• Anonym (Prick­ekorv)
    Äldre 15 Sep 21:41
    24639 visningar
    9 svar
    9
    24639

    Någon mer som använder Duac mot akne?

    Hejsan,
    Jag har fått Duac 50mg/g + 10 mg/g gel utskrivet för min akne i bla. ansiktet.
    Jag har snart smörjt med gelen i en vecka. Har inte märkt någon direkt skillnad än förutom att jag är väldigt torr i ansiktet samt lite rödflammig (antagligen för att jag är torr). Läkaren sa att de kunde ta upp till 4 veckor innan jag ser resultat.. längtar så till att få lite bättre hy!!

    Min fråga är kan jag smörja en fet hudkräm under dagen utan att förstöra de gelen gör under natten?
    Eller borde jag avsluta kuren? 
    Är det någon annan som också håller på med Duac just nu? Eller kanske någon annan kräm/gel?

    Tacksam för råd! {#emotions_dlg.flower}Solig

  • Svar på tråden Någon mer som använder Duac mot akne?
  • Anonym (Roa)
    Äldre 16 Sep 00:02
    #1
    Anonym (Prickekorv) skrev 2014-09-15 21:41:32 följande:

    Hejsan,
    Jag har fått Duac 50mg/g + 10 mg/g gel utskrivet för min akne i bla. ansiktet.
    Jag har snart smörjt med gelen i en vecka. Har inte märkt någon direkt skillnad än förutom att jag är väldigt torr i ansiktet samt lite rödflammig (antagligen för att jag är torr). Läkaren sa att de kunde ta upp till 4 veckor innan jag ser resultat.. längtar så till att få lite bättre hy!!

    Min fråga är kan jag smörja en fet hudkräm under dagen utan att förstöra de gelen gör under natten?
    Eller borde jag avsluta kuren? 
    Är det någon annan som också håller på med Duac just nu? Eller kanske någon annan kräm/gel?

    Tacksam för råd! {#emotions_dlg.flower}Solig


    Jag använde duac för 2,5 år sen. Blev riktigt röd i hela ansiktet och det sved rejält. Vet inte om det var en reaktion på läkemedlet eller om det var en inställningsfas. I vilket fall som så slutade det mer roaccutan för min del efter att ha testat tetralysal utan framsteg. Nu har jag varit aknefri till 100% i ett år :)

    Hoppas krämen funkar bättre för dej :)
  • Anonym (Hud)
    Äldre 16 Sep 06:32
    #2
    Anonym (Prickekorv) skrev 2014-09-15 21:41:32 följande:

    Hejsan,
    Jag har fått Duac 50mg/g + 10 mg/g gel utskrivet för min akne i bla. ansiktet.
    Jag har snart smörjt med gelen i en vecka. Har inte märkt någon direkt skillnad än förutom att jag är väldigt torr i ansiktet samt lite rödflammig (antagligen för att jag är torr). Läkaren sa att de kunde ta upp till 4 veckor innan jag ser resultat.. längtar så till att få lite bättre hy!!

    Min fråga är kan jag smörja en fet hudkräm under dagen utan att förstöra de gelen gör under natten?
    Eller borde jag avsluta kuren? 
    Är det någon annan som också håller på med Duac just nu? Eller kanske någon annan kräm/gel?

    Tacksam för råd! {#emotions_dlg.flower}Solig


    Dottern hade Duac med jättebra resultat. Dock krävde den en väldigt bra fuktkräm. Effaclar H. www.laroche-posay.com/products-treatments/Effaclar/Effaclar-H-p8971.aspx

    Jättebra för "söndervårdad" acnehy

    Finns på ex apotek hjärtat.
  • Äldre 16 Sep 06:46
    #3

    Min erfarenhet av Duac är att det funkar så länge du smörjer men så fort du slutar kommer acnen tillbaka.
    Det enda som fungerat på mig är roaccutan.
    Hoppas Duac funkar för dig! (och akta dina kläder, fick många kragar missfärgade)

  • Anonym (Prick­ekorv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 07:31
    #4

    Tack för alla svar!! {#emotions_dlg.flower}

    Jag har en kräm från eucerin som jag smörjer med. En som är för akne skadad hud samt en som är riktigt fet för torr hy. Jag smörjer gelen på kvällen och när den "torkat in" så går jag och lägger mig. Igår smörjde jag fet kräm över och jag var mindre torr.. dock kanske det helt slår ut Duac?

