• Hedda04

    Ensam pga rösta sd

    Hej! Sedan jag gick ut öppet (vill ej hyckla när folk frågar) med att jag röstar på sd har jag blivit mer eller mindre utstött av släkt och "vänner". (Varav de allra flesta röstar mp,vp eller fiGuld i mun) Jag tycker att klimatet i Sverige överlag har blivit bedrövligt. Det är fritt fram för "oberoende" svt, journalister och folk överlag att mobba (dagisnivå) sd och de som röstar på dem. Ifrågasättande och granskning; självklart! Men hatet mot sd har fullständigt ballat ur anser jag.
    Någon som upplevt samma?

  • Svar på tråden Ensam pga rösta sd
  • Drottningen70

    Självklart kan du inte begära att folk ska fortsätta vara vänner med nån som sympatiserar med nåt som strider mot ens grundläggande värderingar eller som får det att vända sig i magen på en av obehag. Sverigedemokraterna är ett parti byggt på rasistisk grund, med rasistiska medlemmar och rasistisk ledning. Som råkat skaffa sig en tunn tunn hinna av yttre rumsrenhet som döljer rakade skallar och stålhättor. Det är ett litet fåtal som inte förstått detta och på riktigt tror att SD är ett vanligt parti. De flesta vill inte ha rasister i sin bekantskapskrets helt enkelt.

  • Gert

    Konstig släkt och vänner du har. Hela min släkt kommer rösta på SD.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • realist14
    Hedda04 skrev 2014-09-13 09:30:54 följande:

    Hej! Sedan jag gick ut öppet (vill ej hyckla när folk frågar) med att jag röstar på sd har jag blivit mer eller mindre utstött av släkt och "vänner". (Varav de allra flesta röstar mp,vp eller fiGuld i mun) Jag tycker att klimatet i Sverige överlag har blivit bedrövligt. Det är fritt fram för "oberoende" svt, journalister och folk överlag att mobba (dagisnivå) sd och de som röstar på dem. Ifrågasättande och granskning; självklart! Men hatet mot sd har fullständigt ballat ur anser jag.
    Någon som upplevt samma?


    Hyckla behöver det inte vara, vi har valhemlighet i vårt land. Men lite verkar det vara som att folk för att de röstar på just sd, känner att de behöver tala ut om det till höger och vänster. Ok om du berättat alla tidigare år vad du röstat på men om inte så finns det väl inte större skäl denna gång?

    Trösta dig med att de kommer att förstå dig om några år dock. De kan inte fortsätta som det gör i vårt land utan att det blir rejäla problem. Och de håller säkert med dig på flera punkter..

    www.svd.se/opinion/brannpunkt/aven-antirasister-kan-dela-sds-asikter_3859396.svd


  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-13 09:45:59 följande:

    Självklart kan du inte begära att folk ska fortsätta vara vänner med nån som sympatiserar med nåt som strider mot ens grundläggande värderingar eller som får det att vända sig i magen på en av obehag. Sverigedemokraterna är ett parti byggt på rasistisk grund, med rasistiska medlemmar och rasistisk ledning. Som råkat skaffa sig en tunn tunn hinna av yttre rumsrenhet som döljer rakade skallar och stålhättor. Det är ett litet fåtal som inte förstått detta och på riktigt tror att SD är ett vanligt parti. De flesta vill inte ha rasister i sin bekantskapskrets helt enkelt.


    Kan man inte respektera att andra har olika åsikter (även politiska) eller värderingar så är man inte bättre själv.

    Jag har vänner som röstar på allt från F! till M inkl SD. Inte tycker jag sämre om dem för det, trots att jag inte delar deras åsikter.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-13 09:45:59 följande:

    Självklart kan du inte begära att folk ska fortsätta vara vänner med nån som sympatiserar med nåt som strider mot ens grundläggande värderingar eller som får det att vända sig i magen på en av obehag. Sverigedemokraterna är ett parti byggt på rasistisk grund, med rasistiska medlemmar och rasistisk ledning. Som råkat skaffa sig en tunn tunn hinna av yttre rumsrenhet som döljer rakade skallar och stålhättor. Det är ett litet fåtal som inte förstått detta och på riktigt tror att SD är ett vanligt parti. De flesta vill inte ha rasister i sin bekantskapskrets helt enkelt.


