• Äldre 15 Sep 10:11
    799 visningar
    3 svar
    3
    799

    Jobbig skolstart!

    Är det någon annan som har en jobbig skolstart för sitt barn?
    Min 6 åriga tjej protesterade de två första dagarna. Sen gick det bra i 1 1/2 vecka.. Hon var jätteduktig! Jag har mycket riktigt varit tvungen att vara kvar på skolan och följa med in i gången för att så säga hej då när dom går in i klassrummet! Men nu sista veckan, har det slagit helt bakut! Hon grinar och protesterar varje dag och idag ville hon inte ens gå upp på skolgården, för det var ingen från hennes klass där. Vad jag har förstått så går det ok under dagen. För att hon så blir osäker igen när hon ska på fritids. Hur gör man i sånna situationer? Ska hon få ta den tiden hon behöver eller ska man bara köra hårt? Fruktansvärt svårt, mammahjärtat blöder!! En av de vuxna i klassen säger att hon är väldigt otrygg i skolan!


  • Svar på tråden Jobbig skolstart!
  • Fjäril­slarv
    Äldre 15 Sep 12:55
    #1

    Hon kanske är blyg?
    Kan du prata ihop dig med några föräldrar till hennes kamrater i samma klass om att ni lämnar vid samma tid, så slipper hon vara själv?
    Fritids kan vara läskigt, det är ju något nytt, hon kanske bara behöver vänja sig?

  • En blå giraff
    Äldre 15 Sep 12:57
    #2

    Usch =( Låter jättejobbigt. Känner hon inte barnen i klassen sedan innan? Jag tycker du ska prata med personalen på skolan. Låter som om hon behöver mer stöttning av vuxna på skolan om hon är otrygg. Tyvärr är det ju ofta väldig skillnad i personaltäthet mellan förskola och förskoleklass/skola/fritids. På min sons fritids är det 84 barn på 3 vuxna så det är inte lätt för de vuxna att vara uppmärksam på alla barn. 

    Kan ni vara med henne några dagar i skolan/fritids? Eller om ni kan korta ner tid på fritids under en period om hon tycker att just den delen är jobbig. Min son började f-klassen förra året och har också tyckt att just fritids är jobbigt p.g.a. att det är "stora" barn där som han inte känner, samt få vuxna.

  • Äldre 15 Sep 20:09
    #3

    Dom är 5 barn från samma dagis, är 17 i klassen så det är ganska många som hon inte känner! Har jättebra personal som redan har sett att hon behöver lite mer stötte. Pratade lite med en idag och ska på samtal med klassföreståndaren i morgon. Hon jag pratade med idag sa att bara en personal följde henne upp på fritids och var med henne tills hennes bästa kompis kom (som har läxhjälp) så gick det bra! Så då skal vi bara lösa mornarna! På dagis har hon varit ledaren! Så det är en liten oväntad vändning! Men hon är osäker vid nya ting och nya vuxna. Binder sig lätt till EN vuxen!


Svar på tråden Jobbig skolstart!