• Äldre 14 Sep 08:13
    4617 visningar
    21 svar
    21
    4617

    Tips på kalas för 8-åriga flickor?

    Vår dotter fyller 8år i vinter. December. Det brukar vara kallt ute då, men inte speciellt mycket snö. Att vara utomhus är alltså inte något toppenalternativ.

    Hon vill bjuda in alla flickor i klassen, så det är ca 10-15 barn då.

    Vi bor dessvärre väldigt litet och ryms inte hemma. Vi bor inte heller så till att vi kan hyra någon kvarterslokal eller liknande.

    Vad kan man hitta på?

    Jag vet att jag är ute i god tid, men med en hel del födelsedagar och annat under hösten och början av vintern, lucia, jul och allt som händer i december, så vill jag försöka planera så gott jag kan i god tid.

  • Svar på tråden Tips på kalas för 8-åriga flickor?
  • Äldre 14 Sep 08:17
    #1

    Men vad har ni haft för kalas tidigare år då?

  • Äldre 14 Sep 08:30
    #2
    Erfdgt skrev 2014-09-14 08:13:14 följande:

    Vår dotter fyller 8år i vinter. December. Det brukar vara kallt ute då, men inte speciellt mycket snö. Att vara utomhus är alltså inte något toppenalternativ.

    Hon vill bjuda in alla flickor i klassen, så det är ca 10-15 barn då.

    Vi bor dessvärre väldigt litet och ryms inte hemma. Vi bor inte heller så till att vi kan hyra någon kvarterslokal eller liknande.

    Vad kan man hitta på?

    Jag vet att jag är ute i god tid, men med en hel del födelsedagar och annat under hösten och början av vintern, lucia, jul och allt som händer i december, så vill jag försöka planera så gott jag kan i god tid.


    Det beror ju på er ekonomi och vad som finns att tillgå i närheten. Vi har efter sonens önskemål valt kalas på lekland. Det kommer kosta ca 1500 för han plus sex kompisar men då får de mat, tårta och leka i tre timmar, samt fika åt föräldrar. Vi får plats men skönt att slippa ordna något.
  • Äldre 14 Sep 23:43
    #3
    Alexi skrev 2014-09-14 08:17:34 följande:

    Men vad har ni haft för kalas tidigare år då?


    Ja, ett år bodde vi stort nog för att ha kalas hemma. Två andra år bodde ett syskon till mig så till att vi kunde låna en kvarterslokal där, men dom har flyttat nu. Förra året ville hon bjuda hela klassen (35 barn) och då kunde vi hyra en ungdomsgård, den är dock nedlagd nu och går inte längre hyra tyvärr.

    Det finns ju större lokaler att hyra, men dom är ofta redan bokade för bröllop och liknande och kostar oftast från 2-3000kr och uppåt. Kändes lite väl dyrt för ett barnkalas...
  • Äldre 14 Sep 23:46
    #4
    amalie79 skrev 2014-09-14 08:30:47 följande:

    Det beror ju på er ekonomi och vad som finns att tillgå i närheten. Vi har efter sonens önskemål valt kalas på lekland. Det kommer kosta ca 1500 för han plus sex kompisar men då får de mat, tårta och leka i tre timmar, samt fika åt föräldrar. Vi får plats men skönt att slippa ordna något.


    Ja, vi har pratat lite om lekland, men vår dotter tycker inte att det är så hemskt roligt, så hon jublar väl inte direkt över det. Kostar från 150kr/barn. Skönt att slippa vara hemma och städa och fixa, absolut!
  • Äldre 14 Sep 23:50
    #5

    Men hur litet bor ni då, 10-15 barn i den åldern borde väl gå även om det är en liten lägenhet. Om man bara styr upp kalaset väl så att det inte blir springlekar, typ.

  • Äldre 15 Sep 00:34
    #6
    Alexi skrev 2014-09-14 23:50:21 följande:

    Men hur litet bor ni då, 10-15 barn i den åldern borde väl gå även om det är en liten lägenhet. Om man bara styr upp kalaset väl så att det inte blir springlekar, typ.


    Vi bor så pass litet att vi enbart rymmer ett köksbord med 3 stolar i köket, en 3-sits soffa i vardagsrummet och knappt någon golvyta. Dottern har visserligen ett eget rum, men mycket mer än sängen hennes ryms inte. En liten 3a på nästan 65kvm, som tyvärr är väldigt dåligt planerad. Det var en lite halvt ofrivillig flytt då det blev ett väldigt strul i förra lägenheten med hyresvärd som vägrade utföra jobb, som att få bort ohyra, mögel och liknande. Med ett hjärtsjukt barn ville vi bara bort fortast möjligt, så tog första lediga i rätt område så att säga. Nu har vi dessutom fått ännu ett barn, som är ett par månader. Vi letar större boende, men räknar inte med att ha hunnit hitta något och hunnit flytta redan före det är kalasdags.
  • Äldre 15 Sep 00:42
    #7

    Kallt men inte snö hindrar inte utomhuskalas. Skattjakt med karta och korvgrillning och varm choklad?

  • Äldre 15 Sep 00:55
    #8
    Lena skrev 2014-09-15 00:42:13 följande:

    Kallt men inte snö hindrar inte utomhuskalas. Skattjakt med karta och korvgrillning och varm choklad?


    Vi är inte riktigt "naturmänniskor" ;P Jag har svårt att tro att dottern skulle nappa på det om det inte verkligen finns massor med snö att leka i. Måste ändå ta oss ut ur stan till någon plats. Det går nog, absolut, men jag vet inte om det är något för oss hehe

    Det är synd att bioprogrammen sätts så sent, för att bjuda alla tjejerna på bio hade vår dotter älskat! Men det blir lite kort varsel att bjuda in på onsdagkväll (OM det går en lämplig film) för att få veta senast fredag, så biljetter kan bokas till lördagen.
  • Äldre 15 Sep 00:58
    #9

    Jag kan ju tillägga att det är delvis pga dotterns hjärtfel som vi inte spenderar massa tid utomhus, då hon har svårt att vara ute längre stunder vid kyligt väder. Hon älskar snö, att åka slalom och pulka, men hon blir så snabbt kall och orkar inte så länge.

    Det blir bara kortare stunder ute vintertid, för givetvis är friskluft bra :)

  • Äldre 15 Sep 03:38
    #10

    Min 6-åring hade rullskridskokalas - försöker googla men kan inte hitta nåt sånt i Sverige överhuvudtaget?

Svar på tråden Tips på kalas för 8-åriga flickor?