    Jag anser inte att sds partiprogram är rasistiskt och sd själva definierar sig inte som ett rasistiskt parti. Ska vi prata om rasism så titta på det massiva hat och tillmälen om ursprung som de två personerna i sds senaste valfilm fick utstå av "antirasisterna".
  • Drottningen70
    Anonym skrev 2014-09-13 10:25:55 följande:

    Kan man inte respektera att andra har olika åsikter (även politiska) eller värderingar så är man inte bättre själv.

    Jag har vänner som röstar på allt från F! till M inkl SD. Inte tycker jag sämre om dem för det, trots att jag inte delar deras åsikter.


    Åsikter är åsikter. Vare sig de har ett privat eller partipolitiskt ursprung. Jag har absolut inget behov av att varken respektera eller ha vänner vars grundläggande värderingar strider mot mina på ett väldigt radikalt sätt. Skulle du själv fortsätta vara vän med en person som berättade att hon tyckte pedofili skulle legaliseras att det borde vara tillåtet med barnarbete eller att det var helt ok att flå katter levande? Antagligen inte? Men om vederbörande röstade på ett part med dessa åsikter så får man inte ta avstånd?
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-13 11:08:01 följande:
    Åsikter är åsikter. Vare sig de har ett privat eller partipolitiskt ursprung. Jag har absolut inget behov av att varken respektera eller ha vänner vars grundläggande värderingar strider mot mina på ett väldigt radikalt sätt. Skulle du själv fortsätta vara vän med en person som berättade att hon tyckte pedofili skulle legaliseras att det borde vara tillåtet med barnarbete eller att det var helt ok att flå katter levande? Antagligen inte? Men om vederbörande röstade på ett part med dessa åsikter så får man inte ta avstånd?
    Vad är "dessa åsikter", läst partiprogrammet?
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-13 11:08:01 följande:
    Åsikter är åsikter. Vare sig de har ett privat eller partipolitiskt ursprung. Jag har absolut inget behov av att varken respektera eller ha vänner vars grundläggande värderingar strider mot mina på ett väldigt radikalt sätt. Skulle du själv fortsätta vara vän med en person som berättade att hon tyckte pedofili skulle legaliseras att det borde vara tillåtet med barnarbete eller att det var helt ok att flå katter levande? Antagligen inte? Men om vederbörande röstade på ett part med dessa åsikter så får man inte ta avstånd?
    Du jämställer lagliga polistiska åsikter med brott som pedofili och djurplågeri? Säger nog mest om dig själv faktiskt.

    Jag kan bara beklaga att du inte är tolerant mot andra som inte delar dina värderingar och och inte kan acceptera vänner med avvikande åsikter. Ett multikulturellt samhälle verkar inte vara något för dig.
  • Brumma
    Anonym skrev 2014-09-13 10:25:55 följande:
    Kan man inte respektera att andra har olika åsikter (även politiska) eller värderingar så är man inte bättre själv.

    Jag har vänner som röstar på allt från F! till M inkl SD. Inte tycker jag sämre om dem för det, trots att jag inte delar deras åsikter.
    Det finns vissa värdegrunder som är viktiga i mitt liv. Tex att alla människor är lika mkt värda oavsett ursprung, att homosexuella skall ha samma rättigheter som heterosexuella, att man inte våldtar, att barn inte är sexuella, att man inte misshandlar, att djurplågeri är oförlåtligt...

    Detta mfl är saker som är grunden i min övertygelse om hur man skall vara mot varandra. SD står emot några av dessa värdegrunder och även om jag inte kan hindra ngn att dela dessa åsikter kan jag välja att inte umgås med människor som inte har samma värdegrund som jag.

    Jag tror på yttrandefriheten och rättigheten att tycka som man själv vill (så länge det inte skadar andra), men yttrandefrihet är inte samma sak som att inte ifrågasättas eller debatteras. Det är inte heller "rätten att lyssnas på".

    Jag är emot de som genom våld eller ljud försöker hindra SD att göra sig hörda på torgmöten men jag jublar över de som vänder ryggen till i tysthet för att visa sin avsky. Inte mot människan - en rasist HAR samma mänskliga rättigheter som en muslim, jude eller homosexuell, men mot åsikten att andra har mindre värde som människa.
  • Drottningen70
    Anonym skrev 2014-09-13 11:19:16 följande:

    Vad är "dessa åsikter", läst partiprogrammet?


    Du missade helt att

    Mitt inlägg handlade om att man tydligen enligt vissa MÅSTE respektera andras åsikter och inte utifrån dessa "får" ta avstånd.
Svar på tråden Ensam pga rösta sd