• Anonym (Jag röstade annat)

    Kan ändå förstå många som röstade på SD

    Ett försök till en lugn och nyanserad tråd om sd-röstare nu.

    Kan börja med att säga att jag röstade inte på sd. Utöver att jag håller med om väldigt lite i deras politik så anser jag att många av deras företrädare är rasister eller korkade (men absolut inte alla).

    Problemet är att vi inte har en integrationspolitik och vi importerar arbetslöshet. Det är inget fel på invandrare eller invandring, men en god vilja räcker inte för att ta emot så många människor som vi gör.

    Om jag tar min dotter och hennes kompisar som exempel så jag gillar hennes kompisar och de är välkomna hit. Men om de är för många så funkar det inte för jag har inte möjlighet att ta hand om alla och de får inte plats. Det spelar ingen roll hur god vilja jag har, det finns en begränsning i hur stort mitt hus är, hur mycket mat som finns hemma att bjuda på, hur mycket mat jag klarar av att laga på spisen och hur många sittplatser som finns. Om de också ska sova över så tillkommer begränsningar i hur många sängar vi har och hur många sängar som faktiskt får plats i huset.

    Om de skulle bo här en längre tid så skulle det efter ett tag bli kännbart för ekonomin att försörja alla och jag skulle få dra in på annat. Vi har bra ekonomi och relativt höga inkomster så vi skulle klara oss rätt länge men det skulle finnas en gräns.

    Lite så tänker jag att de som röstar på sd tänker om invandring. Och jag kan inte se att det fyller något syfte att kalla alla dessa människor rasister. Man måste istället faktiskt ta tag i frågan och se hur man ska lösa problemet med att klara av att ta emot fler människor än vad som kanske får plats.

    Jag kan tycka att det funkar bra med kanske 3-4 kompisar hos min dotter, skulle klara av att hantera upp till kanske 7-8 på ett bra sätt men mer än så skulle bli kaos. Det betyder inte att jag ogillar hennes kompisar eller att de inte får komma hit alls.

  • Svar på tråden Kan ändå förstå många som röstade på SD
  • Fagerlund

    Korrekt analyserat. Sverige har Europas största invandring, och sämsta integration. Vi har också en stor andel från MENA-länder, samt central-Afrika, vilket är dom mest svårintegrerade grupperna i västerländska kulturer. Det är även en stor andel analfabeter. Att lära vuxna analfabeter läsa på ett främmande språk är praktiskt omöjligt.

    Så ser den rasistiska verkligheten. Nu måste vi alla öppna våra hjärtan.

  • Anonym (Jag röstade annat)

    Har startat en ny tråd, glömde klicka i att tillåta anonyma svar vilket jag vill tillåta. Eftersom att jag själäv inte vill bli anklagad för att vara rasist så vill jag inte skylta med min förståelse i detta.

    Kan tillägga att min sambo är invandrare, min dotter halvsvensk och när jag tänker efter så är nästan alla mina barndomsvänner gifta med invandrare (eller så är de invandrare själva i andra länder). Så nej, jag lever inte i ett vakuum där jag aldrig träffar folk från andra länder.

  • Fagerlund

    Är du så rädd för rasist-anklagelse, att du inte ens törst visa förståelse för SD? Men är du verkligen en dum och outbildad arbetslös vit svensk man?

  • Anonym (Jag röstade annat)
    Fagerlund skrev 2014-09-16 07:22:07 följande:

    Är du så rädd för rasist-anklagelse, att du inte ens törst visa förståelse för SD? Men är du verkligen en dum och outbildad arbetslös vit svensk man?


    Japp jag är så rädd för rasistanklagelse Tycker hela diskussionen spårar ur (från båda hållen) att jag brukar hålla mig borta från alla trådar.

    Är dock en välutbildad vit kvinna.
Svar på tråden Kan ändå förstå många som röstade på SD