• Äldre 13 Sep 14:09
    3459 visningar
    18 svar
    18
    3459

    hur ofta pratar eran man med sin x- fru ?

    Ja som frågan lyder
    Hur ofta är det normalt att en man pratar med sitt ex ? Min pratar med sitt ex en gång om dagen minst ! Jag tycker att det verkar helt sjukt! Vad kan det finnas att prata om ( de säger att de bara pratar om barnen ) så ofta ?
    Barnen är över tio år!

  • Svar på tråden hur ofta pratar eran man med sin x- fru ?
  • Äldre 13 Sep 14:25
    #1

    Sambon har en snart 10-årig dotter. De pratas vid om något särskilt händer eller om de behöver diskutera tider. Oftast ses de bara vid lämning varannan helg. Många gånger hör jag ju telefonsamtalen från hans sida när det är tidsdiskussioner. Mamman har väl ringt när barnet varit hos doktorn eller så på hans arbetstid.

    Det är inte så att han pratar med barnen via exets telefon? I annat fall hade jag nog tyckt att det vore konstigt. Möjligtvis okej om det vore något väldigt speciellt som startbehandling av barn med diabetes eller barnet är döende eller så. Ja, möjligen om barnet är väldigt stökigt i skolan.

  • Äldre 13 Sep 14:25
    #2

    Den ena föräldern kanske är i behov av att prata om barnen... Medans den andra bara svarar på frågor om barnen... Vet många i min omgivning där det är så...

  • Äldre 13 Sep 17:19
    #3

    De kanske är vänner? Vissa vänner vill man gärna prata med ofta :)

    Min man pratar med sitt ex när bonus hämtas (vh) Utöver det skickas det ngt sms i månaden om det är ngt med tex skolan som behöver diskuteras. Diskussionen sker även den nio gånger av tio genom sms.

    Men min man avskyr sitt ex så prata mer än nödvändigt finns inte på kartan :D

  • Äldre 14 Sep 19:21
    #4

    Det låter som helt relevanta diskussioner

    Det verkar dock inte vara så i de här fallet ! Nu bor vi ihop och hon kommer även hem till oss i tid och otid jag håller på att bli galen ! Jag vill vara en familj och känna mig som den enda kvinnan men Det verkar aldrig hända

  • Äldre 14 Sep 20:25
    #5
    januari31 skrev 2014-09-14 19:21:46 följande:

    Det låter som helt relevanta diskussioner

    Det verkar dock inte vara så i de här fallet ! Nu bor vi ihop och hon kommer även hem till oss i tid och otid jag håller på att bli galen ! Jag vill vara en familj och känna mig som den enda kvinnan men Det verkar aldrig hända


    Fast - vad vill din sambo?

    Tycker han att det är mycket - då är det han som måste sätta säga ifrån.

    Tycker han det är ok o ngt han vill fortsätta med - då får du nog räkna henne som en av din sambos vänner...
  • Äldre 15 Sep 13:01
    #6

    Jo men hon är ingen vän - hon bråkar och krånglar och hon hatar mig som pesten !

  • Äldre 15 Sep 13:07
    #7
    januari31 skrev 2014-09-15 13:01:54 följande:

    Jo men hon är ingen vän - hon bråkar och krånglar och hon hatar mig som pesten !


    Det är fortfarande din sambo som "låter henne". Han får visa att han inte accepterar beteendet. Självklart fortsätter hon om hon inte får ngt motstånd - och då menar jag inte från dig utan från honom.

    Du har inte svarat på vad din sambo tycker? Bara vad du tycker...
  • Äldre 15 Sep 13:13
    #8

    Både jag och min nuvarande har bra relationer till våra ex som vi har barn med.

    Jag och mitt ex är bästa vänner så vi fördriver ganska mycket tid i telefon dagtid(jag sjukskriven, han arbetar själv), men på kvällarna pratar vi inte lika mycket eftersom vi båda har särbos och umgås med våra partners på kvällarna. Så i våra relationer är det högst vanligt med kontakt med exen.

    Hade däremot något av våra ex tagit sig för stora friheter och klampat in i mitt/vårat hem så hade jag tagit diskussionen med både min partner och det störande exet och förklarat att det är ett respektlöst beteende som inte accepteras.