    Har inte märkt att den har färgat av sig, hoppas inte det i vart fall. Har valt "fula" sängkläder i fall det skulle färga av sig. Men tack för påminnelsen :) 

    Är roaccutan någon liknande gel/kräm? 


     
  • Anonym (Prick­ekorv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 19:02
    #5

    Någon mer som använder Duac?

  • Äldre 16 Sep 19:30
    #6
    Anonym (Prickekorv) skrev 2014-09-16 07:31:24 följande:

    Tack för alla svar!! {#emotions_dlg.flower}

    Jag har en kräm från eucerin som jag smörjer med. En som är för akne skadad hud samt en som är riktigt fet för torr hy. Jag smörjer gelen på kvällen och när den "torkat in" så går jag och lägger mig. Igår smörjde jag fet kräm över och jag var mindre torr.. dock kanske det helt slår ut Duac?

    Har inte märkt att den har färgat av sig, hoppas inte det i vart fall. Har valt "fula" sängkläder i fall det skulle färga av sig. Men tack för påminnelsen :) 

    Är roaccutan någon liknande gel/kräm? 


     
    Rusccutan är ett avitamin som är receptbelagt och kan ge en del tuffa biverkningar. Därav är man under strikt kontroll. Det tar cirka 6 månader att medicinera.

    Att lägga på den feta krämen motverkar Duac. Du kläggar igen porerna.

    Eucrin är inte lika bra som Effaclar H. Investera 169:- och testa Effaclar är mitt råd.

    Det finns massor av varianter - fråga efter den som är för acnehy.
  • Anonym (Prick­ekorv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 19:47
    #7
    Nickolina skrev 2014-09-16 19:30:36 följande:
    Rusccutan är ett avitamin som är receptbelagt och kan ge en del tuffa biverkningar. Därav är man under strikt kontroll. Det tar cirka 6 månader att medicinera.

    Att lägga på den feta krämen motverkar Duac. Du kläggar igen porerna.

    Eucrin är inte lika bra som Effaclar H. Investera 169:- och testa Effaclar är mitt råd.

    Det finns massor av varianter - fråga efter den som är för acnehy.
    Aha, okej. Om detta inte funkar så kanske det är ett alternativ, men hoppas Duac fungerar för mig.

    Okej, tänkte det var så, men blev/är så torr så huden blir så "spänd".
    Men ska gå till apoteket och fråga efter Effaclar! Vill så gärna att detta ska funka. Har en kräm från Eucrin som är för hud som får en behandling mot akne, men är kanske ett budget alternativ.

    Min läkare är inte så "pratsam" så jag får inte så mycket svar av han. Så tackar dig/er så mycket för tipset om krämen.{#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 16 Sep 19:53
    #8
    Anonym (Prickekorv) skrev 2014-09-16 19:47:47 följande:
    Aha, okej. Om detta inte funkar så kanske det är ett alternativ, men hoppas Duac fungerar för mig.

    Okej, tänkte det var så, men blev/är så torr så huden blir så "spänd".
    Men ska gå till apoteket och fråga efter Effaclar! Vill så gärna att detta ska funka. Har en kräm från Eucrin som är för hud som får en behandling mot akne, men är kanske ett budget alternativ.

    Min läkare är inte så "pratsam" så jag får inte så mycket svar av han. Så tackar dig/er så mycket för tipset om krämen.{#emotions_dlg.flower}
    De ger inte ruaccutan innan allt annat är provat.

    Min dotter hade jättefin av Duac i ca 2 år. Det är definitivt värt ett försök.

    Effaclar hittar du på apotek hjärtat. Tror ej övriga har den. Kolla pä nätet.
  • Anonym (Prick­ekorv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 21:38
    #9
    Nickolina skrev 2014-09-16 19:53:04 följande:
    De ger inte ruaccutan innan allt annat är provat.

    Min dotter hade jättefin av Duac i ca 2 år. Det är definitivt värt ett försök.

    Effaclar hittar du på apotek hjärtat. Tror ej övriga har den. Kolla pä nätet.
    Ja detta är ju det första jag testar som är receptbelagt. Ska köra i fyra veckor så får ha tålamod.

    Även när hon slutade med kuren höll sig hyn fin? Jag hoppas att min akne försvinner snart, är ingen tonåring längre utan snart 30 år.

    Kollade på apoteket hjärtat här i stan och ska dit imorgon.
Svar på tråden Någon mer som använder Duac mot akne?