• Anonym (Rätt?­)
    Äldre 15 Sep 13:21
    1790 visningar
    13 svar
    13
    1790

    Bonuspappa- gör han rätt eller fel?

    Hej!

    Jag har två barn 10 och 4 år och jag är särbo med en man som har ett barn på 10 år. Vi kommer jättebra överens och vi tycker om varandras barn och barnen leker oftast fint ihop. En svår fråga har dock blivit att mitt yngsta barn kallar mej "dumma mamma" lite då och då. Vilket jag försöker ignorera mestadels. Ibland kan jag dock säga att " nu blir jag ledsen när du säger så". Min särbo däremot blir arg och säger till på skarpen. Han kan höja rösten och skälla på honom ibland och jag tror min yngsta blir rädd vid de tillfällena. Nu senast vi träffades kallade min yngsta mig "dumma mamma" och jag ignorerade honom bara. Men då kliver min särbo in och ska tillrättavisa honom -säger hans namn för att få kontakt vilket får till följd att mitt yngsta barn inte svarar honom ( jag antar att min yngsta blir rädd för en utskällning och att det är därför han inte svarar). Min särbo blir provocerad av att han inte svarar på tilltal och höjer rösten lite mer hela tiden. Till slut säger jag åt min särbo att "det där kan jag hantera själv". Tack för omtanken - men jag tror det där är fel sätt.

    Gör han rätt när han vill tillrättavisa min son??

  • Svar på tråden Bonuspappa- gör han rätt eller fel?
  • Anonym (Ll)
    Äldre 15 Sep 13:38
    #1

    Han gör fel i att höja rösten och omoget att han blir provocerad. Där emot kan du säga ifrån. Hade en styvpappa som bara sa till när jag gjorde ngt fel och höjde rösten osv = man blev rädd och kände obehag.

    Prata med honom om hur ni ska vara mot era barn. Klart han ska få säga att sådär gör man inte men isf om dina barn säger något till honom. Men största ansvaret är på Dig. Se till att få en bra start för barnen och honom och stå på dig med att säga ifrån själv.

  • Anonym (fel)
    Äldre 15 Sep 13:40
    #2

    Anser det är fel att han går in överhuvudtaget. DU hanterar detta eftersom det faktiskt är du och din son som är inblandade. Det är orättvist att ni är två vuxna mot en. Din sambo får helt enkelt bita ihop. Och vara tyst.

  • Äldre 15 Sep 13:49
    #3

    Jag tror att grunden är att ni behöver prata om barnuppfostran, vad gör jag själv och vad förväntar jag mig av dig. Va tydlig då att du vill ta dina strider med sonen själv utan uppbackning. Eller om du vill ha en annan form av sådan. Jag får ibland gå in i diskussioner mellan mannen och hans dotter när de bara snurrar runt samma sak, inte kommer någonstans och när de är respektlösa. Detta är något som vi pratat om innan och mannen är tacksam när jag går in. Jag antar att din kille uppfostrar på ett sådant sätt, han vill att din son ska ha respekt å då han inte känner att du får det så hoppar han in. Så då får du prata med honom om att du inte vill det. Annars kommer han ju fortsätta å då kan det bli väldigt tvetydigt å en jobbig relation.

    Så prata, prata, prata :)

  • Anonym (Likna­nde)
    Äldre 15 Sep 13:59
    #4

    Vi har faktiskt lite liknande problem hemma fast fast annorlunda på ett sätt eftersomn jag lever med barnets pappa. Men vi tycker ändå inte lika i allt och han är snabb på att brusa upp och höja rösten åt våra barn. Ibland har jag tänka att hade han inte varit barnens pappa hade jag nog tyckt att det var ännu värre. Men å andra sidan kan jag ju inte säga åt deras pappa att inte lägga sig i. Eller kan jag?

    Jag tycker i alla fall inte att det är fel att din särbo tar vuxenansvar mot barnen. Din yngste är så liten så han kommer inte att minnas något annat än att din särbo varit med. Det blir ju lite konstigt om han inte får engagera sig i barnen även om han inte gör på samma sätt som du hade gjort. Så jag tänker att just det här med att han är bonuspappa inte borde spela så stor roll. Prata med honom som om han varit pappa och diskutera hur ni ska ha det. Eftersom han också har barn så kan ni ju inte köra varsitt race ni behöver väl behandla barnen lika.

  • Anonym (respe­kt)
    Äldre 15 Sep 14:02
    #5

    Din särbo försöker visa din son att han inte accepterar att din son är respektlös mot dig. Det är fint av honom. Däremot behöver man inte höja rösten för att säga till när någon är otrevlig och respektlös.

