• Anonym (Svärmor)

    Jag älskar min svärson och vill inte förlora honom

    Jag har kommit på mig själv med att jag inte bara tycker om min svärson. Jag älskar honom!

    Jag och min dotter har alltid haft en infekterad relation. Jag har försökt mitt bästa ända sedan hon blev jobbig i tonåren och jag är innerligt trött på henne. Får man säga så om sin egen dotter? Hon är skitjobbig. Hon är nu vuxen men hon är på samma nivå som när hon var tretton år gammal. Hysterisk, manipulativ, dramatisk, egoistisk och så jobbig, grinig och krävande!!

    Hon har diagnoser på allt och har haft kontakt med psyk, vårdcentral psykologer mfl. men inget hjälper. Jag tycker nog att hon inte är psykiskt sjuk utan bara bortskämd och omogen. Får hon inte som hon vill hotar hon med att ta livet av sig. Jag har en dotter till som är tio år yngre än henne som känns mycket vuxnare än vad hon är.

    Hennes krav och hysteri har gjort att lillasyster fått väldigt lite uppmärksamhet, lillasystern är ändå skötsam, duktig och fin trots det där. Det är ju mitt fel mest om det inte hade blivit så men äldsta dottern har sannerligen inte gjort det lätt för mig.

    Men så en dag kom min riddare i skinande rustning in i mitt liv och räddade mig. Han kom i form av en lite blyg pojke som på något sätt hade lyckats få min äldsta dotter på kroken. Hon faller i vanliga fall för killar som matchar hennes personlighet så det här var något nytt!

    På bara ett par månader flyttade hon ut och ihop med honom. Jag vet inte hur han gör men han är så himla bra för henne! När hon blir hysterisk, arg eller ledsen så kan han snabbt men varsamt få henne lugn igen. Sällan att det ryker porslin eller att hon sparkar i dörrar numera. Han får iväg henne till psykologen och får henne att äta sin medicin som hon skall. Hon kan numera bete sig helt ok under en middag eller fika och jag har ingen klump av oro i magen när jag träffar henne.

    Allt det här är pojkvännens förtjänst. Jag älskar verkligen honom. Efter 23 år som förälder åt henne var det skönt att lämna över ansvaret till någon och han gör det så mycket bättre än jag, psykvården, mediciner och terapi någonsin kunnat. Vad han ser i henne vågar jag inte ens tänka på. Det är min dotter, och därför älskar jag henne, men sett utifrån, så javisst hon är väldigt snygg och söt men förutom det är hon en mardröm! Eller var en mardröm, nu är hon mycket bättre, man kan ana det där, och hon brusar upp ibland men det är mycket mildare och går över fortare. Min dotter är sjukskriven och jobbar inte, hennes kille jobbar och de lever ganska gott på hennes sjukpeng och hans lön.

    Som ni förstår är min svärson min livlina här i livet. Han är en underbar kille och jag skulle vilja ge honom hela världen för vad han gett min dotter (och mig).

    Nu kommer själva oron. Min dotter har berättat att hon funderar på att göra slut för att han är lite tråkig och de är unga och "vet inte om hon är redo att stadga sig". Gör hon det kommer jag att behöva ta hand om henne igen. Jag får sån ångest bara av att tänka på det! Jag hoppas att de gifter sig, skaffar barn eller vad som helst som cementerar fast deras förhållande.

    Nu vet jag att min svärson älskar henne något enormt och gör precis vad som helst för henne, det är min dotter jag är orolig för. Tänk om hon gör slut? jag vill inte ens tänka på det!

    Vad skall jag göra?

  • Svar på tråden Jag älskar min svärson och vill inte förlora honom
  • Anonym (inget)

    Eh, du skall inte göra någonting. Låt dem leva sitt eget liv och ha sitt eget förhållande. Tar det slut så gör det.

  • Dixie
    Anonym (Svärmor) skrev 2014-09-15 11:01:14 följande:
    Vad skall jag göra?
    inget! 

    detta är ju inte din sak - skulle du dessutom säga något till din dotter om att hon borde stanna, kanske risken istället är att hon gör slut bara för att "djävlas" med dig - så bäst att låta det vara!
  • Anonym (Vad??)

    Funderar lite på det här du skrev att du lämnade över ansvaret på honom, men du är ju inte heller ansvarig för henne längre eftersom hon är 23 år! Myndig alltså. Hon bodde hemma fram tills hon träffade honom? Eftersom hon har en massa diagnoser kanske hon har rätt till LSS eller andra insatser, vet inte om du kollat upp det. Gör det isåfall!

    Vad är det i hennes vård som inte hjälper?

    Provat att ställa henne i bostadskö o sen låta henne sköta sig själv m h a LSS o stödperson? Om jag vore du skulle jag diskutera detta med psyk o soc.

  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Vad??) skrev 2014-09-16 10:46:35 följande:

    Funderar lite på det här du skrev att du lämnade över ansvaret på honom, men du är ju inte heller ansvarig för henne längre eftersom hon är 23 år! Myndig alltså. Hon bodde hemma fram tills hon träffade honom? Eftersom hon har en massa diagnoser kanske hon har rätt till LSS eller andra insatser, vet inte om du kollat upp det. Gör det isåfall!

    Vad är det i hennes vård som inte hjälper?

