• Anonym (Dubbe­l glädje­)
    Äldre 13 Sep 12:11
    2289 visningar
    15 svar
    +1
    15
    2289

    Har världens bästa styvmamman till mina barn!

    Jag har 3 barn med mitt ex, hans nya tjej är helt fantastisk
    med våra barn, hon ringer och frågar om hon får ta vår stora son på bio
    trots att det är "min" vecka med barnen etc ect. Vi två har en kanon relation
    då hon faktiskt bryr sig om barnen på ett underbart sätt, firar jul & födelsedagar ihop!

    Varför i hela fridens namn ska bio mammorna alltid gnälla över sitt ex nya/
    Styvmamman gnälla över barnen? Bara för att man är mamman till barnen så betyder inte det att man har ensamrätt samt har rätt att neka barnen kärlek från sitt ex nya partner!

    Detta blev säkerligen luddigt men skärpning styvmammor / mammor!
    Tänk på barnen istället på er själva!

  • Svar på tråden Har världens bästa styvmamman till mina barn!
  • Äldre 13 Sep 12:46
    #1
    Anonym (Dubbel glädje) skrev 2014-09-13 12:11:48 följande:

    Jag har 3 barn med mitt ex, hans nya tjej är helt fantastisk
    med våra barn, hon ringer och frågar om hon får ta vår stora son på bio
    trots att det är "min" vecka med barnen etc ect. Vi två har en kanon relation
    då hon faktiskt bryr sig om barnen på ett underbart sätt, firar jul & födelsedagar ihop!

    Varför i hela fridens namn ska bio mammorna alltid gnälla över sitt ex nya/
    Styvmamman gnälla över barnen? Bara för att man är mamman till barnen så betyder inte det att man har ensamrätt samt har rätt att neka barnen kärlek från sitt ex nya partner!

    Detta blev säkerligen luddigt men skärpning styvmammor / mammor!
    Tänk på barnen istället på er själva!


    Så roligt att höra och vad roligt för barnen med en extra vuxen som tycker om dig, det är bara att gratulera!!!
  • Äldre 13 Sep 18:44
    #2

    Härligt!!

  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 11:50
    #3

    Ja, jag kände att jag var tvungen att dela med mig av separationer som gått strålande bra och att det faktiskt går att komma överens med sitt ex nya kvinna!

    Vi två har en sund och rolig relation och det bästa av allt är ju att vi båda sätter barnen i fokus istället för att "som alla andra" sätta sig själv först och leta fel

  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 11:54
    #4
    Tirem skrev 2014-09-13 12:46:37 följande:

    Så roligt att höra och vad roligt för barnen med en extra vuxen som tycker om dig, det är bara att gratulera!!!


    Det handlar mest om barnen, att vi den tycker om varandra är ju bara ett stort plus i kanten!

    Tror ärligt att många "mammor" jagar fel på den nya kvinnan samt att den nya kvinnan kan känna sig hotad om barn finns med i bilden.. Varför välja en man med barn om man inte kan acceptera hans barn? Det finns ju inte bara 1 man i världen ;)
  • Äldre 14 Sep 11:55
    #5

    Det låter kanon! Men du, det kanske inte bara är hennes förtjänst. En del hade nog känt sig hotade av att en ny kvinna kommer och konkurrerar om barnen. Och du verkar bara ta det positivt. Så bra jobbat av båda :)))

  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 12:20
    #6
    nathalie78 skrev 2014-09-14 11:55:49 följande:

    Det låter kanon! Men du, det kanske inte bara är hennes förtjänst. En del hade nog känt sig hotade av att en ny kvinna kommer och konkurrerar om barnen. Och du verkar bara ta det positivt. Så bra jobbat av båda :)))


    Jo, det kanske är sant men ju fler som tycker om barnen desto bättre tycker jag :)

    Barnen mår redan dåligt vid en separation, varför ska vi som föräldrar ställa till ännu mer för dom? Har man som mamma problem att ens ex skaffar en ny så måste man söka hjälp.