  • Äldre 15 Sep 16:37
    #9

    Som skilda föräldrar är de ju jättebra att dom kan prata med varandra. Vissa föräldrar tål inte varandra och de är jättejobbigt för barnen med bråk.

    Så jag tycker du bör lägga svartsjukan på hyllan i detta fall och låta dom prata om barnen hur ofta dom nu vill de. 

  • Äldre 16 Sep 20:21
    #10

    Tack för alla svar

    Det är nog jag som mår sämst av allt de här såklart

    Men jag får väl lov att välja - stå ut eller inte stå ut ?

    Det började med att hon var otroligt elak både mot min man och barnen

    Jag har såååå svart att släppa det !

    Ja det är förbannat svårt helt enkelt

  • Äldre 16 Sep 20:38
    #11
    januari31 skrev 2014-09-16 20:21:37 följande:

    Tack för alla svar

    Det är nog jag som mår sämst av allt de här såklart

    Men jag får väl lov att välja - stå ut eller inte stå ut ?

    Det började med att hon var otroligt elak både mot min man och barnen

    Jag har såååå svart att släppa det !

    Ja det är förbannat svårt helt enkelt


    Fast då tar du nog inte till dig vad som skrivs.... Det är din sambos sak att prata med mamman och sätta gränser. OM det inte är så att han trivs med deras kontakt för då får du antagligen acceptera det. Å andra sidan kan du ju ändå prata med honom om att du mår dåligt av hennes besök (samtalen borde han ju välja själv och de borde inte påverka dig lika mkt). Både jag o min man har vänner som den andra inte gillar. Självklart begär vi inte av varandra att kompisen skall bort - men att besöken inte är alltför frekventa... Och gärna med förvarning så man kan hitta på ngt annat under tiden ;)
  • Äldre 19 Sep 13:45
    #12

    Ja min sambo och jag bråk/ diskuterar detta ofta

    Mitt förhållningssätt just nu är att försöka inte bry mig

    Det är svårt när han menar att han behöver prata om barne så ofta

    Jag fattar inte alls varför ?

    Jag har själv barn och det funkar utmärkt att inte prata med barnens pappa på veckor eller tom månAder !

    Jag erkänner att jag är svartsjuk !

  • Äldre 19 Sep 13:54
    #13
    januari31 skrev 2014-09-19 13:45:21 följande:

    Ja min sambo och jag bråk/ diskuterar detta ofta

    Mitt förhållningssätt just nu är att försöka inte bry mig

    Det är svårt när han menar att han behöver prata om barne så ofta

    Jag fattar inte alls varför ?

    Jag har själv barn och det funkar utmärkt att inte prata med barnens pappa på veckor eller tom månAder !

    Jag erkänner att jag är svartsjuk !


    Men som flera skrivit är det bara din sambo som kan säga till henne. Är han nöjd med hur det är kan du inget göra, tyvärr.
    Du kan endast ryta ifrån till henne om hon är direkt dum mot dig! Men du kan inte bestämma hur ofta de pratar med varandra och träffas.

    Mår du väldigt dåligt över det finns bara två alternativ, gilla läget och bit ihop eller flytta. Man kan aldrig ändra på någon annan, och speciellt inte för att man är svartsjuk. Kanske därför han envist fortsätter med den intensiva kontakten? Han känner av din svartsjuka tydligt och du försöker kräva att deras kontakt ska minskas, då fortsätter han som vanligt för han kan inte ge efter på grund av din svartsjuka. Att ge efter för en partners svartsjuka kan ofta leda till vidare krav att begränsa sitt liv.
  • Äldre 19 Sep 15:56
    #14

    Ja tack för ditt svar ! Du har så rätt

    Jag måste jobba med mej själv

    Ska ta mej en funderare nu. Levde tidigare med en svartsjuk man, det var inte kul. Och nu är det jg som är den svartsjuka ! Hur konstigt det kan bli

    Tycker i övrigt att jag är en välfungerande person ????

  • Äldre 27 Sep 16:56
    #15

    Varför flyttar man ihop innan man har tagit den där diskussionen?

