• Anonym (Hanna­h)
    Äldre 14 Sep 17:30
    8828 visningar
    40 svar
    40
    8828

    Hjälp har jag röstat blankt???

    Hej!

    Måste få svar på min fråga jag får panik!

    Jag var och rösta igår och röstade socialdemokraterna och tog bara valsedlarna som stod socialdemokraterna läst upp bara sen va den blank, har man röstat på dom eller har jag röstat blankt?? Valsedlarna var alltså inte helt tomma utan det stog socialdemokraterna längst upp men tomt sedan, insåg sedan att det fanns andra sedan som man skulle kryssa in olika personer men då var d försent! Någon som vet ??!?

  • Svar på tråden Hjälp har jag röstat blankt???
  • Påven Johann­a
    Äldre 14 Sep 17:31
    #1

    Du har röstat på socialdemokratiska partiet men utan att rösta på någon person. Du har inte röstat blankt.

  • Anonym (Hanna­h) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 17:35
    #2

    Oh tack för svar ! Första året och vi fick noll info av dom som var där! Tack så mkt för svar

  • Fjäril­slarv
    Äldre 14 Sep 17:38
    #3

    Precis som ovan skriver så har du röstat på sossarna men utan att kryssa för någon särskilld person (det gör man med de valsedlar där de finns namn att kryssa för).

    En blank röst är helt blank utan något partis namn på, dock så ska man komma ihåg att om man inte skriver något på sin blanka valsedel så räknas den i det vinnande partiet, därav att så många t ex skriver kalle- anka- partiet. 


    Jag blir även lite konfunderad över att du inte känner till hur de olika valsedlarna ser ut, det är väldigt underligt. Lär man sig inte sådant i skolan längre t ex? 
  • Äldre 14 Sep 17:43
    #4
    Fjärilslarv skrev 2014-09-14 17:38:19 följande:

    En blank röst är helt blank utan något partis namn på, dock så ska man komma ihåg att om man inte skriver något på sin blanka valsedel så räknas den i det vinnande partiet, därav att så många t ex skriver kalle- anka- partiet.


    Hur menar du nu? En blank röst är ogiltig.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 14 Sep 17:46
    #5
    NoName skrev 2014-09-14 17:43:35 följande:
    Hur menar du nu? En blank röst är ogiltig.
    jahapp så har inte jag fått lära mig.
  • Anonym
    Äldre 14 Sep 17:46
    #6
    Fjärilslarv skrev 2014-09-14 17:38:19 följande:

    En blank röst är helt blank utan något partis namn på, dock så ska man komma ihåg att om man inte skriver något på sin blanka valsedel så räknas den i det vinnande partiet, därav att så många t ex skriver kalle- anka- partiet.


    Du är ju helt ute och cyklar. En blank röst är en blank röst. Dvs den rösten går inte till något parti. Det finns faktiskt en kategori "blanka röster" när man räknar resultatet.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 14 Sep 17:48
    #7
    Anonym skrev 2014-09-14 17:46:35 följande:
    Du är ju helt ute och cyklar. En blank röst är en blank röst. Dvs den rösten går inte till något parti. Det finns faktiskt en kategori "blanka röster" när man räknar resultatet.
    jo jag såg det nu, men jag har alltid fått lära mig att de blanka rösterna räknas in i det vinnande partiets och därför och om man skriver något på dem så gör det inte det.
    såg nu att det är felaktigt så jag tar tillbaka det.
    Hur som så gäller det ju inte ts som inte har röstat blankt.
  • Anonym (Hanna­h) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 17:48
    #8

    Nej vår skola har inte tagit upp det alls överhuvud taget faktiskt!

    Jag fick ingen info alls av dom som skulle "hjälpa" till i val lokalen.

    Men är ju glad att jag iallafall inte röstat blankt :)

  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 14 Sep 17:51
    #9

    En blank röst är en blank röst men räknas inte in bland rösterna, dvs det spelar ingen roll om 10% eller 60% röstar blankt - det är bara de andra giltiga rösterna som räknas när man ser vem som vinner. En blank röst gör varken från eller till. Kanske det fjärilslarv menade?


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 14 Sep 17:52
    #10
    Anonym (Hannah) skrev 2014-09-14 17:48:37 följande:

    Nej vår skola har inte tagit upp det alls överhuvud taget faktiskt!

    Jag fick ingen info alls av dom som skulle "hjälpa" till i val lokalen.

    Men är ju glad att jag iallafall inte röstat blankt :)


    Frågade du då? De flesta har röstat förut och kan läsa enkla instruktioner, har man detaljfrågor kan man fråga.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Hjälp har jag röstat blankt???