• Beryll

    tvillingar eller bara "jättegravid"

    Ser att många får göra UL jättetidigt... Ska ju göra KUB så då borde jag väl också kunna få se nåt... Till skillnad mot tidigare graviditeter så har jag känt mig jätte gravid från allra första början, haft små blödningar var och varannan dag, haft svårt att äta, brösten är alltid jätte ömma, magen växte på engång så nu känns det som om jag inte får plats i min egen kropp, jag har redan foglossning och blir jättetrött av nästan ingenting.  Förmodligen är det någon annan orsak till att jag är jättegravid från v.4-5 och inte tvillingar, men det skulle vara skönt att veta. Särskilt som jag är själv och då har mycket att klara själv eller om jag borde flytta till blivande mormor.
    Jag har varit sjuk några år och då hade jag ingen mens eller ägglossning så det här blev en överrakning, någon som vet om dett uppehållet min kropp haft skulle öka chansen för att flera ägg mognar samtidigt? Är heller ingen ungdom längre!

  • Svar på tråden tvillingar eller bara "jättegravid"
  • Baktakt

    Har man varit gravid förr blir kroppen kalasglad när den får "visa vad den kan". Man går upp MYCKET fortare, man kan få blödningar av att ta i lite när man bajsar och man kan få tidiga, rejält starka sammandragningar innan ens första trimestern är över. Jag upplever min andra graviditet som jobbigare, just pga detta, att kroppen är så förbannat "på". Och så har man en småtting hemma att ta hand om och kan inte vila som man vill. Åldern gör säkert sitt till också.

  • Beryll

    Hihi, tack för svaret! Glad

    Jo, det ä väl lite så jag egentligen tänker, men det är just det att inte senaste graviditeten var såhär alls fast det var nummer 3. Och så finns ju tvilling-födslar i familjen...Eftersom jag är själv, så skulle det kännas bra att slippa fundera utan att veta säkert!

  • nozpa

    Ärftlighet, ålder och antal graviditeter är ju saker som spelar in vid tvillinggraviditet.

    Men just måendet vet jag inte alls. Min 3:e graviditet kom allt såå mycket tidigare. Helt sjukt. Och alla graviditeter är ju olika.

Svar på tråden tvillingar eller bara "jättegravid"