nerd
    Glinda skrev 2014-09-30 15:32:55 följande:

    Jag väntar andra barnet och den här gången är jag bättre förberedd - med första tänkte jag att det löser sig när barnet är ute, men sen satt jag dag 3-4 med blödande sår på bröstvårtorna och outhärdlig smärta och hade panik då sonen ville amma dygnet runt! Det var helg och ingen kunde hjälpa.

    Så nu har jag förberett med salva (purelan) och amningsnapp, som hjälpte mig sist. Det är en sån liten kostnad att det känns mycket bättre för mig att vara förberedd även om det kanske inte behövs denna gång.


    amningsnapp? är det en såndär plastgrej man sätter på bröstvårtan?
  • uglygodcilla81

    Är det inte en myt att man får mjölkstockning av kyla? Typ samma sak som att säga att man blir förkyld av kyla? Iaf... Tror inte du behöver ha några bröstvärmare! Kanske ngt att införskaffa om man får problem sen.

    Ett paket amningsskydd är nog smart att införskaffa, de flesta läcker nog lite! Märker du att du inte läcker så mkt så är det skönt med ett gäng tvättbara tycker jag :)

    att förebygga sår på bröstvårtor är det nog inte lönt att köpa ngn kräm till. Jag fick dock problem... Då får man ta det då. Se till att du o bebis lär er tekniken på bb! Från fler barnmorskor om ni gör rätt!! Bröstmjölk är kur no 1 (hjälpte ej mig), efter det kan man prova lanolin, men jag fick gå på lite mer "tunga" grejor. Enda som hjälpte var bepanthen!! Och galler så att man alltid kunde lufta,..

  • Kurona

    Jag tycker nog ändå att man kan köpa en förpackning med amningsinlägg, det är inte särskilt dyrt och har man så mycket mjölk som jag hade, det typ sprutade även när jag inte ammade, så behöver man inläggen för att inte bli dyngsur, jag behövde även ha skydd under bröstet då mycket rann bredvid, fastän han hade rätt grepp. Jag rekommenderar då ikeas tvättlappar, superbilliga och bra storlek. 


    Angående bröstvärmare så finns det bra på de flesta apotek jag köpte ett par (sonen är född i december) och jag använde dem nästan varje gång jag skulle ut. Men de köpte jag i efterhand när jag märkte att jag behövde. 


    Purelan är guld värd och den är verkligen värd den summan som den kostar, helt underbar verkligen! Och riktigt dryg, hade nog min i någon månad/ några månader innan den tog slut. Jag fick jättetorra bröstvårtor i början och luft + bröstmjölk funkade inte då hela jag blev blöt av att lufta. 


    Om man har mycket mjölk så behöver man bh på natten också, jag köpte två stycken "mysbhar" från Glammom, ser ut som sportbhar ungefär men med omlott kupor i mjukt tyg. Jag hade de och inlägg även på natten. Provade utan men vaknade då upp i en pöl.


    Jag hade nog fått lagt ut rejäla summor om jag skulle köpt återanvändingsbara amningsinlägg då jag böt vid varje amning samt några till gånger under dagen. Medan min vän kanske byter fyra max på ett dygn.


    Så mitt tips är, köp amningsinlägg och en tub purelan, den funkar på bebisstjärtar också om amningen inte skulle funka. 

  • Glinda
    Nerd skrev 2014-09-30 19:51:30 följande:
    amningsnapp? är det en såndär plastgrej man sätter på bröstvårtan?
    Ja precis, tror det heter så!? Jag har handlat på nätet med rabattcheck så det blev inte mycket pengar och för mig känns det tryggt att ha hemma.

    Amningsinlägg behövde jag också då det verkligen sprutade mjölk ur bröstet som inte ammades när det rann till i det andra.
  • Christabel81

    Jag var beroende av amningsinlägg dygnet runt eftersom det kunde läcka dag som natt. Jag började med engångs, men sedan blev det så dyrt så jag köpte en förpackning med 4 st tvättbara, och de klarade jag mig med sen. Man tvättar ju rätt mycket ändå när man har spädis, speciellt om man har egen maskin. issa kanske behöver 6-8 st att varva mellan. Men de tvättbara i tyg var bäst! Minns ej märket, men dem har jag sparat även till nästa gång.  

  • Jamtlandstaus

    Har du en gång haft smärtsam mjölkstockning så gör du nog mycket för att det inte skall hända igen...

    Absolut bröstvärmare säger jag o amningsinlägg behöver du tills du vet (inte så stor investering) o bröstsalva Medela Purelan - Halleluja!

    Men visst kan det hända att allt flyter på o du kan inhandla efter behov men jag skulle inte chansa! Mycket händer första tiden så det är inte helt säkert att det finns ett apotek/barnaffär öppen när du behöver eller någon som kan åka o handla åt dig om det behövs eller så kanske det är slut i butiken...

    Lycka till!!

Svar på tråden Bröstinlägg, bröstvärmare? Vad är allt detta? Behöver jag det?