• Anonym (ts)

    Får Löfven ihop en seriös regering eller blir det nyval efter jul?

    Det ser väldigt kaosartat ut, hur kommer en regering att se ut? Kommer Löfven att få ihop det på något sätt eller kommer det att falla ihop och leda till ett nyval? Och vad skulle det i så fall leda till?

  • Svar på tråden Får Löfven ihop en seriös regering eller blir det nyval efter jul?
  • JoBa

    Det skall bli spännande att se hur detta går. Läget i parlamentet är besvärligt och många positioner verkar låsta. Den gode Stefan har en knivig uppgift framför sig.

    Personligen tror jag inte att nyval kommer att bli aktuellt. På något vis tror jag att partierna kommer att hitta ett sätt att ansvara för styrningen av landet. Dock blir det utan tvekan en svag styrning - på gott och ont...

  • Anonym (ts)
    JoBa skrev 2014-09-15 23:22:32 följande:

    Det skall bli spännande att se hur detta går. Läget i parlamentet är besvärligt och många positioner verkar låsta. Den gode Stefan har en knivig uppgift framför sig.

    Personligen tror jag inte att nyval kommer att bli aktuellt. På något vis tror jag att partierna kommer att hitta ett sätt att ansvara för styrningen av landet. Dock blir det utan tvekan en svag styrning - på gott och ont...


    Ja det är riktigt spännande. alliansen ska lägga fram sin budget, om sverigedemokraterna röstar på den bara för att, då blir det nyval som jag förstått det. Fast jag tror inte att ett nyval skulle förändra så mycket mer än att SD plockar några procent till av allianspartierna kanske.

    Såg på TV4 ikväll att Bengt Westerberg sa att det fanns egentligen bara två bra alternativ och det var antingen S+M eller S+Mp+Fp+C, och jag håller nog med honom även fast det inte är troliga alternativ.
  • JoBa
    Anonym (ts) skrev 2014-09-15 23:32:04 följande:

    Ja det är riktigt spännande. alliansen ska lägga fram sin budget, om sverigedemokraterna röstar på den bara för att, då blir det nyval som jag förstått det. Fast jag tror inte att ett nyval skulle förändra så mycket mer än att SD plockar några procent till av allianspartierna kanske.

    Såg på TV4 ikväll att Bengt Westerberg sa att det fanns egentligen bara två bra alternativ och det var antingen S+M eller S+Mp+Fp+C, och jag håller nog med honom även fast det inte är troliga alternativ.


    Ja, om de andra inte passar sig, har SD alla chanser i världen att agera krypskyttar. Det gäller inte bara den kommande budgeten, utan hela det politiska arbetet de närmaste fyra åren. Ingen bra arbetsmiljö för en minoritetsregering.

    Jag skulle gärna, i likhet med dig och Westerberg, se en blocköverskridande majoritetsregering i det här läget. Det vore den mest pragmatiska lösningen. Det kräver dock mycket av partierna som skall ingå. Kärnfrågor och prestige måste läggas åt sidan och det måste kompromissas mycket. Positionerna kanske är för låsta för att det skall vara möjligt.
  • JoBa
    Anonym (Nyval!) skrev 2014-09-16 09:16:46 följande:

    Jag hoppas på nyval!


    Utveckla gärna. Varför hoppas du på det?
  • SvenGlen
    Anonym (Nyval!) skrev 2014-09-16 09:16:46 följande:

    Jag hoppas på nyval!


    Jag hade hoppats på att folk inte hade kastat bort sina röster på SD och F! och istället tagit sitt demokratiska ansvar så att vi hade haft en stabil regering som kunde visat ansvar utåt. Som det är nu så kommer ingen våga investera i Sverige så länge vi har ett sånt stökigt parlamentariskt läge och därmed kommer Sverige blöda pengar och arbetslösheten kommer stiga. Men men, nu är det som det är. Jag har svårt att tänka mig att SD kommer fälla sittande regering genom att rösta igenom en annan budget, dels för att Alliansen kommer satsa mycket på invandring i sin budget och dels för att SD riskerar att tappa stort i ett omval. Dessutom riskerar vi att få in F! i riksdagen. Å andra sidan, blir det inte omval kommer det bli en rörig mandatperiod.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (Nyval!)
    JoBa skrev 2014-09-16 09:25:57 följande:
    Utveckla gärna. Varför hoppas du på det?
    Därför att det kommer bli svajigt och brokigt och svårt att styra sverige med en sån minoritetsregering som det kommer bli. De kommer få svårt att få igenom sina beslut och de kommer bli tvingade att samarbeta över blocken. Vilket jag tror kommer leda till många konflikter och kaos.
    Därför hoppas jag på nyval och att svenska folket tar förnuftet till fånga och röstar tillbaka alliansen!
  • Anonym (nyval3)
    Anonym (Nyval!) skrev 2014-09-16 09:53:55 följande:
    Därför att det kommer bli svajigt och brokigt och svårt att styra sverige med en sån minoritetsregering som det kommer bli. De kommer få svårt att få igenom sina beslut och de kommer bli tvingade att samarbeta över blocken. Vilket jag tror kommer leda till många konflikter och kaos.
    Därför hoppas jag på nyval och att svenska folket tar förnuftet till fånga och röstar tillbaka alliansen!
    Blir det nyval kommer SD att få ännu fler röster. Dammluckorna är öppnade och äntligen får man tala öppet om invandringen.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nyval!) skrev 2014-09-16 09:53:55 följande:
    Därför att det kommer bli svajigt och brokigt och svårt att styra sverige med en sån minoritetsregering som det kommer bli. De kommer få svårt att få igenom sina beslut och de kommer bli tvingade att samarbeta över blocken. Vilket jag tror kommer leda till många konflikter och kaos.
    Därför hoppas jag på nyval och att svenska folket tar förnuftet till fånga och röstar tillbaka alliansen!
    Chanserna att folket röstar tillbaka alliansen när både Reinfeldt och Borg hoppar av är nog väldigt små. Hur skulle alliansen gå till väga för att få fler röster?

    Nej jag håller helt med Bengt Westerberg, lägg gammalt groll åt sidan och bilda en regering av S och M och gå en medelväg. Det hade varit väldigt intressant att se hur det skulle gå om inte annat.
  • Butterscotch
    Anonym (ts) skrev 2014-09-16 10:25:03 följande:
    Chanserna att folket röstar tillbaka alliansen när både Reinfeldt och Borg hoppar av är nog väldigt små. Hur skulle alliansen gå till väga för att få fler röster?

    Nej jag håller helt med Bengt Westerberg, lägg gammalt groll åt sidan och bilda en regering av S och M och gå en medelväg. Det hade varit väldigt intressant att se hur det skulle gå om inte annat.
    Då skulle nog både S och M tappa väldigt många väljare. S och M håller i mångt och mycket med varandra, men för väljarkåren vore det ett stort svek om de två partierna skulle börja samarbeta i form av gemensam regeringsbildning.
  • Breaking Bad

    Efter att man fått förtroendet ser prio ordningen ut så här:

    1. Stoppa SD!

    2. Ingenting

    3. Erkänna Palestina

    4. Undvika nyval = stanna kvar vid makten

    5. Stoppa förbifarten

    6. Lägga ned Bromma

    Hoppas verkligen att det blir nyval även om jag tror alliansen kommer lägga ner sin budget.

Svar på tråden Får Löfven ihop en seriös regering eller blir det nyval efter jul?