    Provat att ställa henne i bostadskö o sen låta henne sköta sig själv m h a LSS o stödperson? Om jag vore du skulle jag diskutera detta med psyk o soc.



    Jo, det är ju en utväg men jag vet inte om hon skulle acceptera det. Som det är nu, med honom, så bra har det aldrig fungerat innan. Hon är så mycket lättare att ha att göra med, har stabilare humör, och livet fungerar ju för henne numera. Det är pojkvännens förtjänst, och om om dumpar honom kommer det bli kaos! För både hon och mig.

    Ett LSS-boende tror jag inte hade fungerat hon hamnar alltid i konflikter med alla. Vårdpersonal, andra patienter.
  • Anonym (Vad??)
    Anonym (Svärmor) skrev 2014-09-16 16:15:18 följande:

    Jo, det är ju en utväg men jag vet inte om hon skulle acceptera det. Som det är nu, med honom, så bra har det aldrig fungerat innan. Hon är så mycket lättare att ha att göra med, har stabilare humör, och livet fungerar ju för henne numera. Det är pojkvännens förtjänst, och om om dumpar honom kommer det bli kaos! För både hon och mig.

    Ett LSS-boende tror jag inte hade fungerat hon hamnar alltid i konflikter med alla. Vårdpersonal, andra patienter.


    Så då har hon alltså inga diagnoser utan är bara allmänt jobbig? Exakt VAD är det som inte hjälper ang psyk, medicin, vårdcentral etc?

    Du verkar inte vara medveten om att det är hon som styr, inte du som mamma så som det borde va. Hör du inte själv hur det låter att hon får bo kvar hemma eftersom hon inte VILL flytta hemifrån? Hon skulle inte acceptera att flytta ut, alltså får hon bo kvar. Du låter alltså styra dig. O så gömmer du dig bakom att hon säkert skulle komma i konflikt med folk, jaha men det är så man blir vuxen. Pengar har hon ju så det är ju inte problemet.

    Tror att du egentligen vill ha henne hemma hos dig, eftersom du inte ens kollat upp om LSS boenden, vårdinsatser el bostadskön. Eller vad hon nu kan ha lurat i dig. Försök förstå att det är just för såna som henne som stödboenden o sånt finns, tänk om alla psykiskt sjuka skulle bo kvar hos sina föräldrar?!
  • Anonym (Karin)

    Det låter som om det finns åtskilligt mer man skulle behöva veta om er situation för att på riktigt ge sig på att börja analysera vad som gått snett. Av det du skriver uppfattar jag att ni hamnat fel i er relation, ni är inte två vuxna i en stabil relation utan en mamma och ett barn. En mamma som inte tycker om sitt barn, och som kanske har dåligt samvete för det, men som inte vill se sin egen del i situationen. Ett barn som vill ha sin självständighet, förståelse för sina svårigheter och acceptans för att det inte alltid går att bete sig på ett balanserat sätt. Ett barn som vill ha sin mammas ovillkorliga kärlek. 

    Svärsonen är en katalysator och den som visar hur svag din och dotterns relation är. Du uttrycker ju att utan honom rasar allt och du vill bara ge upp. 

    Om ni inte redan gjort det tycker jag ni ska ta hjälp av någon som kan stötta er (dig och dottern) i att reda ut hur ni kan återupprätta och utveckla er relation som två vuxna individer som vill varandras bästa och som inte tycker illa om varandra. 

    När det gäller svärsonen ska du förstås inte göra någonting, vad skulle du kunna göra? Din dotter är vuxen. Det du kan göra är väl att hålla i minnet att med rätt stöd, kärlek, acceptans och personer omkring sig kanske dotterns funktionsnedsättning inte är så farlig trots allt. 

    Jag tror ni har en bit kvar att gå men att dina känslor för dottern kan komma tillbaka om ni får hjälp med er relation. Lycka till. 

  • Anonym (Vad??)

    Tänkte också på det att du accepterar att hon sparkar i dörrar o kastar porslin, men den flickan verkar veta precis hur hon ska tas med mamsen. Hon behöver bara hota lite med att ta livet av sig så får hon sin vilja igenom. Du sätter inte gränser eller söker en råd el samtalskontakt på egen hand ens, hur fan ska det då bli nån förändring?

    Men visst fortsätt dalta med henne, säger bara stackars den andra dottern som säkerligen förtjänar mer uppmärksamhet från en mamma som hela tiden dansar efter den andra dotterns pipa.

  • TigerLilySwe

    Vad du än gör, ta INTE hem henne igen. Hon får ta sitt vuxenansvar nu. Att vid något tillfälle följa med till doktor eller så är ok men ta inte över ansvar.

  • nernu

    Du kan räkna bort de flesta svar på det här forumet. Här gäller sköt dig själv och skit i andra. En bra karl reder sig själv. Osv... Bara trams.

    Jag förstår att du varit orolig och det måste ju kännas fantastiskt att din dotter har hittat någon som får henne att må bättre. Det du kan göra är att när din dotter ventilerar de här tankarna så säger du som det är. Gräset är inte grönare på andra sidan. Det kommer alltid att finnas fler killar men nu har du hittat en som verkligen får dig att må bra och det är mycket svårare än att bli förälskad.

Svar på tråden Jag älskar min svärson och vill inte förlora honom