• Äldre 15 Sep 10:22
    682 visningar
    10 svar
    10
    682

    Vårdnadsbidraget, ni som vill gå på det

    Hej ni föräldralediga!
    Tänkte höra vad ni tänker göra nu, alltså ni som planerat gå på Vårdnadsbidraget?
    Jag hade tänkt hoppa på det.
    Men vet att socialdemokraterna vill ha bort det.
    Så nu blir jag orolig...
    Hur ska vi göra då?
    Vi hade planerat att sonen skulle vara hemma tills han är ung 3 år, han är snart 6 månader...
    Hur tänker ni andra göra,ni som har smått o som sagt vill hoppa på det?
    Hur snabbt kan det försvinna tro??
    ngn som vet det???

    /L

  • Svar på tråden Vårdnadsbidraget, ni som vill gå på det
  • Äldre 15 Sep 11:43
    #1

    Inte så mycket att göra annat än att spara dagar. Räknade kallt med att det kanske skulle bli maktskifte så har har ännu inte tagit ut en enda dag på vår yngsta som snart är 15 månader. Tog inget första året och har sedan pusslat med de äldre syskonens dagar som vi har kvar en hel del av för att skydda sgi. Tror dock att det försvinner rätt snabbt, vådnadsbidraget alltså.

  • Äldre 16 Sep 09:52
    #2

    Ja jag får lättare panik typ av bara tanken. Vi har sedan 2 veckor efter han föddes tagit dagar, då vi varit tvungna,pga ekonomi...Har så himla få dgr kvar av dotterns dagar. Men men blir väl till att ta mindre per vecka nu...Hur tänker ni andra? Ni som eg planerat hoppa på vårdnadsbidraget???

  • Äldre 16 Sep 10:13
    #3
    linn74 skrev 2014-09-16 09:52:22 följande:

    Ja jag får lättare panik typ av bara tanken. Vi har sedan 2 veckor efter han föddes tagit dagar, då vi varit tvungna,pga ekonomi...Har så himla få dgr kvar av dotterns dagar. Men men blir väl till att ta mindre per vecka nu...Hur tänker ni andra? Ni som eg planerat hoppa på vårdnadsbidraget???


    Se över ekonmin ordentligt. Om ni skulle klarar er med enbart 3000 extra i månaden så brukar man kunna down-shifta och spara. Ofta har man mer onödiga utgifter än man tror. Men det är ju viktigt att göra det första året då man inte behöver skydda sgi:n.
  • Äldre 16 Sep 10:44
    #4

    hej, ja tanken var att vi skulle klara oss på 3000 men varit tvungna att ta ut på sonens dgr då vi har så himla få av stora tjejens dgr kvar..
    får väl räkna på vad det det skulle ge, hur få dgr man kan ta för att hamna runt 3000 ut.Kan man se det på f-kassans hemsida?? (har precis fått bankid så jag kan gå in där, men ny på det....) Tänker om jag ska logga in eller på ngt kan se hur många dgr per månad som skulle ge ca 3000 ut???

  • Äldre 16 Sep 10:49
    #5
    linn74 skrev 2014-09-16 10:44:14 följande:

    hej, ja tanken var att vi skulle klara oss på 3000 men varit tvungna att ta ut på sonens dgr då vi har så himla få av stora tjejens dgr kvar..
    får väl räkna på vad det det skulle ge, hur få dgr man kan ta för att hamna runt 3000 ut.Kan man se det på f-kassans hemsida?? (har precis fått bankid så jag kan gå in där, men ny på det....) Tänker om jag ska logga in eller på ngt kan se hur många dgr per månad som skulle ge ca 3000 ut???


    Ja, det kan du göra. Se vad du får ut vid olika uttag.
  • Äldre 16 Sep 13:48
    #6

    Vi hade också gärna tagit det, men nu vet vi inte hur vi ska göra.. :( Vi har inte kunnat spara så många dagar pga ekonomin och jag vill inget annat än att hon ska slippa gå på dagis tills hon åtminstone är tre år. Man måste väl ta 5 dagar/vecka efter att hon fyllt 1 med, hade det inte varit så hade det ju varit betydligt enklare..

  • Äldre 16 Sep 14:40
    #7

    Ett beslut på riksdagsnivå lär ju dröja (vi har ju inte ens en ny regering än, och gud vet när det blir...), så om du inte tänkt ha vårdnadsbidrag i många år framöver behöver du nog inte bekymra dig.

    Däremot beror det ju på hur det ser ut i din kommun. Har de haft vb förut, men nu fått ett maktskifte och de nya vill ta bort vb kan det gå snabbare. Dock byts ju inte kommunledningen över en natt heller, och det dröjer innan några beslut kan tas där med även om det går snabbare än på riksnivå. 

    En tanke är ju att mejla ev nya ledande politiker i kommunen och fråga hur det är tänkt, så att ni kan planera lättare. 

  • Äldre 16 Sep 20:09
    #8

    Julligulli, alliansen fortsätter i vår kommun o där har vi innan haft vårdnadsbidraget. Hade tänkt hoppa på det ngn gång under nä år, han fyller ett under våren, kanske tänkt till sommaren eller innan, men är som sagt rädd det ska försvinna...Men det kanske det inte hinner då?? Tror du det skulle kunna vara kvar då i 3 år from våren nä år???

  • Äldre 16 Sep 21:12
    #9

    Annars är väl ett sätt att ni jobbar omlott eller att du arbetar någon dag i veckan och minskar ner antalet dagar på det.

  • Äldre 17 Sep 11:06
    #10

    vi har ni kollat fkassans hemsida på hur få dgr vi annars skulle kunna lägga oss på för att få ut typ runt 3000 som ett vårdnadsbidrag skulle innebära. För annars känns det som att spara dgr rejält är grejen nu, om inte det blir som en annan skrev att ett beslut lär dröja... Jag vill oxå vara hemma längre denna gången så deljobba är inte alls vad jag tänkt...alt söka timjobb annanstans under denna ledigheten.

Svar på tråden Vårdnadsbidraget, ni som vill gå på det