• Äldre 15 Sep 22:05
    644 visningar
    2 svar
    2
    644

    Om man inte vill ha delad vårdnad?

    Jag måste kolla om någon här har svar på min fråga. 
    Jag väntar en dotter i januari-15 & lever inte med pappan pågrund av att han verkligen inte var snäll mot mig och fick mig att vara nära en depression. 
    Efter att jag flyttat därifrån har han fortsatt att terrorisera mig via telefon & så vidare. Hur som helst så vill ju SJÄLVKLART han ha delad vårdnad och kommer göra allt för att få detta, men jag vill helst inte att han har med våran dotter att göra iallafall det första året. Har försökt att läsa om detta, och har läst att vårdnaden automatiskt går till mamman och att man sen skriver på "delad vårdnad". Någon som vet något runt detta, har varit med om samma eller helt enkelt bara har en åsikt? 
    Vet någon hur mina rättigheter vs. hans rättigheter ser ut?

  • Svar på tråden Om man inte vill ha delad vårdnad?
  • Äldre 15 Sep 22:16
    #1

    Skriver inte båda på gemensam vårdnad går den till mamman, pappan måste då stämma dig för att få gemensam vårdnad. Ett starkt tippa är att spara allt han skriver till dig och dokumentera alla samtal men datum och innehåll på samtalet.

    Lycka till

  • Äldre 16 Sep 02:47
    #2
    Ericagabrielle skrev 2014-09-15 22:05:50 följande:

     men jag vill helst inte att han har med våran dotter att göra iallafall det första året.


    Umgänge kommer han kunna få iallafall, fast han inte har vårdnad. Han har ju inte varit "elak" mot barnet, bara for att han var "elak" mot dig.
Svar på tråden Om man inte vill ha delad vårdnad?