    Och sen som styvmamma så måste man släppa in barnen i sitt liv och få dom att må så bra som det bara går. Blir helt förtvivlad när jag läser om andra styvmammor som inte vill att barnen ska vara delaktig i deras liv / få träffa sitt nyfödda syskon på bb..
  • Anonym (..)
    Äldre 14 Sep 12:29
    #7

    Min dotter har oxå världens bästa styvmamma och inte nog med det så är exet (dotterns pappa) min bästa vän med

  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 12:33
    #8
    Anonym (..) skrev 2014-09-14 12:29:36 följande:

    Min dotter har oxå världens bästa styvmamma och inte nog med det så är exet (dotterns pappa) min bästa vän med


    Som mig alltså :) Bättre familj får man nog leta efter när alla håller sams och kan ha det kul ihop ( idag ska vi alla ha picknick ihop och fira mamma2 )
  • Äldre 16 Sep 09:18
    #9

    Åh jag blir avundsjuk, precis så skulle jag vilja ha det! Hoppas att ni fortsätter ha det så bra.

  • Anonym (kul)
    Äldre 16 Sep 09:39
    #10

    Jätte kul att det funkar!

    Här hade det funkat hur bra som helst om det inte vore för pappan! Alltså pappan (min sambo) har barn sedan innan men han vägrar kontakt oss mammor emellan. Vi har det ändå utan hans vetskap men får han nys om att vi umgåtts blir det ett himla liv för alla oss. Han är "rädd att vi ska sitta och snacka skit om honom"??? Hallå!!!

    Så ja det finns fantastiska mammor och pappor i alla former, det gäller bara att ha självkänslan att man är BRA oavsett!

  • Anonym (avund­sjuk..­.)
    Äldre 19 Sep 14:30
    #11

    Gud vad härligt för dig!

    Min styvdotters mamma gillar inte mig, men jag fattar inte varför, jag och styvdottern har en bra relation. Kanske hatar hon mig för att jag är mycket yngre och snyggare? Cool hehe

    Skämt åsido, det är riktigt jobbigt att träffa henne, hon kan hälsa på alla andra om det är ett sällskap, men hon totalignorerar mig. Och om hon nu skulle tilltala mig så är det för att på ett subtilt sätt förolämpa mig (vilket andra också lagt märke till). Och så har jag världens klump i magen för att jag vet att hon själv inte behandlar sin dotter något vidare bra. Dotterns kusin vägrar vara hemma hos mamman för att hon är så otrevlig och arg på dottern hela tiden, fräser, suckar, och dumförklarar henne för typ allt hon säger och frågar (kusinen har berättat detta för mig) Och utåt sett så är hon den perfekta mamman, skriver på facebook om sin "underbara dotter" m.m. Jag har själv hört hur hon låter mot henne när hon tror att ingen hör. Jag mådde verkligen illa efter det.

    Nej fy, mammorna till ens styvbarn kan vara fördjävliga! Jag önskar att hon skulle vakna upp ur sin bitterhet och vara glad för att hennes dotter har en familj som älskar henne, då inklusive mig... 

    Så kan bara gratulera för att din situation fungerar så fint! Glad

  • Anonym (under­bart!)
    Äldre 19 Sep 14:40
    #12

    Jag hade också jättebra kontakt med barnens mamma, men jag kände att det mer och mer blev hon och jag som utbytte information istället för dom två. Ena barnet har en funktionsnedsättning och fick verktyg för att klara sig bättre, men pappan lärde sig aldrig hur de funkade utan det var jag som fick sköta den biten. När mamman träffade en ny började de riktiga fighterna, han accepterade inte att någon annan skulle vara med hans barn. Det blev för jobbigt så jag gjorde slut då jag inte orkade med bråken. 

    Pappor skulle med andra ord också behöva skärpa sig en smula.

  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 15:29
    #13
    Anonym (avundsjuk...) skrev 2014-09-19 14:30:37 följande:

    Gud vad härligt för dig!

