• Anonym (ts)

    Vad kan vi förvänta oss för förändringar nu efter valet?

    Nu när det är klart att vi byter regering, vad tror ni kommer hända? Vad kommer dom ändra på den här kommande mandatperioden och vad tror ni det kommer få för konsekvenser/effekter? 

  • Svar på tråden Vad kan vi förvänta oss för förändringar nu efter valet?
  • Anonym (J)

    Jag ska få jobba hårdare än vad jag hinner med nu när jag är student och betala mina små inkomster i skatt till individer i rinkeby så de kan vara lediga. Välkommen till den sociala välfärden. Jävla skit säger jag.

  • Anonym (ts)

    Själv är jag orolig över att jag ska bli av med jobbet för att företaget inte ska ha råd att ha kvar mig...Jag känner många småföretagare som är oroliga över hur dom ska kunna ha kvar sina anställda och det känns ju lite sådär..
    Men höjer dom bidragen så klarar man sig kanske lika bra ändå... Hur man kan vilja få folk från arbete till bidrag är dock för mig en gåta, alt. hur man kan förneka att det är det som kommer hända för småföretagen.... =/

  • Anonym (M)

    Höjda skatter. Jag kommer inte att klara mig på min lön och blir tvungen att söka försörjningsstöd för att inte hamna under normen.

    Snorungar i vården som inte vill vara där. Sämre vård för äldre, dementa och jobbigare för både anhöriga och de som redan sliter för att hinna med sina arbeten.

  • Anonym (Mmmm)

    Är orolig för att vi ska få det mycket sämre! Troligen höjda skatter och om nu MP ska sitta i regeringen så kommer de säkert missgynna oss som bor på landet och inte har någon möjlighet att åka kollektivt. De kommer säkert införa någon slags straffskatt på oss som kör bil. Jag tror inte att det kommer bli fler jobb eftersom de troligen kommer ta bort ROT/RUT vilket gör att "vanligt folk" inte kommer ha råd med tex städhjälp. Istället blir det fler "svartjobb". Vem gynnas av det?
    Jag är uppriktigt ledsen över att Löven och kompani fick ta över...
    Men tack och lov för att inte FI! fick fler röster!

  • Anonym (Bra)

    Det kommer att bli super bra!

    Det är ju i alla fall vad folk tror då de ej röstade blått.

    Jag har ont i magen. Hur kan folk vara så naiva?

    Bor på landet och är egen företagare.

    Kommer sluta med lgh i slummen och bidrag.

    Skäms över att vara svensk.

    Skulle vara intressant att veta vilka som röstat bort blå.

    Var de bor och vad de jobbar med.

  • Anonym (röd)

    Bor på landet, jobbar inom skolan och röstade rött, Anonym (bra).

  • Anonym (abc)

    Jag tror att arbetslösheten kommer att öka och då även utgifterna för a-kassa och socialbidrag.

    För mig som höginkomsttagare och bilberoende (ingen möjlighet att åka kollektivtrafik till jobbet här) så gissar jag att jag och min sambo dels kommer få högre inkomstskatt på något sätt (antingen sänkt brytpunkt på den statliga skatten eller den avtrappning av jobbskatteavdraget som MP pratat om) och dels högre kostnader i form av höjd bensinskatt.

    Om det ger oss en inkomstsänkning på 2-3 000 i månaden så har vi visserligen inga problem att klara det, men det kommer resultera i att vi köper mindre tjänster av sådant som vi kan göra själva. Som t.ex. vår städhjälp som vi har eller att vi väljer att bygga ny altan och liknande själva istället för att ta in hjälp.

    Vad gäller skola, sjukvård, sjukskrivningar och äldreomsorg så tror jag inte att den kommer bli ett dugg bättre med en rödgrön regering, men jag tror inte det blir sämre heller.

    Men jag är ändå inte speciellt ledsen för att alliansen förlorade. Det har varit så mycket gnäll om att de förstört så mycket och nu kommer det att bli tydligt hur bra jobb de faktiskt gjort. Och grunden som de byggt är så pass bra att de rödgröna inte kommer hinna riva ned det på 4 år. Så nästa val kan alliansen komma tillbaka och de rödgröna kommer vara borta.

  • Anonym (abc)

    De stora förlorarna i valet är väl småföretagarna och jag hoppas att de klarar sig mandatperioden ut. Kan verkigen inte komma på vilka som är vinnare, det skulle väl vara de bidragstagare som faktiskt inte vill jobba. Men alla de som går på bidrag mot sin vilja och verkligen vill ha ett jobb känns också som förlorare.

Svar på tråden Vad kan vi förvänta oss för förändringar nu efter valet?