  • Anonym (Prata ihop er!)
    Äldre 15 Sep 14:14
    #6

    Precis som Helle sager ovan, ni måste vara samspelta och prata ihop er. Blir väldigt förvirrande för barn när 'föräldrar' har olika regler. Vilka regler är inte så viktigt, bara det är samma regler.

    Nu är det väl så att detta jobb är något som är värt att göra om ni planerar bli sambo, annars är det bara att meddela honom att du uppfostrar dina barn. Han får absolut säga till dem men inte bryta in på det där viset när du har en diskussion med din son.

  • Isola7­47
    Äldre 15 Sep 15:23
    #7

    Tycker det är märkligt att du ignorerar istället för att tillrättavisa ditt barn som säger såna saker. Det är ju inte okej att säga så och det måste du ju lära dina barn, inte bara ignorera kan jag tycka. Min kille får säga åt mina barn när de gör fel, han skriker inte åt dem men jag tycker det är ok att höja rösten när ett barn inte lyssnar. Men då det är ditt barn bestämmer ju du. Hemma hos honom är det hans regler som gäller så där tycker jag han har rätt att säga ifrån oavsett.

  • Anonym
    Äldre 15 Sep 15:44
    #8
    Isola747 skrev 2014-09-15 15:23:47 följande:

    Tycker det är märkligt att du ignorerar istället för att tillrättavisa ditt barn som säger såna saker. Det är ju inte okej att säga så och det måste du ju lära dina barn, inte bara ignorera kan jag tycka. Min kille får säga åt mina barn när de gör fel, han skriker inte åt dem men jag tycker det är ok att höja rösten när ett barn inte lyssnar. Men då det är ditt barn bestämmer ju du. Hemma hos honom är det hans regler som gäller så där tycker jag han har rätt att säga ifrån oavsett.


    Fast då uppmärksammar man det hela, ignorerar det förlorar barnet troligen och förhoppningsvis intresse av att använda sig av det sättet att provocera.
  • Anonym (Ll)
    Äldre 15 Sep 21:16
    #9
    Anonym skrev 2014-09-15 15:44:23 följande:

    Fast då uppmärksammar man det hela, ignorerar det förlorar barnet troligen och förhoppningsvis intresse av att använda sig av det sättet att provocera.


    Det är en människa som ska lära sig hur man kommunicerar & måste få höra att detta var fel. Inte att man blir tyst, då lär dom sig inte.
  • Anonym (respe­kt)
    Äldre 16 Sep 04:48
    #10
    Anonym skrev 2014-09-15 15:44:23 följande:
    Fast då uppmärksammar man det hela, ignorerar det förlorar barnet troligen och förhoppningsvis intresse av att använda sig av det sättet att provocera.
    Att låta barn uppföra sig illa är dålig uppfostran. Barn uppfostrar inte sig själva.
  • Anonym (.)
    Äldre 16 Sep 04:55
    #11
    Helle 85 skrev 2014-09-15 13:49:35 följande:

    Jag tror att grunden är att ni behöver prata om barnuppfostran, vad gör jag själv och vad förväntar jag mig av dig. Va tydlig då att du vill ta dina strider med sonen själv utan uppbackning. Eller om du vill ha en annan form av sådan. Jag får ibland gå in i diskussioner mellan mannen och hans dotter när de bara snurrar runt samma sak, inte kommer någonstans och när de är respektlösa. Detta är något som vi pratat om innan och mannen är tacksam när jag går in. Jag antar att din kille uppfostrar på ett sådant sätt, han vill att din son ska ha respekt å då han inte känner att du får det så hoppar han in. Så då får du prata med honom om att du inte vill det. Annars kommer han ju fortsätta å då kan det bli väldigt tvetydigt å en jobbig relation.

    Så prata, prata, prata :)


  • Isola7­47
    Äldre 16 Sep 08:18
    #12

    Ja det var ju märkligt resonerat, att man ska ignorera barn som beter sig illa istället förstår lära dem vad som är rätt och fel. Som någon skrev, barn uppfostrar inte sig själva

  • Chrysa­belle
    Äldre 16 Sep 08:38
    #13
    Anonym (respekt) skrev 2014-09-16 04:48:26 följande:
    Att låta barn uppföra sig illa är dålig uppfostran. Barn uppfostrar inte sig själva.
    Nej, och därför ska man ignorera det här, så barnet lär sig att det inte är roligt att säga så. Ingen reagerar ändå på det, så varför försöka provocera mamma med att säga dumma mamma?
    Det är en fyraåring, inte en 17-åring.
Svar på tråden Bonuspappa- gör han rätt eller fel?