    Min styvdotters mamma gillar inte mig, men jag fattar inte varför, jag och styvdottern har en bra relation. Kanske hatar hon mig för att jag är mycket yngre och snyggare?  hehe

    Skämt åsido, det är riktigt jobbigt att träffa henne, hon kan hälsa på alla andra om det är ett sällskap, men hon totalignorerar mig. Och om hon nu skulle tilltala mig så är det för att på ett subtilt sätt förolämpa mig (vilket andra också lagt märke till). Och så har jag världens klump i magen för att jag vet att hon själv inte behandlar sin dotter något vidare bra. Dotterns kusin vägrar vara hemma hos mamman för att hon är så otrevlig och arg på dottern hela tiden, fräser, suckar, och dumförklarar henne för typ allt hon säger och frågar (kusinen har berättat detta för mig) Och utåt sett så är hon den perfekta mamman, skriver på facebook om sin "underbara dotter" m.m. Jag har själv hört hur hon låter mot henne när hon tror att ingen hör. Jag mådde verkligen illa efter det.

    Nej fy, mammorna till ens styvbarn kan vara fördjävliga! Jag önskar att hon skulle vakna upp ur sin bitterhet och vara glad för att hennes dotter har en familj som älskar henne, då inklusive mig... 

    Så kan bara gratulera för att din situation fungerar så fint! 


    Så sorgligt att hon ska behöva låta sin bitterhet gå ut över barnen och dig!

    Visst har det funnits dagar i början när han hade träffat henne men så länge

    man pratar om det så finns det lösningar. Hon fanns där för mig när det dalade och det är jag evigt tacksam för! Det kanske är därav vi har en fantastisk relation alla 3.

    Hoppas mamman i fråga hittar sitt livs kärlek och fokuserar på sin egna lycka än att förstöra för alla.
  • Anonym (Dubbe­l glädje­) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 15:32
    #14
    Anonym (underbart!) skrev 2014-09-19 14:40:53 följande:

    Jag hade också jättebra kontakt med barnens mamma, men jag kände att det mer och mer blev hon och jag som utbytte information istället för dom två. Ena barnet har en funktionsnedsättning och fick verktyg för att klara sig bättre, men pappan lärde sig aldrig hur de funkade utan det var jag som fick sköta den biten. När mamman träffade en ny började de riktiga fighterna, han accepterade inte att någon annan skulle vara med hans barn. Det blev för jobbigt så jag gjorde slut då jag inte orkade med bråken. 

    Pappor skulle med andra ord också behöva skärpa sig en smula.


    Ja absolut, visst behöver pappor också tänka ett steg längre än att simma runt runt i en skål..

    Jag märkte lite av att han blev sotis/upprörd när jag skaffade min nya kille men det fixade grabbarna över några bira på puben.. Vi gav männen en chans att lära känna varandra :)
  • Äldre 21 Sep 13:59
    #15

    Jag har en underbar styvmamma till min dotter. Hon bor inte hos dem så ofta, och personligen är det inte så mycket direktkontakt jag har med henne, då kommunikationen mellan mig och mitt ex är bra, men allt har fungerat från dag ett. Dock är det ju inte mycket jag förväntar av henne. Räcker att hon är trevlig och artig.

    Dock ser situationen helt annorlunda ut med min mans barn och han ex... Kommunikationen dem emellan har inte varit super och det har tyvärr påverkat en massa saker... Jag och min mans ex är också otroligt olika som människor (jag och exets "nya" är nog mer lika som personer) och som mammor, så det försvårar.

    Det måste ofta fungera mellan alla parter om samarbetet ska bli bra. Varje familjesituationen ser olik ut, och det är inte bara för en mamma/styvmamma att "skärpa sig". En infekterad eller svår situation är inte lätt att vända alltid. Det är ju inte så att bara gör att jag sätter oerhört stor pris på mitt barms styvmamma och vi inte har några problem, så fungerar allt jättebra med mannens ex och egen styvdotter!

Svar på tråden Har världens bästa styvmamman till mina barn!