• Anonym (osäker)

    Vad är lämplig fördelning av utgifter? sambon jobbar, jag föräldraledig

    Som rubriken lyder..sambon tjänar mellan 22-30 000 :- netto medan jag får ut ca 9500:- netto..vad är det lämpligt för mig att jag betalar per månad på utgifterna i hushållet för att hjälpa till i ekonomin? Är helt vilsen i detta..

  • Svar på tråden Vad är lämplig fördelning av utgifter? sambon jobbar, jag föräldraledig
  • Lindsey Egot the only one

    Öppna ett gemensamt konto där alla pengarna går in på. Dvs gemensam ekonomi är det bästa när man är en familj

  • Anonym (dela)

    Är det inte lämpligast att ni slår ihop pengarna, därefter betalar gemensamma räkningar, och lägger undan för mat, sparande, samt pensionsspar till bägge, och delar upp resten till "fickpengar"?

    Så gör ni likadant när han är föräldraledig.

  • Anonym (osäker)

    Okej men vad är lämpligt då att jag får behålla som egna pengar?

  • Anonym (dela)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-14 22:35:02 följande:
    Okej men vad är lämpligt då att jag får behålla som egna pengar?
    Hälften av det som blir över när alla räkningar och gemensamma kostnader är betalda, och pengar undanlagda till mat, blöjor, barnkläder och liknande.
  • Anonym (osäker)

    Han tycker att jag ska betala 4000 eller 5000:-. Inklusive mina fasta utgifter som är mina egna räkningar så kommer jag ha ca 2000 - 3000 kr över varje månad till fickpengar

  • Anonym (osäker)

    Jag tror inte att han skulle gå med på att fördela hälften av pengarna som blir över..

  • Anonym (dela)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-14 22:37:25 följande:
    Jag tror inte att han skulle gå med på att fördela hälften av pengarna som blir över..
    Hur tänker han sig fördela pengarna när han är föräldraledig och du får lön?
  • Barbamama08
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-14 22:36:45 följande:

    Han tycker att jag ska betala 4000 eller 5000:-. Inklusive mina fasta utgifter som är mina egna räkningar så kommer jag ha ca 2000 - 3000 kr över varje månad till fickpengar


    Och vad har han för planer att göra med resten av sina pengar?
  • Dela12345

    Ett alternativ är ju att ni betalar procentuellt i förhållande till era inkomster. Dvs om han står för 75% av intäkterna så ska han också betala 75% av alla fasta räkningar, mat, spar, saker till barnet o dyl.

  • Anonym (osäker)
    Dela12345 skrev 2014-09-14 22:42:24 följande:

    Ett alternativ är ju att ni betalar procentuellt i förhållande till era inkomster. Dvs om han står för 75% av intäkterna så ska han också betala 75% av alla fasta räkningar, mat, spar, saker till barnet o dyl.


    Står han procentuellt för 75 % av alla intäkter och fasta räkningar så resulterar det till att han kanske har cirka 8000:- eller mer över till sig själv medan jag endast har ynka 2000-3000 :-.
Svar på tråden Vad är lämplig fördelning av utgifter? sambon jobbar, jag föräldraledig