    Efter att min kille sagt åt henne så hör hon "bara" av sig kanske 5 dagar i veckan...
    Det gåt aldrig mer än en dag emellan.

    När han säger "men vi har ju barn ihop" så säger jag "Ja du får jättegärna prata med BARNEN, men du behöver inte prata med HENNE varje dag".
    Det finns liksom ingen anledning att göra det. Man kan ha en god relation utan att prata varje dag. De träffas en gång/vecka och utöver det finns det ingen anledning att ringa om det inte är något VIKTIGT och då ska det inte ringas fem gånger till efter det utan då ska det ringas EN gång.

    Min kille har iallafall förstått prolemet och har sagt till henne x antal gånger.

    Jag tycker du ska vara tydligt för din kille och säga att det är dig han lever ihop med nu och om han vill fortsätta göra det så ska han inte prata med henne varje dag.
    Barnet är stort och kan prata själv om denne har ett behov av att berätta något.

  • Äldre 29 Sep 16:35
    #16

    Min man pratar så lite som det går med sitt ex, hon skulle vilja ha mer kontakt och skyller på stackars mej. De bråkar ofta och hade mer kontakt innan jag kom in i bilden men nu har de som sagt sällan kontakt, jag tror det beror på alla bråk och att de tycker väldigt olika och har väldigt lite respekt för varandra men det är lätt att skylla på bonusmamman så slipper man ta ansvar för sin situation själv. Å andra sidan så när en går vidare så fylller den nya partnern behov som en gammal partner fortfarande kan ha haft men det är knappast mitt fel. Själv skulle jag nog vilja ha mer kontakt än så, men då hade jag ansträngt mej för att vara trevlig och inte komma med svartsjuka påhopp när exet går vidare. Man ska visa acceptans mot sitt ex livsval.

  • Äldre 13 Oct 15:17
    #17
    VIDE MI skrev 2014-09-29 16:35:52 följande:

    Min man pratar så lite som det går med sitt ex, hon skulle vilja ha mer kontakt och skyller på stackars mej. De bråkar ofta och hade mer kontakt innan jag kom in i bilden men nu har de som sagt sällan kontakt, jag tror det beror på alla bråk och att de tycker väldigt olika och har väldigt lite respekt för varandra men det är lätt att skylla på bonusmamman så slipper man ta ansvar för sin situation själv. Å andra sidan så när en går vidare så fylller den nya partnern behov som en gammal partner fortfarande kan ha haft men det är knappast mitt fel. Själv skulle jag nog vilja ha mer kontakt än så, men då hade jag ansträngt mej för att vara trevlig och inte komma med svartsjuka påhopp när exet går vidare. Man ska visa acceptans mot sitt ex livsval.


    Åh det där känner jag igen. Min man pratar helst inte alls med sitt ex och har sedan vi träffade fått styrkan att säga ifrån till henne och styra över mer än 90% av kommunikationen mellan dem till mail/sms. Och exet tror förstås att det är jag som inte vill att de ska prata med varandra i telefon. Jomenvisst. Min man bara älskade ju när hon skrek honom i örat och kallade honom för en dålig förälder så fort han inte höll med henne.
  • Äldre 13 Oct 15:44
    #18

    Jag tycker inte man behöver prata med sitt ex om man inte har barn ihop. Då är det en annan sak för att man ska hålla "koll" på barnen, mycket skönare att ha föräldrar som är sams då. Det är en sak om man snackar då och då när båda är singlar men har en hamnat i en ny relation så tycker jag man får "back off". Inte ett dugg märkligt att du känner dig svartsjuk, hade jag med gjort. Sen är det en sak att ringa, en helt annan att hon kommer hem till er. Mina föräldrar skildes för 13 år sedan, min pappa har varit hemma hos oss (väldigt sällan) men någon timme då och då men det har varit för att träffa mig! Har ofta sett till att min styvfar inte är hemma då eftersom han inte gillar det. Om hon kommer hem till er i samband med något firande, om barnen fyller år, student osv är det en annan sak, men bara  komma hem till er på måfå verkar märkligt.

Svar på tråden hur ofta pratar eran man med sin x- fru ?